TEST Citroën C5 Aircross: Mild-hybrid, aký ste ešte nevideli

518
Zdroj: Rasťo Bujna

Keď Stellantis ohlásil, že prinesie do svojich áut mild-hybrid, motoristický svet sa rozdelil na dve polovice. Jedni z toho boli nadšení a tí druhí to absolútne odignorovali, pretože prišiel celkom neskoro. Ale koncern si dobre uvedomoval, že ak chce všetkým vytrieť zrak, musí ponúknuť niečo viac. A priniesol? Na to sme sa pozreli v teste Citroënu C5 Aircross.

C5 Aircross je relatívne známy model. V roku 2017 ho predstavili, v roku 2022 faceliftovali a v rámci aktualizácie upravili napríklad prednú masku, kde zostali rovnaké len základné črty. Logo už nie je súčasťou chrómových liniek, ale stojí samo za seba. Denné svietenie už nie je oddelené od zvyšku, ale spolu so svetlometmi ho zapracovali do jedného celku. Akurát hmlovky zostali úplne naspodku v nárazníku, ktorý opustil klasickú “citroëňácku” hravosť a vyzerá naozaj drsne. No sú až v najvyššej výbave.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po bokoch sa vynímajú disky, dostupné sú 18-tky alebo 19-tky, v našom prípade tie menšie. Čo je zaujímavé, po predku, kde z nárazníku zmizli aircrossovské ovály, tu na boku zostali. Ale už nebudú funky farebné, ale iba čierne alebo sivé. No a zadok je aj po facelifte jedna k jednej. Teda s výnimkou svetiel. Tie majú tmavšie sklo a inú grafiku. Ale inak nárazník, odrazky, línie… to všetko už poznáte.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Interiér trochu výraznejšie

V interiéri je najväčšou zmenou asi stred palubnej dosky. Konkrétne multimédiá, ktoré po novom vytŕčajú, majú 10 palcov a dizajnovo ladia s novou C4X aj C5X. S jedinou výnimkou, že ovládanie hlasitosti je v paneli nižšie. Len škoda, že klíma skratky na ňom síce nájdete, no na bežné nastavenia vetrania musíte zaloviť v multimédiách. A rovnako nás prekvapila abesncia konektorov USB-C. Dostupné sú len štadardné USB.

Novinkou sú i sedačky, ktoré takisto nájdete aj v C4X alebo C5X. Obe tieto autá sme už testovali, tak pokojne zavítajte na náš YouTube, kde ich určite nájdete. Inak Alcantara v strede, umelá koža po bokoch a v sedáku o 15 milimetrov viac peny. Na niektorých miestach je viac tuhá a na iných zasa mäkšia. To sa vo svete nazýva Advanced Comfort.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Čo sa týka sedenia vzadu, tu sa s výškou meter deväťdesiat zmestíme úplne v pohode. Posed je relatívne vysoký, miesta na hlavu máte dosť a na kolená tak akurát. Navyše zadné sedačky sú všetky plnohodnotné, separátne posuvné a aj sklápateľné. V závislosti od toho, ako ich máte nastavené, má kufor od 460 do 600 litrov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Aký je mild-hybrid?

Mild-hybridná verzia je poháňaná jedna-dvojkou, má tri valce, 136 koní a 230 Newtonmetrov. To všetko znie ako niečo, čo už dobre poznáte, však? Predsa so štandardným PureTechom nemá veľa spoločného. Tak po prvé, namiesto štandardného remeňa je tu rozvodová reťaz, čo by malo predĺžiť životnosť. Ďalej, turbo má variabilnú geometriu pre lepší výkon a reakcie, a do tretice – pracuje v Millerovom cykle.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dôležité je, že práve tento cyklus sa vyznačuje vyššou tepelnou účinnosťou. Čiže inými slovami, z jednej kvapky paliva vznikne viac mechanickej energie a menej odpadovej… hlavne tepelnej. A už úplne inými slovami, auto by malo spotrebovávať menej paliva. Do tejto poučky však ešte zakomponujte robotizovanú šesťstupňovú automatickú prevodovku s elektromotorom. Ten dáva dodatočných 28 koní a 55 Newtonmetrov vtedy, keď to najviac potrebujete.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Teda predovšetkým pri rozbehoch. Podobne ako každý mild-hybrid. Pridáte plyn, ozve sa spaľovací motor, ale cítite aj jemné poštuchnutie od elektriny. Mimochodom, spaľovák tu je naozaj dobre odhlučnený. Okrem akcelerácie ho v podstate nepočuť ani vo vysokých diaľničných rýchlostiach. No pokiaľ sa neponáhľate a zrýchľujete len pomaly, dokonca sa spaľovák ani nemusí zapnúť. A tu je presne tá výnimočnosť stellantisáckeho mild-hybridu, o ktorej sme hovorili od začiatku. On sa v praxi totiž v niektorých prípadoch a na krátku dobu dokáže správať ako full hybrid. Na pomery mild-hybridov je totiž výkon elektrickej dopomoci celkom vysoký. Ak teda nepotrebujete veľa výkonu, dokážete jazdiť aj čisto na elektrinu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Koncern navyše sľubuje, že pri pokojnej jazde v meste to dokáže byť až polovica celého času. Čo je asi skôr pravda pre veľkomestá, kde sa plazíte nonstop v kolónach. Ale čisto elektrických pár sto metrov sme zvládali aj my, dokonca i na diaľnici. Baterka nie je veľká. Má približne 0,9 kWh, ale využiteľná je približne polovica.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dvakrát “naj”

A ešte sme nespomenuli dynamiku. Ak si odmyslíte plug-in hybridy, práve táto verzia má najvyššiu maximálku – 200 km/h. Z nuly na stovku sa však dostane za 10,9 sekundy, čo je, naopak, najpomalšie spomedzi všetkých motorizácií C5 Aircrossu. Ale po prvé, keď si kupujete relatívne veľké SUV od Citroënu, hľadáte najmä praktickosť a komfort. A to spĺňa. Ticho v kabíne sme už spomenuli a prejazdy nerovnosťami sú tiež perfektne odtlmené.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a po druhé, keď vám v ušiach zaznie slovíčko hybrid, čo vám hneď napadne? Spotreba. A tu sa konštruktérom vďaka elektrifikácii podarilo dosiahnuť na benzínovom aute naftovú spotrebu. A nielen v nízkych rýchlostiach. Potešila nás aj nádrž. S príchodom mild-hybridu totiž neutrpel jej objem. Stále dostanete 53 litrov, čo by pri WLTP číslach mohlo znamenať dojazd cez 900 kilometrov, rátajte však s reálnejšími 800 kilometrami.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Na záver už len cena. Mild-Hybrid je dostupný už aj v úplnom základe. Tým je v prípade C5 Aircross výbava You a takéto kombo začína na sume 27 990 eur. Pridajte 2500 eur a máte mild-hybrid vo výbave Plus a najvyšší Max vás s týmto motorom vyjde na 31 490. Samozrejme, so všetkými zľavami, ktoré Citroën v cenníku ponúka.

Základná cena modelu – Citroën C5 Aircross PureTech 130 You!: 23 990 €
Základná cena testovanej motorizácie – Citroën C5 Aircross MHEV 136 You!: 30 490 €
EuroNCAP: 5* (2019) – so Safety Pack

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový, MHEV
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:100 (136) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Priemerná spotreba (WLTP) [l/100 km]:5,6-5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:580
Objem nádrže [l]:53
Prevádzková hmotnosť [kg]:1606
Dĺžka [mm]:4500
Šírka [mm]:1969
Výška [mm]:1689
Rázvor [mm]:2730