Páči sa mi, priznávam to. Do 159-tky som sa zaľúbil na prvý pohľad, ale na Giuliu som si musel zvykať. Na autosalóne vo Frankfurte, kde mala v roku 2015 premiéru vrcholná verzia Quadrifoglio, som ju ofrflal. Dizajn sa mi nepáčil už ani na prvých obrázkoch, ale dal som jej šancu naživo. Predsa len je Alfa Romeo moja najobľúbenejšia automobilka. Nepomohlo. Všetko sa však zmenilo v momente, kedy som sa posadil za jej volant. Stačilo jej len dať šancu. Dovolím si povedať, že dnes nenájdete auto (keď vylúčime superšporty), ktoré by sa šoférovalo lepšie. A nehovorím len o famóznom vrcholnom modeli ozdobenom štvorlístkom na predných blatníkoch, ktorý znie ako Pavarotti po preflámovanej noci. Baviť sa budete aj za volantom naftovej verzie. Vyše 500-koňové Quadrifoglio patrí do ríše superšportov, ale tentokrát sa mi do rúk dostalo niečo medzi – Alfa Romeo Giulia Veloce.
Štyria mušketieri
Veloce je v podstate výbava, ale dodáva sa len s tými najvýkonnejšími štvorvalcami. Na výber je 210-koňová verzia 2,2-litrového turbodiesla, alebo benzínový dvojliter vyladený na 280 koní, ktorý sme testovali my. Bohužiaľ, v oboch prípadoch motor prenáša výkon na všetky štyri kolesá cez automatickú prevodovku, čo sa trochu podpisuje aj na spotrebe paliva. Veloce stráca na Giuliu QV dva valce, takmer tretinu objemu a 230 koní. Napriek tomu jazdí so spotrebou len o liter až dva menšou ako spomínané 510-koňové monštrum. Mimo mesta sme s benzínovou Giuliou Veloce jazdili zhruba za 7 až 7,5 litra. Vďaka osemstupňovej prevodovke spotreba na diaľnici nijako dramaticky nenarástla. Hýbala sa od 7,5 do 8 l/100 km. Ak ale zoberiete túto krásnu Talianku na rande do mesta, bude vás to stáť 12 litrov naturalu každých 100 km.
Rozumie vám
Giulia je ako dokonalá partnerka. Sú autá, ktoré na vás vďaka záplave asistenčných systémov v jednom kuse hulákajú, všemožne pípajú a hlavne bezdôvodne brzdia vždy, keď to najmenej očakávate. Giulia presne vie, čo chcete urobiť. Cez riadenie akoby vám doslova čítala myšlienky, také je priame. Aj keď by som ju radšej chcel s manuálom, ten automat je výborný. Radenie pomocou obrovských hliníkových pádiel pod volantom je takmer rovnako uspokojujúce ako pracovať s tou mimoriadne vydarenou manuálnou prevodovkou. Aj keď štvorvalcovému motoru chýba charakter (nemá prakticky žiadny zvuk a červené pole otáčkomera začína na 5500 ot./min.), výkon mu rozhodne nechýba. Veď na stovke je benzínová Giulia Veloce za 5,2 sekundy. Prakticky pri akejkoľvek rýchlosti ide motor krásne za plynom. Prevodovka nemá problém podradiť si bleskovo aj o viac stupňov. Jediné, čo mi chýbalo, je možnosť vypnúť ESP. Aj so štvorkolkou sa totiž Giulia pod plynom v zákrute pekne zberá bokom, ale elektronika vám zakaždým dá po prstoch. Podvozok je však geniálne vyladený. Aj na náročnom povrchu slovenských okresiek funguje znamenite a aj pri vysokých rýchlostiach sa človek cíti byť úplne zžitý s autom. Je to skrátka Alfa Romeo.
Základná cena modelu – Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel: 31 700 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo 2.0 Turbo Veloce: 46 900 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 2 300 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1995 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 206 (280)/5250 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400 /2250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,2 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 8,9/4,9/6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 480 |
Objem nádrže [l]: | 58 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1530 |
Rozmer pneumatík: | R18 |
Dĺžka [mm]: | 4639 |
Šírka [mm]: | 1873 |
Výška [mm]: | 1426 |
Rázvor [mm]: | 2820 |