Nový Civic sme už prevetrali so základným trojvalcom pod kapotou, ale aj vo vrcholnej forme, v podobe modelu Type R. Motor 1.5 VTEC TURBO, predstavuje zlatú strednú cestu.
Nový Civic je úplne iné auto. Rozdiel medzi deviatou a desiatou generáciou je markantný najmä z konštrukčného hľadiska. Azda najzásadnejšou zmenou je presun nádrže dozadu, kam patrí. Predošlý Civic ju totiž mal kvôli svojim zázračným sedadlám (tzv. Magic seats) pod prednými sedadlami. Vďaka tomu sedí vodič v novom Civicu o 35 mm bližšie k ceste. Ďalším výrazným vylepšením je návrat viacprvkového zavesenia zadných kolies.
Odvážny dizajn
Originálny dizajn desiatej generácie Hondy Civic rozdeľuje ľudí na dva tábory. Fanúšikovia Hondy si už po dvoch generáciách akoby zvykli na ten „UFO“ dizajn, s ktorým prišla ôsma generácia a tá deviata v ňom pokračovala. Desiata generácia má však úplne inú siluetu. Dizajnový jazyk síce ostal dosť podobný, ale koncepcia je úplne iná. Po prvé – je to citeľne väčšie auto. Rázvor narástol o vyše 10 cm, pričom meria takmer 2 700 mm. Po druhé – nový Civic je výrazne širší a nižší. Umožnilo to aj spomínané presunutie nádrže. Prečo Honda obetovala také obľúbené „magické sedadlá“? Povedali si, že keďže do ponuky pribudol model HR-V, môžu si dovoliť urobiť nový Civic možno o chlp menej praktický, ale zato výrazne športovejší.
Na pol ceste
Ďalšou veľkou novinkou sú prepĺňané benzínové motory. Čo to však znamená pre užívateľa? Už základný litrový trojvalec je podstatne dynamickejší ako predtým dodávaný základný motor – udýchaná atmosférická „jedna-štvorka“. Trúfam si dokonca tvrdiť, že nový jednoliter s turbom jazdí lepšie ako predošlá „jedna-osmička“. Čo potom teda dokáže nová „jedna-päťka“ s turbom? Tušíte správne – veľké veci. Jednoliter má krásne dravý zvuk a naozaj celkom príjemný ťah. „Jedna-päťka“ je však o niečom úplne inom. Keď som prvýkrát zatlačil na plyn, roztiahli sa mi kútiky. Mal som dojem, že sedím v Type R. To auto jazdí naozaj nádherne. Výkon 182 koní a krútiaci moment 240 Nm má k dispozícii v tejto triede (ak nerátame vrcholné modely) málokto. Pochváliť musím aj skvelý adaptívny podvozok, ktorý ani v športovom režime nie je príliš tvrdý, ale funguje presne tak, ako to od neho zanietený vodič bude očakávať. A čo spotreba? Tiež veľmi zaujímavá. V meste sa pohybovala okolo ôsmich litrov, čo však na daný výkon vôbec nie je zlé. Navyše, v porovnaní s trojvalcom je to zhruba len o liter viac. Mimo mesta sú rozdiely ešte zaujímavejšie. Na diaľnici sa v oboch prípadoch spotreba paliva pohybovala okolo šiestich litrov, pričom na okreskách nám palubný počítač vyrátal priemer len o niečo málo prevyšujúci hranicu 5 l/100 km. Jednoliter pritom prešiel rovnakú trasu so spotrebou 5,5 l/100 km.
Resumé
K tomuto už asi nie je čo dodať. Je pravda, že Honda Civic nie je to najlacnejšie auto vo svojej triede, ale patrí medzi tie najväčšie modely v segmente C a s 1,5-litrovým motorom aj najvýkonnejšie. Taktiež je dobré vedieť, že napriek nadpriemerným výkonom vás tento motor na „čerpačke“ nezderie z kože. Ak si k tomu prirátate ten neskutočne dravý výraz, myslím si, že pravý „autoholik“ nemá čo riešiť.
Základná cena modelu – Honda Civic 1.0 VTEC TURBO S: 16 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 1.5 VTEC TURBO Sport Plus: 25 490 €
Záruka: 8 rokov/150 000 km
Registračná daň: 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 134 (182)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 240 /1900-5000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,2-8,4 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 7,4/4,9/5,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 420-478 |
Objem nádrže [l]: | 46 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1378-1405 |
Rozmer pneumatík: | 235/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4518 |
Šírka [mm]: | 1799 |
Výška [mm]: | 1428 |
Rázvor [mm]: | 2697 |