TEST: Kia Sportage – Slovácko sa nesúdi

954

SUV sú v našej malej krajine výrazne obľúbené u nežnejšej polovičky obyvateľstva. Predpokladám, že im ide o vyšší posed, a tým lepší prehľad o situácii na ceste. Ale ak sa žena rozhodne pre SUV, určite tam hrá dôležitú úlohu i pocit bezpečia, aký jej väčšie a vyššie auto dáva. Sportage rozhodne patrí medzi autá, ktoré zaujali aj veľkú časť zákazníkov – ženy.

Emancipovaná
Nehádžme ženy ale do skupiny, ktorú zaujíma iba vyšší posed a farba auta, ako si zvyknú robiť srandu muži. Majú svoje nároky a možno sú niekedy vyššie ako by páni tvorstva čakali. Facelift Sportage však určite prihral na smeč okrem ženám aj mladým ľuďom, a to najmä v interiéri. Práve tam to vnímam omnoho jasnejšie. Zvonka jej totiž nebolo čo vyčítať, minimálne zmeny na prednej maske a svetlách len potvrdili jej vizuálnu nápadnosť.

Multimediálna
Skutočnosť, že je Kórea multimediálny národ si uvedomíte hneď ako nasadnete. Sportage má síce menší (7-palcový), ale dobrý dotykový displej, ktorý spoľahlivo informuje o všetkom potrebnom, čo súvisí s audiom, navigáciou a dosť presnou zadnou kamerou. To je „prvé poschodie“ stredovej konzoly. V „druhom poschodí“ takto členitej konzoly je všetko spojené s klimatizáciou, ventiláciou interiéru a v „treťom poschodí“ nájdete podporu na moderné pracovisko – 12V zásuvku a USB vstup. Možno vám toto moje členenie príde smiešne, ale takto mi dizajn palubnej dosky pocitovo jasne a zrozumiteľne členil funkcie ovládania auta. I samotné plasty sú elegantnejšie a Kia si v tom polepšila. Možno by som si ale predstavovala viac objímajúce sedadlá, ktoré by ma v zákrutách lepšie podržali.

Komfortná
Testované auto malo pod kapotou v budúcnosti asi najpredávanejší motor, čiže naftový dvojliter s výkonom 100 kW, a to v spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Tieto tri hlavné orgány komunikovali spoľahlivo a dobre. Motor je v kabíne dobre odhlučnený a svojím výkonom úplne stačí i pre dynamickejšiu jazdu. Podvozok je naladený skôr komfortne. V zákrutách sa karoséria trochu nakláňa, preto by som predné sedadlá privítala viac ergonomické, ako som písala vyššie. V ťažšom teréne príde vhod možnosť uzavretia medzinápravovej spojky, ale tam Kia Sportage stráca na svojich pokojných kvalitách a ako keby sa na neistom povrchu necítila úplne najlepšie.

Hravá
Ak by sme hľadali dôvody, prečo máme novú Kiu Sportage chcieť nie len pre jej vzhľad, ktorý je nepochybne oku lahodiaci, tak to bude ešte vyhrievaný volant, naozaj kvalitná zadná kamera či už spomínaný 7-palcový dotykový displej, ktorý komunikuje s navigáciou. Väčšina týchto doplnkov je už súčasť výbav. V testovanej verzii Sportage som svietila xenónovými svetlometmi, mobilný telefón si prepojila s autom cez Bluetooth a môj syn ako kopilot si klímu nastavil samostatne vďaka dvojzónovému režimu. Nepochybne bude nová Kia Sportage úspešná a obľúbená, a to nielen v Žiline, kde ju vyrábajú.

Základná cena modelu – Kia Sportage 1.6 GDi Silver: 17 350 €
Základná cena testovanej verzie – Kia Sportage 2.0 CRDi 100 kW 4WD Platinum: 26 790 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia km)
Registračná daň: 327 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
100  (136)/ 4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
320/1800-2500
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
11,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,8 / 5,1 / 5,7
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
465/1353
Objem nádrže [l]:
58
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1600
Rozmer pneumatík:
235/55 R 18
Dĺžka [mm]:
4440
Šírka [mm]:
1855
Výška [mm]:
1630
Rázvor [mm]:
2640

Nová Kia Sportage sa udomácnila na slovenských cestách absolútne rýchlo a prirodzene. Možno to bude našou slovenskou povahou, že chceme veci, ktoré vyzerajú pekne, ponúkajú všeličo, čo by sme mohli chcieť, ale nechceme za to zaplatiť majetok. Spravodlivosť. Za dobré peniaze máme jednoducho dobré pekné auto.