TEST BMW iX3: Elektromobil podľa overeného receptu

2310
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

BMW iX3 je elektromobil, na ktorý si zvyknete rýchlo. Postavili ho na základe overeného receptu a jeho cena sa blíži naftovej verzii.

BMW je etalónom pokroku. Už desiatky rokov prináša nové technológie a vychytávky, ktoré ostatné automobilky radi nasledujú. Modely i3 a i8 zrevolucionalizovali elektromobilitu v Európe a nové SUV s názvom iX vytrelo zrak úplne všetkým.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Medzitým, v roku 2018, uzrelo svetlo sveta oveľa konvenčnejšie a tradičnejšie elektrické SUV. Postavili ho na základe už existujúcej spaľovacej X3 a dali mu elektrický pohon s množstvom výkonu. V roku 2020 sme uvideli jeho sériovú verziu a iba pred niekoľkými mesiacmi prišiel prvý facelift. Tretí elektromobil v poradí nevytrel zrak. Ale je doposiaľ najbližie k ľuďom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S minimálnymi zmenami

Zmeny oproti bežnej verzii nie sú veľké. BMW sa zameralo predovšetkým na cenovú dostupnosť elektromobilu, a tak sa nesnažilo zbytočne znovuobjaviť koleso. Prítomný je klasický ostrý dizajn SUV a obrovské 20-palcové disky kolies vyvinuté s ohľadom na minimalizáciu odporu vzduchu. Dostanete ich aj v 19-palcovej verzii.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

O ekologickej povahe auta vypovedajú najmä prekryté obličky a modré prvky karosérie. Po bokoch nezameniteľné lišty v spodnej časti a vzadu zas modré prvky v nárazníku. Ozaj, a ešte všadeprítomné písmeno „i“ jasne vypovedajúce, že životný štýl majiteľa je nekompromisný, no zároveň s ohľadom na lokálne emisie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Luxusné zvnútra

Pokiaľ ide o nekompromisnosť, tá sa podpisuje aj na interiéri. Iné, ako dokonalé spracovanie, sme od BMW ani nečakali. Palubná doska je prakticky totožná so spaľovacou verziou a okrem modrých prvkov nenapovedá nič o elektrickom charaktere tohto auta.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rozloženie tlačidiel aj displejov ostáva po starom. Multimédiá iDrive reagujú rýchlo a zobrazujú sa na vytŕčajúcej obrazovke v strede. Ovládanie tepelného komfortu si necháva separátny panel a digitálny kokpit či HUD premietaný priamo na sklo ostali prakticky nezmenené.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie je o niečo tvrdšie, tým je BMW známe. Bočné vedenie vodičovho a spolujazdcovho sedadla sú výrazné a poskytujú oporu v zákrutách. Sedenie vzadu je komfortné, i keď na pomery elektromobilov by sme uvítali o niečo viac priestoru. Toto auto však nebolo vždy elektromobilom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Konvenčná stavba si vyžiadala kompromisy v batožinovom priestore. Na zadnej náprave sa nachádza elektromotor, a tak je výsledný objem kufra rovných 510 litrov. Ale pokles o 40 litrov nie je práve apokalyptickou katastrofou. Sedadlá v druhom rade sú delené v pomere 40:20:40 a po sklopení vytvoria rovinu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pod kapotou radosť z jazdy

Aby sme boli úprimní, pod kapotou sa vlastne nenachádza nič. O pohon sa stará výlučne elektromotor na zadnej náprave, ktorý poháňa auto dopredu výkonom 210 kW a krútiacim momentom 400 Nm. A verte nám, napriek hmotnosti takmer 2,3 tony je to dych berúce číslo. Toto auto sa dostane z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na elektronicky obmedzených 180 km/h.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak neveríte číslam, musíte sa presvedčiť na vlastnej koži. Zrýchlenie ťažkej iX3 je extrémne práve vďaka elektromotoru s okamžitým nástupom krútiaceho momentu. Odhlučnenie je dokonalé a kilá navyše BMW akurát prospievajú. Teda, najmä na diaľnici, kde bez problémov prekročíte maximálnu povolenú rýchlosť bez toho, aby ste si to vôbec uvedomili. V zákrutách je však potrebné mať na pamäti, že ide o ťažké auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ale k extrémnym zážitkom a pocitu luxusu neoddeliteľne patrí aj kávičkovanie pri nabíjačke. Nebudete to robiť často, pretože dojazd reálny dojazd 400 kilometrov vám nebude stačiť iba pri cestách naprieč celým Slovenskom. A ani dlho, pretože BMW umožňuje nabíjanie výkonom až 150 kW. Ale budete sa na to musieť pripraviť najmä v zimných mesiacoch, kedy môže dosiahnutie plnej rýchlosti nabíjania obmedzovať vonkajšia teplota.

BMW zobralo overený recept a postavilo na ňom konvenčný elektromobil. Taký, ktorý sa nehanbí za svoje spaľovacie korene. A keďže sa ušetrili peniaze na vývoji nového modelu od základu, BMW vám to premietne na cene. Elektrické iX3 začína na 68 710 eurách. Ak teda rozmýšľate o motorizácii xDrive30d, ste na tom cenovo veľmi podobne.

Základná cena modelu – BMW iX3 Inspiring: 68 710 €
Základná cena testovanej verzie – BMW iX3 Impressive: 76 224 €
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:210 (280)
Najvyšší krút. moment [Nm]:400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Dojazd [km]:461
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:510
Kapacita batérie [kWh]:80
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2260
Dĺžka [mm]:4734
Šírka [mm]:1891
Výška [mm]:1668
Rázvor [mm]:2846