TEST: Audi e-tron | Návrat do budúcnosti

1684

Preteky o elektrickú budúcnosť motorizmu sú v plnom prúde. Svieži kalifornský vietor menom Tesla motivuje veľké značky, aby zdvihli svoje zadky a rozhýbali sa smerom vpred. Dôkazom toho je aj Audi e-tron, prvé elektrické SUV značky a prvý európsky zástupca v segmente prémiových elektromobilov.

Viem, čo vás zaujíma. Je Audi e-tron lepšie než Tesla? Zhodou okolností, mal som možnosť porovnať elektromobil od Audi s SUV Tesla Model X. K tomu sa vrátime až na konci článku. Nemecká značka vie robiť jednu vec absolútne brilantne.

Navodiť vodičovi pocit, že sedí vo wellnesse, aj keď cestuje rýchlosťou 150 km/h. Elektrický pohon by mal tomu len pomôcť, všakže?

Pútač

Reakcie okolia na vzhľad auta boli skutočne pozitívne. Je však nutné uznať zásluhy pútavému polepu a futuristickým kolesám. Audi e-tron je však pri voľbe triezvejších diskov a farby úplne normálnym SUV-čkom.

Vďaka vzduchovému podvozku, ktorý dokáže posadiť auto poriadne nízko k zemi, pripomína e-tron zboku skôr niektorý z modelov Allroad. K diskrétnemu vzhľadu mu dopomáha aj klasická mriežka chladiča „Singleframe“, známa z modelu Q8.

Zároveň si môžete všimnúť otvorené prieduchy na prednej maske, ktoré zdanlivo pokračujú v grafike predných svetlometov a končia až v podpise tých zadných. Čerešničkou na torte sú však unikátne digitálne spätné zrkadlá, ku ktorým sa dostaneme neskôr.

Tichá obývačka

Kedy ste naposledy sedeli vo väčšom modeli od Audi a nemali dostatok priestoru? Ja si teda takúto spomienku nedokážem vybaviť. To znamená, že podobne ako aj iné SUV značky aktuálnej generácie, aj e-tron oplýva priestranným interiérom. Zvažujúcej strechy sa však netreba báť.

Dvojicu displejov s haptickou odozvou má e-tron rovnakú, akou disponuje Audi A6, A7, A8 alebo Q8

Kým nemáte na zadných sedadlách skutočne vysokého pasažiera s výškou nad 190 centimetrov, problémy by ste mať nemali. Zadní pasažieri môžu zároveň ťažiť z neprítomnosti prevodového tunela, ktorý v prípade elektrického pohonu quattro nie je nutný.

Ku štedrému priestoru na zadných sedadlách sa pridávajú dlhé zadné dvere so skoro pravouhlým sklonom otvárania

Priestoru na nohy či ramená je teda dostatok a vyhotovenie materiálov udržiava vysoký štandard, na ktorý sme v Audi zvyknutí. Palubná a prístrojová doska udržiavajú filozofiu, s ktorou sme sa mohli zoznámiť vo vyššie postavených modeloch predstavených za posledný rok či dva.

Objem batožinového priestoru je 660 litrov. Rovnakým objemom disponuje aj obrí kufor v Škode Superb Combi. Potrebuje človek viac?

Jednoducho, nič vás na palube nevyrušuje a nespôsobuje zbytočný vzruch. Nič, až na to neuveriteľné ticho a jednu technologickú špecialitu.

S quattrom do ďalšieho milénia

V prípade evolúcie pohonnej filozofie u značky Audi prešiel ďalším vývojovým stupňom aj pohon všetkých kolies quattro. Ide o extrémne pokrokový systém, ktorý dokáže rozdeľovať pohon medzi kolesá v bláznivo krátkom čase 10 000-krát za sekundu.

Funkcia Audi drive select neobchádza ani prvý elektromobil značky. Zmenou jednotlivých režimov pociťujete ako zmenu svetlej výšky, tuhosti pruženia či odozvy na „plynový” pedál

Kým nie je e-tron taký bláznivý pri šprinte zo stoja, v zákrutách je prácu pohonu veľmi dobre cítiť. Maximálny krútiaci moment 664 Nm v prípade využitia funkcie Boost, dokáže vystreliť e-tron zo zákruty tak razantne, že to až budí rešpekt. Výkon 265 kW/360 koní, respektíve 300 kW/408 koní v prípade využitia funkcie Boost, zahanbí nejedno športové auto.

Nie, nepozeráte sa na kryt motora. Pokiaľ by vám nebol dostatočne veľký hlavný batožinový priestor, pod krytom, kde by ste bežne hľadali motor, máte k dispozícii ďalších 60 litrov priestoru.

Pohotovostná hmotnosť s vodičom na palube však presahuje 2565 kilogramov. Kým dokáže túto masu rozhýbať nekompromisný výkon elektrického systému, v zákrutách ju pocítite. Aj napriek tomu je však e-tron skvele jazdiace auto, hlavne vďaka nízkemu ťažisku, spôsobenému uložením batérie v podvozku.

Audi na druhú

Každá zo značiek veľkého nemeckého tria u mňa exceluje v jednej konkrétnej veci. Audi je pre mňa majstrom hltania kilometrov a izolácie vodiča od okolitého sveta. Už dekády dokážu veľké modely tejto značky klamať cez čelné sklo, akou rýchlosťou cestujete. No a v prípade e-tron to platí dvojnásobne.

Virtuálne spätné zrkadlá môžu byť po výbere z katalógu príplatkovej výbavy vaše za 1731 €

Pri rýchlosti 130 km/h na diaľnici máte pocit, že cestujete nie rýchlejšie než stovkou. To všetko vďaka vynikajúcemu odhlučneniu interiéru a veľmi dobre vyriešenej aerodynamike. Za ňu vďačí e-tron aj revolučným virtuálnym spätným zrkadlám. Úprimne, človek si na ne potrebuje chvíľu zvykať.

Obraz je nesmierne kvalitný, zobrazenie realistické a v noci cez ne vidíte lepšie, než cez konvenčné spätné zrkadlá. Chýba vám však možnosť intuitívne sa nakloniť a skontrolovať si svoju pozíciu z niekoľkých uhlov.

Obrazovky vás oberajú o možnosť nakloniť sa pri parkovaní a automaticky skontrolovať vašu pozíciu pri delikátnom manévri. Na druhej strane musím pochváliť kvalitu a rýchlosť zobrazenia OLED displejov.

Nastavenia oboch zrkadiel vyvoláte dotykom na displeji šoférovej strany

Naozaj máte pocit, či už cez deň, alebo v noci, že sa pozeráte na svet cez skutočné zrkadlo. Dokonca si dovolím tvrdiť, že v noci cez ne vidíte lepšie než cez klasické spätné zrkadlá.

Prvý pokus na výbornú

Audi nastavilo latku poriadne vysoko. Nebrať teraz do úvahy silnejšie motory v Tesle a rozdielne proporcie oboch áut. Dospel som k poznatku, že nemecký elektromobil je kultivovanejší, komfortnejší, pôsobí kvalitnejším dojmom a viac pripomína bežné auto, na ktoré sme zvyknutí.

Namiesto nabíjacej karty v sieti ZSE či mobilnej aplikácie môžete mať takúto drobnú kľúčenku s čipom

Ešte v krátkosti k spotrebe. Namerané údaje 24, 20 a 32 kWh/100 km vznikli postupne pri jazde v meste, mimo mesta a na diaľnici. Jednoduchým prepočtom teda vychádza, že dojazd 417 km podľa metodiky WLTP nie je ďaleko od reality. V meste teda teoreticky zájdete z plného nabitia na nulu 395, mimo mesta 475 a na diaľnici 295 kilometrov.

Základná cena modelu – Audi e-tron 55 quattro: 81 400 €
Základná cena testovanej verzie – Audi e-tron advanced 55 quattro: 83 000 €
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 x Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:265(300)
Najvyšší krút. moment [Nm]:664
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,7
Dojazd – WLTP kombi [km]:417
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:660
Kapacita batérie [kWh]:95
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2490-2565
Rozmer pneumatík:265/45 R21
Dĺžka [mm]:4901
Šírka [mm]:1935
Výška [mm]:1629
Rázvor [mm]:2928