TEST: Jeep Grand Cherokee – Jeep je len jeden

4780

Rok 2014 víta americká automobilka Jeep novou modernizovanou verziou modelu Grand Cherokee. Na prvý pohľad si môžete všimnúť novú prednú časť, ale zmeny sú ukryté aj pod povrchom.

Slovíčkom „džíp“ sú dnes označované terénne autá všeobecne. Málokto však vie, že Jeep je značka. Nie všetky terénne autá sú teda Jeepy, tak ako nie každé športové auto je Ferrari. Je však pravdou, že slovko „džíp“ vzniklo skôr ako značka Jeep, aj keď vtedy pomenovávalo práve pôvodné vozidlo GP od automobilky Willys. Armáda vyhlásila konkurz na výrobu viacúčelového terénneho vozidla, teda General Purpose Vehicle (preto skratka GP). No a skratku GP čítali Američania ako „dží-pí“. K značke Jeep to bol už iba krôčik.

Modrá krv

Automobilka Jeep bola založená v roku 1941 a dnes je na to patrične hrdá. Nápisy „Since 1941“ sa dajú nájsť napríklad na volante či dokonca v prednom svetlomete nového Jeepu Grand Cherokee. Je pekné, že v Jeepe pamätajú na svoje korene a že ich autá ani za tie roky nevymäkli. Hoci je nový Grand Cherokee luxusný koráb, v teréne dokáže divy.Najluxusnejšia verzia Summit, ktorú sme testovali, má už v základnej výbave stály pohon všetkých štyroch kolies Quadra-Drive II s elektronickým samosvorným diferenciálom. Nechýba ani vzduchové odpruženie Quadra-Lift, vďaka ktorému sa dá nastavovať svetlá výška auta.
V štandardnom režime je pruženie veľmi komfortné, no stabilnejšie ako v prípade verzií vybavených klasickými oceľovými pružinami.Pri dosiahnutí vyššej rýchlosti si auto samé zníži svetlú výšku, aby malo nižší odpor vzduchu. V teréne sa dá podvozok pridvihnúť v rámci dvoch úrovní. V tej najvyššej je však vzduchové odpruženie tak natlakované, že takmer vôbec nepruží. Jazda je tak obzvlášť v náročnom teréne dosť nepohodlná.

Američan so srdcom Taliana

Typický Jeep by mal mať pod kapotou veľký benzínový osemvalec. Sme však v Európe, nie za „veľkou mlákou“, a tak importér vybavil testovacie auto naftovým motorom. Ten pochádza z konštrukčných dielní Fiatu a vyrába ho spoločnosť VM Motori. Nie je to síce osemvalec, ale je to veľmi vydarený agregát, ktorý je v našich podmienkach pre toto auto ideálnou motorizáciou. Ponovom spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, zatiaľ čo pred modernizáciou bol spriahnutý s iba päťstupňovou prevodovkou. Vďaka tomu je mimo mesta citeľne úspornejší.
Na diaľnici sa spotreba pohybuje okolo deviatich litrov (o liter menej), keďže motor sa len tak prevaľuje na 2 100 ot./min. Mimo diaľnice klesla spotreba ešte viac. S novým autom sme jazdili približne za 7 litrov, pričom s jeho predchodcom to bolo 8 až 9 l/100 km. V meste sa nič nezmenilo a Grand Cherokee si stále z nádrže potiahne svojich 11 litrov nafty každých 100 km. Ale vždy lepšie ako 20 litrov v prípade osemvalca…

Resumé

Osvieženie dizajnu tomuto autu prospelo, no najväčším prínosom modernizácie je nepochybne nová prevodovka, vďaka ktorej je Grand Cherokee citeľne úspornejší. Poteší aj moderný multimediálny systém s veľkou dotykovou obrazovkou. To všetko je fajn, ale na celom aute je aj tak najlepšia jeho nezameniteľná charizma, ktorú vám dokáže sprostredkovať len a len Jeep. Ťažko to definovať, ale kto sa prevezie, pochopí.


Základná cena modelu
 – Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 190 k Laredo: 47 300 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 250 k Summit: 66 300 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň na testované auto: 1 697 €

Motor
 
Typ motora:
vidlicový, vznetový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2987
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
184 (250)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
570 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
9,3/6,5/7,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
782-1554
Objem nádrže [l]:
93,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:
2522
Rozmer pneumatík:
265/50 R20
Dĺžka [mm]:
4875
Šírka [mm]:
1943
Výška [mm]:
1792
Rázvor [mm]:
2915