TEST: KIA Optima SW | Gordický uzol

3836

Je kombi mŕtve? Nemyslím si. Táto karosárska úprava to však nemá jednoduché. KIA Optima SW zľahka evokuje Stinger GT. Pomôže jej to k prežitiu v boji s SUV-čkami a na šialene rozvetvenom trhu? Bude sa musieť poriadne snažiť.

Optima SW vo výbave GT-Line nenecháva nič na náhodu. Nevedel som si predstaviť jedinú funkciu, ktorá by mi na palube chýbala, či by mi prišla naopak zbytočná. Optima sa mi dostala do rúk po necelých troch rokoch, čo som ju šoféroval prvýkrát.

Môžem povedať, že sa môj názor na toto auto nijako zásadne nezmenil. Inventár v mojich dojmoch však odštartoval nový motor a verzia kombi.

Veľký braček Stinger

Pocit evokujúci fastback Stinger zapríčinila určite červená farba Runway Red. Nezvaľoval by som to však len na farbu, keďže je Optima SW obsypaná chrómovými prvkami po celom exteriéri. Od kľučiek dverí, cez líniu okien, až po prednú masku je zovňajšok auta vkusne okorenený kovovými povrchmi.

Verzia GT Line má na rozdiel od tej „klasickej“ falošný zadný difúzor a dvojicu výfukov. Pri pohľade spredu na vás pozerá pár predných svetiel bez komplikovaných línií denného LED osvetlenia či mriežka chladiča, ktorá už konečne nepripomína radiátor. Táto výbava Optime SW jednoducho sadla.

Vyššia trieda

Povrchy v interiéri sú kvalitné a nový vyhrievaný volant padne skvele do ruky. S výbavou GT Line dostanete prešívanie kožených povrchov červenou niťou. Čo prekvapilo mňa aj posádku, bol veľmi príjemný pocit z interiéru.

Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii slušnú porciu priestoru. K tomu sa pridáva šíre nebo nad hlavou vďaka panoramatickej streche a nasadnutie do vymrznutého auta spríjemnia vyhrievané zadné sedačky.

Do tohto si prirátajte batožinový priestor s objemom 552 litrov, ktorý má dvojité dno s oddelenými úložnými priestormi.

Pointa príbehu

Optimu nedostanete s pohonom všetkých kolies. Dôležitejší je fakt, že ide len o psychologický nedostatok. S ľahkosťou prežijete víkendovú lyžovačku na Liptove aj s „predokolkou“.

Benzínový motor je v podobnom aute celkom vzácnosťou, keďže sú väčšinou autá tohto segmentu poháňané naftou a polepené vo farbách firiem, ktorým slúžia. V poslednej dobe sa nestíham čudovať, ako si dokážu poradiť už aj celkom bežné a dostupné autá so zákrutami a dynamickou jazdou.

Optima mi však dych jazdnými vlastnosťami nevyrazila a patrí bez debaty do mesta alebo na dlhé diaľničné trasy. Nový 1,6-litrový preplňovaný štvorvalec produkuje výkon 132 kW/180 koní a dokáže si s hmotnosťou mierne cez 1600 kilogramov poradiť bez problémov. Keďže ide o benzínový motor, na diaľnici počítajte so spotrebou cez 8,5 litra a mimo mesta 7 litrov na 100 km.

V meste sa spotreba presahuje hranicu 8 litrov. Dobrým pomocníkom je režim „SMART“ z ponuky jazdných nastavení. Podľa vášho správania za volantom upravuje odozvu na plyn a reakcie prevodovky.

Optima SW je veľmi príjemné auto, a to som si vedomý ceny, ktorú si za ňu KIA účtuje. Som však rád, že vôbec existuje. Je to totiž auto, ktoré dokážete využiť až na maximum svojho potenciálu v absolútnom pohodlí a nežiť hlavou v oblakoch s myšlienkou, že z vás spraví SUV Indiana Jonesa.

Kombi bez pohonu 4×4 s malým benzínovým motorom je dnes viac-menej jednorožcom a poriadnym orieškom pre automobilku, ako takto dobré a praktické auto bez prehnaných ambícií predať.

Základná cena modelu – KIA Optima SW 2.0 CVVL SILVER: 25 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Optima SW GT LINE: 37 690 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 530 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1591
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132(180)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265/1500-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,1-9,7/7,0-7,6/5,1-6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:552
Objem nádrže [l]:70
Prevádzková hmotnosť [kg]:1591
Rozmer pneumatík:235/45R R18
Dĺžka [mm]:4855
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1470
Rázvor [mm]:2805