TEST: Audi S5 | Luxus pod kapotou

Mať viac ako štyri valce pod kapotou v dnešnej dobe downsizingu znamená veľký luxus. V prípade nového Audi S5 si to však konštruktéri mohli dovoliť. Poháňa ho turbodúchadlom prepĺňaný trojlitrový šesťvalec a jazdí famózne!

89

Zhruba rok po predstavení piatej generácie modelu A4 uzrela svetlo sveta aj druhá generácia Audi A5, ktorá z nej konštrukčne vychádza. Prvá generácia tohto elegantného kupé vydržala v predaji takmer 9 rokov, čo je len dôkazom, že s týmto dizajnom sa Audi trafilo do čierneho. Nový model sa preto nijako výrazne nelíši od svojho predchodcu. Základná silueta v podstate ostala zachovaná, akurát že ju dizajnéri osviežili modernými krivkami, čo autu dodalo viac dynamiky. Asi najevidentnejšou inováciou sú LED svetlá. Nielen, že svietia úplne dokonalo (diaľkové ostávajú väčšinou zapnuté, pričom okolitá premávka je vytienená vďaka technológii Matrix LED), ale dodávajú autu unikátny a výrazný svetelný podpis. Poteší aj malé divadielko vo forme postupne sa rozsvecujúcich smeroviek. Ďalšou výraznou zmenou je maska chladiča, ktorá je teraz nižšia a širšia, čo umožnilo dizajnérom predĺžiť prednú kapotu. Auto vďaka tomu na ceste vyzerá veľmi sebaisto, obzvlášť v športovej verzii S5, ktorú sme testovali.

Športový nádych

Na palube Audi S5 je atmosféra trochu vážnejšia v porovnaní s bežnou A5-kou. Na pocit luxusu vďaka kvalitným materiálom skombinovaným do precízne poskladaného celku sme už u Audi akosi zvyknutí. Tu však luxus dopĺňa aj citeľne športová atmosféra, ktorú evokuje hlavne karbónová dekorácia interiéru, ale aj športové sedačky s integrovanými opierkami hlavy čalúnené čiernou kožou s bielym prešívaním. Oku milovníka športových áut ulahodí aj čierny strop či alcantarou čalúnené obklady dverí.

Palubnú dosku zdieľa Audi A5 s modelom A4. S5-ka sa však môže pochváliť karbónovými dekoráciami

Turbo namiesto kompresora

Je to smutné, ale moderné motory s klesajúcim objemom a počtom valcov často strácajú aj charakter. O to výnimočnejší je potom ten pocit, keď stlačením tlačidla preberiete k životu benzínový trojliter. Šestica valcov usporiadaných do V sa po nakopnutí studeného motora háda, asi ako keď sa ladí orchester, aby sa po chvíli chod motora ustálil na zamatovo hladkom voľnobehu. Zvuk tejto „strojovne“ je jednoducho perfektný. Občas počuť aj turbo, pri preradení zas výstrel do výfuku. Vydáva to skrátka všetky tie zvuky, ktoré robia športové auto športovým autom. Každopádne, ide o úplne novú pohonnú jednotku, ktorá nahradila doteraz používaný motor s kompresorom. Jeho konštrukcia je zaujímavá umiestnením výfukových zvodov do stredu „V“ motora, teda medzi valce, zatiaľ čo sanie je z vonkajších strán „V“. Konštruktérom sa tak podarilo prakticky úplne eliminovať akúkoľvek turbodieru, keďže cestu výfukových plynov tým skrátili na minimum. Motor nového Audi S5 vďaka tomu produkuje rovnaký krútiaci moment ako osemvalcový motor predošlej RS5-ky od 1 100 do 6 000 ot./min. Maximum je pritom o 70 Nm väčšie. Nový agregát má síce iba o 15 kW (21 k) viac ako predchodca s kompresorom, ale až o 60 Nm viac krútiaceho momentu. Navyše je o 14 kg ľahší a môže sa pochváliť vyššou účinnosťou, a teda aj nižšou spotrebou paliva. My sme mimo mesta jazdili za 8,5 l/100 km. Spotreba na okreskách aj na diaľnici bola rovnaká. V meste vám však z nádrže každých 100 km ubudne zhruba 12,5 litra benzínu. Na takéto auto je to ale podľa mňa úplne primeraná spotreba.

Doteraz používaný trojliter s kompresorom nahradil úplne nový motor s turbom.

Multitalent

Vďaka systému regulácie jazdnej dynamiky, Audi drive select, ktorý umožňuje nastavovať reakcie riadenia, motora aj adaptívnych tlmičov, má Audi S5 viacero tvári. Dokáže to byť komfortné kupé ideálne na dlhé cesty, ale aj skutočné športové náčinie. Vďaka režimu „Individual“ si však môžete vytvoriť aj vlastný profil. Ja som si ho nastavil tak, že zatiaľ čo pruženie som kvôli kvalite bratislavských ciest nechával stále v komfortnom režime, riadenie a motor som mal v športovom. Ideálna kombinácia. Keď už sme pri riadení, nami testované auto bolo vybavené príplatkovým „dynamickým“ riadením, ktorému patrí veľká pochvala. Ani neviem, či som niekedy jazdil s iným autom, ktoré by malo takéto ostré reakcie na volant. Ďalším príplatkom, do ktorého sa rozhodne oplatí investovať, je športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý aktívnym rozdeľovaním hnacej sily zvyšuje presnosť ovládania v zákrutách. Je to však výkonné auto a keď si vypnete stabilizačný systém, vie jazdiť aj bokom. Svojím správaním sa v riadenom šmyku mi trochu pripomínalo legendárne Audi Sport quattro S1 zo zakázanej rally skupiny B. To auto má úžasnú trakciu, ale keď sa vám ju vďaka neuveriteľne silnému motoru podarí stratiť, šmýka sa nedotáčavo, alebo skôr všetkými štyrmi kolesami. Na to, aby ste s Audi S5 dokázali jazdiť štýlovými driftami, by ste totiž potrebovali schopnosti a odvahu Waltera Röhrla.

Možnosti zobrazovania digitálneho prístrojového panela sú naozaj široké.

Resumé 

Nová S5-ka v sebe nezaprie gény ingolstadtskej automobilky. Je to veľmi elegantné, kvalitne postavené, ale zároveň sakramentsky rýchle auto. Dá sa s ním aj vyblázniť. Obzvlášť na snehu je to hračka, ale pokiaľ sa nevoláte Walter Röhrl, na asfalte odporúčam čistú stopu, ktorá autu vyhovuje viac.

Základná cena modelu –Audi A5 2.0 TFSI: 39 500 €
Základná cena testovanej verzie –Audi S5: 62 400 €
Záruka: 3 roky/90 000 km (rozšírenie za príplatok, servis na 3 roky v cene)

Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:260 (354)/5400-6400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1370-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,8/5,8/7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:465
Objem nádrže [l]:58
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1690
Rozmer pneumatík:255/40 R18
Dĺžka [mm]:4692
Šírka [mm]:1846
Výška [mm]:1368
Rázvor [mm]:2765