TEST: Honda Civic Sport Line │ Vizuálne športový

4518

Len nedávno prešiel Civic modernizáciou, ktorá naznačila ubehnutú polovicu životného cyklu. Prekvapením pri facelifte však je, že všetko vyzerá byť takmer totožné s pôvodnou verziou už desiatej generácie vozidla. Malé zmeny sú však o to lepšie.

Po modernizácii sa Honda vydala na podobnú cestu ako niektoré automobilky so športovými balíkmi aj pre slabšie motory. Predstavenie série Sport Line ukazuje, že aj základný motor, v tomto prípade litrový trojvalec, môže prezentovať športové zameranie auta. Ponuka dokonca obsahuje dve verzie, jedna je založená na výbave Comfort a druhá na Executive.

Naozaj iba tri valce

Jediným faktom o Sport Line, ktorý dvíha obočie, je práve použitý motor. Od športovo ladeného modelu by veľa ľudí čakalo light verziu dvojlitra z Type-R. Takých 169 kW (230 k), všakže? Ale nie je to tak. Sport Line je v ponuke len s litrovým trojvalcom, ktorý má ale stále slušných 93 kW (126 k). Málo? Ani nie.

Nie je to ten VTEC, ktorý bol kedysi, éra turbomotorov zasahuje nekompromisne a spája sa s obmedzeniami a limitmi emisií. Tak prečo si to neužiť? Trojvalec od Hondy je ľahučký a točivý, až prekvapí, že obmedzovač zasahuje už niekde pri 5 700 otáčkach. Nízky nie je ani krútiaci moment 200 Nm. Pri drsnejšej jazde dokonca vynikne príjemný zvuk od výfuku.

Zákrut sa nebojí

Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Práve jej hlavica patrí k najväčším vnútorným odlišnostiam športovej línie. Ale treba uznať, že Honda manuálne prevodovky vie. Dráhy sú krátke, presné a v ruke máte pocit, že pohybujete s dokonale spraveným systémom. Športové ambície pritom neznamenajú príliš vysokú spotrebu. Pri bežnej a pokojnej jazde so zapnutým režimom Eco je možné mimo mesta dosiahnuť priemer okolo 6 litrov, na diaľnici 6,5 a v meste je to stále do 7 aj na zimných pneumatikách.

Príjemný motor a výborná prevodovka by boli zbytočné, keby Civic nemá dobrý podvozok. A práve ten má. Civic je jedným z najlepších v triede a už od základného motora má viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. V lepšie vybavenom Sport Line má dokonca aj nastaviteľné tlmiče. Výborné vlastnosti podvozku zbadáte v prvej zákrute, kedy zistíte, že vlastne nemusíte brzdiť tak skoro. Od tej prvej zákruty zabudnete na spotrebu 6 litrov mimo mesta, budete si užívať prejazdy s výrazným pocitom dynamiky. A aj tak nepresiahnete priemer 8 litrov.

Už tak nešokuje

Od ôsmej generácie Civic vždy pri predstavení šokoval. Tvary sa stále nedajú nazvať štandardnými, ale už trochu zovšedneli. Facelift, ktorý prináša novú lištu v nárazníku a trochu lepšie svietiace svetlá, nie je vôbec výrazný.

Omnoho výraznejšie pôsobia zmeny, ktoré prináša verzia Sport Line. Stojí na sedemnásťpalcových zliatinových diskoch čiernej farby. Možno sa na pohľad zdajú menšie, ale sú vhodné aj pri parkovaní v meste. Okrem diskov je Sport Line charakteristický ešte krídlom na piatych dverách. Kým na vzhľade body pridáva, praktickosť trochu trpí, lebo otváranie ide pomalšie, keďže pridáva hmotnosť.

Interiér je jedným z najväčších v triede a za 180 centimetrov vysokého vodiča sa zmestí rovnako vysoký pasažier. Pritom si každý dokáže vziať batožinu. Už základný objem 478 litrov je výborný. Nemá však pravidelný tvar a za sedadlami je schod, ktorý si vyžiadali samotné komponenty zadnej nápravy a výstuže. To je daň za výborný podvozok.

Aj pre rodinu vhodná voľba

Rýchlo sa dá chodiť stále menej a menej. Preto má zmysel aj takýto litrový veľmi vlažný hatch. Je vlažný výkonom, ostatné atribúty má na horúcej úrovni. Podvozok, motor, využiteľnosť, všetko sedí. S týmto autom chybu nespravíte. Dokáže celkom príjemne filtrovať nerovnosti, ale dokáže sa aj vrhnúť do zákrut a predviesť kvality. Treba však rátať s tým, že pri plnom obsadení už s takou vervou a ľahkosťou nezrýchľuje.

Základná cena modelu – Honda Civic 1,0 VTEC Turbo S: 17 190 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Executive Sport Line: 25 390 €
Záruka: 3 roky/100 000 km

Technické údaje
 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:988
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:93 (126)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200/2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,5
Spotreba (WLTP) [l/100 km]:4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:478 až 1245
Objem nádrže [l]:46
Prevádzková hmotnosť [kg]:1300
Rozmer pneumatík:235/45 R17
Dĺžka [mm]:4518
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1434
Rázvor [mm]:2697