TEST: Dacia Sandero – slovenský sen

2658
" "

Slovákom sú rumunské autá značky Dacia dobre známe. Veď licenčne vyrábané Renaulty 12 sa u nás pod označením Dacia 1300 predávali už v 70-tych rokoch minulého storočia. Tieto modely boli veľmi obľúbené, no so značkou Dacia to postupom času išlo dole vodou, až kým ju na prelome tisícročí nekúpila francúzska automobilka Renault.

Renault plánoval s touto značkou expanziu na nové trhy s veľkým potenciálom, ako napríklad Južná Amerika, Afrika, či Ázia, kde je vysoký dopyt po lacných a robustných autách. Logan, ktorý prišiel na scénu v roku 2004, je presne takýto. Vedenie nečakalo, že tento model môže byť úspešný aj v Európe, no je to tak. Dacia vďaka Loganu opäť ožila a aj na starom kontinente sa teší veľkej obľube.
Dacia dnes už neponúka iba Logan. Portfólio tejto rumunskej automobilky sa celkom slušne rozrástlo, pričom každý jej nový model verejnosť víta s nadšením. Výnimkou nebolo ani Sandero, ktorého druhú generáciu sme preverili v redakčnom teste.
Moderné auto
Zatiaľ čo prvý Logan nebolo najkrajšie ani najmodernejšie auto na svete, dnes je situácia úplne iná. Renault zrejme zistil, že značka Dacia mu prináša slušný zisk, a tak sa rozhodol do tejto rumunskej automobilky investovať viac. Dizajn prvého Loganu by sa dal opísať veľmi jednoducho – z núdze cnosť. Ten nový už vyzerá viac k svetu. Prečo ho tu spomíname? No lebo nové Sandero je iba inou karosárskou verziou nového Loganu. Po B-stĺpik sú to identické autá.
Či už sa bavíme o Sandere alebo o Logane, dizajn druhej generácie oboch modelov je o čosi prepracovanejší a zaujímavejší v porovnaní s predchodcom. Aj interiér je omnoho útulnejší, no na použitých materiáloch je jasne vidieť, aké zameranie majú modely značky Dacia. Podobne ako Peugeot 301, ani Sandero nemá hĺbkové nastavovanie volantu, čiže s hľadaním ideálnej polohy za volantom je to trošku komplikovanejšie. Nízka cena má totiž aj v prípade tohto auta vysokú prioritu. Chvályhodné je však to, že Dacia už neobmedzuje tých, ktorí sú ochotní priplatiť si. Nami testované auto malo napríklad aj vstavanú navigáciu s veľkou dotykovou obrazovkou.
Technika Renaultu
Keď prišiel na trh prvý Logan, pod kapotou mal staré motory od Renaultu, ktoré už Francúzi vo svojich modeloch nepoužívali. Rumunom boli dobré. Preto nás teda prekvapilo, že Sandero si môžete objednať aj s jedným z najmodernejších motorov Renaultu, turbodúchadlom prepĺňaným trojvalcom 0.9 TCe. Žeby to bola ale nejaká veľká výhra…
Jedno, čo sa motoru 0.9 TCe nedá uprieť, je sila. Ten motor ťahá naozaj pekne, ale poriadne zaberá až niekde okolo 2 000 ot./min. a dych mu pomaly dochádza ešte pred 5 000 ot./min. Na benzínový motor má teda relatívne úzke spektrum využiteľných otáčok. V každom prípade disponuje dostatočným výkonom už pri nižších otáčkach, čo sa s atmosférickými motormi nedá porovnávať. Nevýhodou prepĺňania a malého objemu sú však neskoršie reakcie na plynový pedál.
Tento motor má slušný výkon – až 90 koní. Spotreba paliva je však napriek malému objemu primeraná výkonu. V meste sa pohybovala okolo 7 l/100 km. Počas testu mimo mesta to bolo približne 5,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici, kedy motor točí na piatom prevodovom stupni 3 200 ot./min., ukazuje palubný počítač zhruba o liter viac.
Rozbité cesty nie sú problém
Sandero je stavané na rumunské cesty, takže na tých slovenských sa cíti ako doma. Auto má väčšiu svetlú výšku a komfortné pruženie, ktoré si hravo poradí aj s takými výmoľmi, ktoré by boli pre väčšinu bežných áut problémom. Pri prejazde nerovností sa síce od kolies občas ozve nejaký ten buchot, no za to môže skôr horšie odhlučnenie. Zavesenie kolies vyzerá tak, že by mohlo niečo vydržať.
Resumé
Daciu by sme mohli označiť za „kráľa low-cost segmentu“. Logan túto triedu vytvoril a ďalšími modelmi Dacia iba rozšírila svoju ponuku. Sandero je teda akousi menšou a praktickejšou verziou Loganu. Aj keď je vzadu o čosi menej miesta ako v Logane, alebo v Peugeote 301, stále poskytujú zadné sedadlá dostatok priestoru. Aj batožinový priestor s objemom 320 litrov odvezie všetko potrebné.
Zhrnuli by sme to teda asi tak, že v porovnaní s predchodcom si Sandero zachovalo svoje základné črty – je to komfortné a robustne stavané auto s dostatočne priestranným interiérom. Navyše nový model sa už nemusí uskromňovať so staršou technikou. Nechýba možnosť objednať si tempomat či navigáciu.
Stále je to však lacné auto, čo sa odzrkadľuje na kvalite použitých materiálov, ale aj na niektorých detailoch (napr. nezakryté pánty kapoty sa len tak hocikde nevidia). Áno, kde tu nejaký ten plast zavŕzga, ale v prípade tohto auta to nevadí. Daciu si kupujú ľudia, ktorí považujú auto za pracovný nástroj. Auto má slúžiť človeku, nie naopak. Kto teda hľadá nejakého štvorkolesového miláčika, ktorý ho bude rozmaznávať, mal by sa obzrieť inam.

Základná cena modelu – Dacia Sandero 1.2 16v Access: 6 490 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica: 8 790 €
Registračná daň na testované auto: 0 €

Motor
Typ motora:
zážihový, radový
Valce / ventily:
3 / 12
Zdvihový objem (cm3):
898
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
66 / 5250
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
135 / 2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
11,1
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
6,4 / 4,3 / 5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
320
Objem nádrže (l):
50
Prevádzková hmotnosť:
962
Rozmer pneumatík:
185/65 R15
Dĺžka (mm):
4058
Šírka (mm):
1733
Výška (mm):
1518
Rázvor (mm):
2589

Druhá generácia populárnej Dacie Sandero nedávno dorazila na slovenský trh. Na novom modeli je vidno, že Renault začína vkladať do Dacie veľké nádeje.