TEST: BMW 325d – praktický elegán

2494

Povedzme si pravdu, BMW radu 3 je snom nejedného motoristu. Viacerým imponuje punc výnimočnosti, ktorú majú modely tejto bavorskej automobilky v „štandardnej výbave“, ale aj racionálne zmýšľajúci jedinci si vedia kúpu tohto auta odôvodniť. Veľkosťou patrí medzi priemer strednej triedy, no jazdnými vlastnosťami a motormi ho nepochybne možno zaradiť na jej špičku. Vďaka kompaktným rozmerom je aj jeho cena relatívne priaznivá. Klasický sedan však nie je práve najpraktickejšie rodinné auto, a tak otcovia rodín s menšími deťmi často siahajú po praktickejšom „kombíku“ s tradičným označením „Touring“.

Esá v rukáve
Dobré kombi dnes už robí hocikto, preto BMW ponúka o čosi viac. Už tradičným prvkom mníchovských „kombíkov“ je otvárateľné zadné okno, vďaka ktorému netreba otvárať celý kufor, pokiaľ chcete naložiť alebo vybrať iba nejakú menšiu vec. Ak už sa ale rozhodnete pre otvorenie celého veka batožinového priestoru, pomôžu vám s tým elektromotory. Otváranie kufra je totiž pri novom „trojkovom“ kombi štandardne elektrické. Za príplatok sa dá otvárať aj mávnutím nohy pod zadným nárazníkom. Ďalšou veľkou výhodou, ktorú neponúka skoro nikto, je delenie operadiel zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Batožinový priestor tak má väčšiu využiteľnosť a dlhšie predmety sa prepravujú jednoduchšie.

Rekordér pod kapotou
Aj keď sa tým BMW nijak zvlášť nechváli, pod kapotou tohto auta pracuje najsilnejší sériovo vyrábaný dvojlitrový turbodiesel na svete. Z akého dôvodu to Nemci nespomínajú? Downsizing. Na kufri je totiž hrdý nápis 325d, čo by kedysi znamenalo 2,5-litrový šesťvalec. Dnes to už ale pravda nie je. Je to klasický dvojlitrový štvorvalec, aký nájdete aj v modeli 320d, len je vyladený na 160 kW (218 k). Vďaka štyrom valcom a menšiemu objemu sa však dá s týmto autom jazdiť mestom za 7 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta sa nám spotreba ustálila na 5,2 l/100 km. Konečne som mal dostatok času na dôslednejšie otestovanie režimu Eco Pro, ktorý je možné nájsť vo viacerých moderných BMW. Otupí reakcie na plynový pedál a zmení radenie prevodovky. Tá pri ubratí plynu často radí neutrál, aby ušetrila palivo. Pomáha to? Minimálne. Prešiel som dvakrát tú istú trasu a snažil som sa ísť čo najpodobnejšie. Spotreba bola rovnaká. Tesne pred koncom meraného úseku som mal v režime Eco Pro spotrebu 5,1, ale potom to aj tak skočilo na totožných 5,2. Čo sa týka diaľnice, oproti okresným cestám spotreba veľmi nenarástla. Najväčší podiel na tom má osemstupňová automatická prevodovka, vďaka ktorej pri rýchlosti 130 km/h motor točí iba 2 000 ot./min., čo predstavuje spotrebu 5,8 l nafty na 100 km.

Resumé
BMW radu 3 Touring je rodinné auto pre oteckov, ktorí radi šoférujú. Jazda s týmto autom je naozaj veľmi príjemná a do jeho batožinového priestoru s kapacitou takmer 500 litrov by sa mali zmestiť aj tie väčšie kočiare. Iste, „trojkové“ kombi nemá prepravnú kapacitu dnes veľmi obľúbených „MPV-čok“, ale vďaka veľkému kufru by malo zvládnuť preniesť všetko to, čo potrebujete. No a po stránke jazdných vlastností sa to s vozidlami kategórie MPV nedá ani porovnávať. Výborná poloha za volantom, pohon je vzadu, takže riadenie je odbremenené od prenosu hnacej sily, výkonný motor, skvelá prevodovka. Skrátka, radosť jazdiť.

Základná cena modelu – BMW 316i Touring: 31 100 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 325d Touring: 41 300 €
Záruka: 2 roky, servis 5 rokov alebo 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 1 157 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
160 (218)/ 4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
450/1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
238
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6 / 4,4 / 4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
495
Objem nádrže [l]:
57
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1635
Rozmer pneumatík:
225/50 R 17
Dĺžka [mm]:
4624
Šírka [mm]:
1811
Výška [mm]:
1429
Rázvor [mm]:
2810

„Trojkové BMW“ patrí medzi klasiku prémiovej strednej triedy a vo verzii kombi je čoraz populárnejšie. Našli sme hneď niekoľko dôvodov, prečo to tak je.