TEST: Ford Mondeo – Born in the USA

1579
" "

Od minulosti po prítomnosť

Sídlo modrého oválu je na predmestí Detroitu – hlavného mesta amerického automobilového priemyslu. Automobilka vznikla už v roku 1903 a za tých vyše sto rokov sa z nej stala celosvetovo úspešná firma. Fordy sa tešili veľkej obľube možno aj práve preto, že táto spoločnosť dokázala ľuďom po celom svete ponúknuť presne to, po čom túžili. Ak by ste prišli do predajne Fordu niekde v USA, boli by ste prekvapení, čo za autá by ste tam našli. Teda dnes už až tak nie, ale ešte pred takými desiatimi rokmi by ste tam nenašli asi ani jedno rovnaké auto ako u nás. Európska divízia Fordu, ktorá vznikla v roku 1967 a sídli v nemeckom Kolíne nad Rýnom, mala kompletne vlastnú ponuku unikátnych modelov skonštruovaných podľa požiadaviek európskych zákazníkov.

Aj keď sa stalo, že existovali na oboch kontinentoch autá s rovnakým názvom, po technickej stránke to boli väčšinou úplne iné autá. Dnes je situácia iná. Aj keď majú modely iné označenie, často ide o rovnaké autá. Napríklad nové Mondeo, ktoré len nedávno zavítalo do slovenských predajní, sa už dva roky predáva na americkom kontinente pod označením Fusion. Ako Európan nie som práve nadšený z toho, že novinka sa k nám dostane s dvojročným oneskorením. Je to však jedným z dôsledkov spomínanej globálnej stratégie, podľa ktorej chce modrý ovál ponúkať rovnaké autá na celom svete. Zrejme nebudú až tak detailne spĺňať všetky požiadavky lokálnych trhov, ale automobilka tým výrazne ušetrí.

Je to krásavec

Aké je teda nové Mondeo? Na prvý pohľad nádherné. Nechcem skĺznuť k nejakým subjektívnym názorom, ale hlavne predná časť Mondea sa mi naozaj veľmi páči. Problém je s proporciami, ale to nie je v prípade Mondea nič nové. Na podobný neduh trpel aj predošlý model. Nové Mondeo sa nezdá, ale je to obrovské auto. Veď rázvor presahuje napríklad taký Mercedes triedy C a atakuje limuzínu vyššej strednej triedy, Mercedes triedy E. Celková dĺžka nového Mondea je iba o zanedbateľných 8 mm menšia. Tento typický zástupca strednej triedy nám teda narástol na rozmery, s ktorými by sa nestratil ani o triedu vyššie. Napriek tomu má relatívne krátku kapotu. Na rozdiel od áut vyššej strednej triedy má Mondeo motor uložený priečne, takže ju ani nepotrebuje. Potom však vzniká disproporcia prednej kapoty a zvyšku auta. Sedan vyzerá ešte celkom dobre, ale tento päťdverový liftback, ktorý sme testovali, akoby mal neúmerne dlhý zadok. Estetické nedostatky však vyvažuje praktická stránka – zadné okno sa vyklápa spolu s vekom obrovského kufra, čo uľahčuje prístup k batožine.

Ako v obývačke

Nový Ford Mondeo je jedným z tých áut strednej triedy, pri ktorých vývoji mal niekto megalomanské chúťky, čo sa týka priestoru na zadných sedadlách. Vzadu sa totiž pohodlne usadia aj vyše 190-centimetroví dlháni. Komfortne sa sedí aj vpredu. Poloha za volantom je skôr nižšia a nemám k nej žiadne výčitky. Jedine lakťová opierka by mohla byť možno trochu vyššie, či už na dverách alebo medzi prednými sedadlami. Sú to detaily, ale keď si to dá človek dokopy, zistí, že toto auto je robené na väčších ľudí. Skrátka pre Američanov. Samozrejme, autu sa nedá vyčítať, že je väčšie, len je to jeden z kompromisov urobených v zmysle globálnej stratégie.

Nech žije EcoBoost

Nejdem bojovať proti precedensom. Mondeo sa bude aj tak v drvivej väčšine predávať s turbodieselom pod kapotou. Motor 1.5 EcoBoost však rozhodne stojí za zváženie. Je mimoriadne kultivovaný a 160 koní je slušná dávka výkonu aj na tak veľké auto. Pri kúpe oproti naftovej alternatíve ušetríte 2 000 €. Ak sa predsa len rozhodnete pre diesel, investícia do naftového motora by sa vám podľa tabuľkovej spotreby vrátila po 80 000 km. No a ako je na tom EcoBoost s dosahovaním tabuľkovej spotreby? Celkom dobre. V meste sme podľa údajov od výrobcu mali jazdiť za 7,8 litra benzínu na 100 km, čo sa nám aj podarilo. Mimo mesta to však malo byť 4,6 litra, k čomu sme sa ani len nepriblížili. Do siedmich litrov sa však zmestíte bez problémov. Čo sa týka diaľnice, pri 130 km/h motor točí necelých 3 000 ot./min. a čo sa týka spotreby, spozorovali sme zaujímavý jav. Na aute sme sa totiž vybrali na služobnú cestu do Zadaru. Auto však bolo pomerne nové. Keď sme ho preberali, malo iba niečo okolo 1 500 km. Do cieľa sme dorazili s priemerom približne 8 l/100 km. Cestou späť si od nás benzínové Mondeo vypýtalo o celý liter menej. Zrejme sme ho zabehli…

Tradične dobrý podvozok

Najväčšie obavy som mal z jazdných vlastností. Čakal som, že najlepšie jazdiace auto strednej triedy sa zmení na americký koráb. Prvé dojmy také aj boli. Trochu ma vystrašila mohutná palubná doska, ktorá naväzuje na širokú kapotu. Za volantom som mal pocit, že tá veľká plocha predo mnou bude spôsobovať nadmernú nedotáčavosť. Všetko je však v rámci normy. Presne tak, ako sme na to zvyknutí z predošlého modelu. Rozdiel je v tom, že podvozok je o čosi komfortnejší a aj akusticky lepšie utlmený. V zákrutách však statočne drží, presne tak, ako je to Fordom vlastné.

Resumé

Musím sa priznať, že k novému Mondeu som pristupoval trochu zaujato. Pre mňa je to americký Ford Fusion a tú „americkosť“ je z neho aj trochu cítiť v interiéri, čo sa týka rozmerov a samotného dizajnu. Od Mondea by som čakal trochu honosnejší interiér. Pôsobí na mňa totiž iba ako taký väčší Focus, nič viac. Zvonku je však na prvý pohľad jasne identifikovateľný a našťastie jazdí tak dobre, ako sa na Mondeo patrí. Prípad vyriešený, verdikt: Prijatý. Fusion, vitaj v Európe. V duchu nedávno zavedenej globálnej stratégie značky Ford bola vyvinutá nielen posledná generácia Fordu Focus, ale aj najnovší Ford Mondeo. Dokáže uspokojiť európskych zákazníkov, ktorí sú v prípade Mondea zvyknutí na vysoký štandard?

Základná cena modelu – Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Trend X: 22 980 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium X: 27 190 €
Záruka: 5 rokov / 120 000 km
Registračná daň: 477 €

Technické údaje:

 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
118 (160)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
240 /1500-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,8/4,6/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
550/1446
Objem nádrže [l]:
62,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:
Rozmer pneumatík:
235/50 R17
Dĺžka [mm]:
4871
Šírka [mm]:
1852
Výška [mm]:
1482
Rázvor [mm]:
2850