Gladiator má bohatú históriu. Jeho pôvodná verzia sa začala vyrábať ešte v šesťdesiatych rokoch. Tá aktuálna prvýkrát uzrela svetlo sveta ešte v roku 2004 ako koncept. No situácia zariadila, že na cesty sa dostal až v roku 2018. A je super, že ho ako nápad nezaložili do poličky.
Z hľadiska dizajnu ide o čistokrvný americký Jeep na prvý pohľad. Ani modernizácia nezameniteľnému zjavu neubrala. Gladiator vychádza po dizajnovej aj technickej stránke z ikonického Wrangleru, a tak podobnosť nie je náhodná. Aj preto majú obe autá šírku 1894 milimetrov. Rozdiel v dĺžke je však 71 centimetrov a v rázvore skoro pol metra. Gladiator je 5,6-metrový kus auta.
V interiéri Gladiator znamená robustnosť. V sedačkách sa sedí výborne, i keď na dlhších trasách sa prejaví ich tvrdosť. Nemajú takmer žiadne bočné vedenie a ich kožené spracovanie znamená ľahkú údržbu, no v rozpálených letných mesiacoch aj prelepovanie sa.
Samotná kabína pôsobí priestranným dojmom, i keď ako vodič máte všetko blízko. Najmä čelné sklo, ktoré nedelí takmer žiadna palubná doska. Dnes sa pred vami nachádzajú ešte stále analógové budíky, k nim multifunkčný volant s tlačidlami, ktoré sa nedajú nenahmatať a 8,4-palcové multimédiá, ktoré nie sú rozvrhnuté práve najintuitívnejšie, no doklikáte sa všade, kam potrebujete.
Vzadu nešetrí
Sedenie vzadu čerpá z faktu, že Gladiator bol kedysi Wranglerom. A tak tvrdenie, že v pikapoch sú miesta vzadu vždy spojené s kompromismi v prospech korby, v tomto prípade neplatí. Nečakajte žiadne USB zástrčky a ani výduchy klimatizácie. Ale o priestor sa nemusíte obávať.
Na korbe ťahá Gladiator za kratší koniec z hľadiska nosnosti, dokáže odviezť 613 kíl nákladu. Na druhej strane, rozmery sú veľmi konkurencieschopné. 1531 na 1442 milimetrov. A spolu s výškou to znamená približne 980 litrov po látkový kryt. Mimochodom, úžitková časť dostáva veľký palec hore za pripojenie k centrálnemu zamykaniu a plynové dorazy, ktoré spomalia otváranie zadných dverí. S látkovým krytom si však náklad aj tak nezamknete, ten ide otvoriť vždy.
Šesťvalec, ako sa patrí
Pod kapotou buble trojlitrový naftový vidlicový šesťvalec s príponou CRD. Maximálny výkon naladili na 264 koní a najvyšší krútiaci moment predstavuje rovných 600 Newtonmetrov. Vďaka nim zrýchli na stovku za 8,6 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na úrovni 177 km/h. Čo je na 2,4-tonové auto pekný údaj.
Manévrovateľnosť v meste je úplne taká, ako by ste ju čakali. Nie úplne najľahšia. Ale najmä pre dĺžku Gladiatora. Posilňovač riadenia funguje bravúrne a takto ľahké zatáčanie sme zatiaľ v inom pikape nezažili. Spotreba v cykle WLTP sľubuje, že si cucne 9,5-9,7 l/100 km.
Sebavedomý všade
Keď sa s Gladiatorom vyberiete do terénu, objavíte jeho silnú stránku. Na nespevnených cestách nič nenapovedá tomu, že by ste sa mali krotiť. Nájazdový uhol predstavuje neuveriteľných 45 stupňov a ten odjazdový úctyhodných 25. Akurát ten prejazdový doplatil na dlhší rázvor. 18,5 stupňa ale stále nie je na zahodenie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ak potrebujete trakciu navyše, stačí prepnúť režim z pohonu zadných na pohon všetkých kolies. A ak stále nestačí, osemstupňovú prevodovku si môžete zredukovať. Mimochodom, vzadu sú klasické pružiny a žiadne listy. A brodivosť až 76 cm je už len čerešničkou na torte.
Pre kutilov
Na cestách teda bezproblémový a v teréne doslova famózny. Jeepu to však nestačí a pridáva ešte ďalší “fun-factor”, ktorým sú odnímateľné diely karosérie. Podobne ako vo Wrangleri, aj tu dokážete rozobrať prakticky celú kabínu. Predné panely strechy idú hneď, na zvyšok potrebujete náradie. Jeep Gladiator je autom pre ľudí, ktorí hľadajú stroj na prácu. No aj vo všedný deň vám vyčarí úsmev na tvári.
Základná cena modelu – Jeep Gladiator Sport: 63 400 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Gladiator Overland: 72 850 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce: | 6 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2987 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 194(264) / 3600 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 600 / 1400-2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 177 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,6 |
Spotreba - WLTP [l/100 km]: | 9,5-9,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [mm]: | 1531x1442 |
Objem nádrže [l]: | 71 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 2487 |
Dĺžka [mm]: | 6691 |
Šírka [mm]: | 1894 |
Výška [mm]: | 1843 |
Rázvor [mm]: | 3488 |