VIDEOTEST: Alfa Romeo Giulia QV – Voľba srdcom

4680

Už pri prvom odhaľovaní detailov bolo Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio stavané proti tomu najlepšiemu z Nemecka. Zosnulý účtovnícky génius Sergio Marchionne vdýchol najdrsnejšej sériovej Alfe život. No a nasadil ju do vojny proti Nemcom s výzbrojou z Maranella.

V tomto teste som sa snažil vyhnúť všetkým historickým a filozofickým faktorom, ktoré nosí najsilnejšia Alfa na ramenách. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio bolo akýmsi splneným snom mnohých nadšencov, ktorým prišla nekonečná nadvláda nemeckých značiek príliš nudná.

Svetu malých „uber-sedanov“ však niečo chýbalo a bol to práve malý štvorlístok, ktorý potešil zástupy fanúšikov. Štvorlístok je s bežným, nech aj naftovým modelom, spriaznený viac ako je obvyklé.

Korenie

Alfa Romeo Giulia trpí príjemným syndrómom krásy, vďaka génom talianskych áut minulosti. V triezvom pohľade „italofila“ mi však Giulia akosi zovšednela. Chýba jej sexepíl a jednoduché tvary predchodcu, modelu 159. Zadok má síce skvelý, no prednú masku považujem dnes už skôr za vzrušujúcu ako za krásnu.

Diabolský derivát Quadrifoglio však Alfa Romeo okoreňuje niekoľkými drobnými detailmi. Na dverách kufra nájdete diskrétne karbónové krídlo. Prednú masku od bežnej verzie síce nerozoznáte, no v karbónovej prednej kapote máte dvojicu vetracích otvorov. Dokonca aj predný karbónový splitter sa zasúva pod predný nárazník a je priam neviditeľný.

Na zadku Giulie je prítomná dvojica dvojhlavňových brokovníc, otočená v typickom uhle a celý elegantne agresívny dojem korunujú typické 19-palcové disky. Exteriér je teda vzrušujúci, no stále si myslím, že môže na rozdiel od svojho predchodcu omnoho rýchlejšie zostarnúť. Nikdy som sa netešil na facelift auta tak, ako v prípade Giulie. Chce to len doladiť niektoré detaily.

Alchýmia

Z hľadiska užívateľskej ergonómie mi Giulia sadla ako uliata. Dôraz pri tvorbe kokpitu musel rozhodne padnúť na miesta, s ktorými dochádza posádka najčastejšie do kontaktu. Kľučky dverí sú extrémne kvalitné a ich chod vynikajúco uspokojivý.

Volant a obšívanie niťou vo farbe štvorlístka sa fantasticky dopĺňajú s karbónovým obložením. Silnou stránkou Giulie rovnako nie je miesto na zadných sedadlách. Táto črta je však vlastná malým sedanom s pohonom zadnej nápravy a aj nemecká konkurencia s týmito nedostatkami zvádza nekonečný boj.

Moment…

Viete čo? Absolútne ma nezaujíma to, že Giulia nenakopala zadok „Bavoráku“ s milimetrami pre priestor zadných pasažierov. Tiež ma netrápi, že multimediálny systém pôsobí primitívne jednoducho, no práve naopak.

V aute nechcem mať 32 vrstvové menu s hromadou zbytočného nastavenia a keď nebude obrazovka v rozlíšení 4K, taktiež z toho nezošaliem. Zaujíma ma, čo mi dokáže dať takéto auto za pocit a či je hodné porovnávania s tým najlepším na svete.

ŠTART!

Štartovacím tlačidlom zobúdzate 2,9-litrový vidlicový šesťvalec s 90-stupňovým uhlom rozovretia valcov. Vo Ferrari dlho odmietali, že by mal tento motor čokoľvek spoločné s V8 pod kapotou kabrioletu California T. Z motora cítite nespútaný výkon 375 kW/510 koní už na voľnobehu, kedy pri jeho chode pocítite mierne nepravidelné vibrácie.

Po zohriatí a pár odjazdených kilometroch však naberá na kultúre a v režime „A“ si ani nevšimnete, že pri pomalej jazde beží motor len na 3 valce. Aj preto dokáže Giulia QV jazdiť v meste za 9,4 litra, na diaľnici len za 8,7 a mimo mesta za komických 7,5 litra. No a tu sa nebavíme o naftovom manažérskom sedane. Táto mrcha má 510 koní a 600 Nm.

Odpúšťa

V jazdnom režime „N“ prestane prevodovka škrtiť motor a v režime „D“ systém už od 3500 ot./min. otvára klapky vo výfukoch, aby ste počuli rachot motora V6 na plné hrdlo. V režime „RACE“ však držíte temperamentného plnokrvníka vo svojich holých rukách.

Nemáte zapnutého absolútne žiadneho elektronického asistenta. Auto je vo svojom najdrsnejšom nastavení pripravené rozhrýzť cestu za mestom, okruh či nočnú diaľnicu. Je pripravené sa baviť a musíte byť pripravený aj vy. Permanentne otvorené klapky výfuku vydávajú nádherný hluk, no streľba z výfuku musí byť zaslúžená.

Pri pózovaní v nízkych rýchlostiach sa musíte poriadne snažiť a držať auto pekne pod krkom, aby robilo okolo seba divadlo. Najväčšou prednosťou QV je však čitateľnosť. Pokojne si ju môžete obmotať okolo prsta a bude vás poslúchať. Má to však aj úskalia. Špecifikom verzie s brilantnou osemstupňovou prevodovkou ZF je otvorený zadný diferenciál v prvom prevodovom stupni a do rýchlosti 30 km/h.

Zaradením do dvojky v rýchlosti na 30 km/h sa zopne elektronický diferenciál a pri prudšom zaobchádzaní zapaľujete zadné pneumatiky, letíte bokom a smejete sa. Je to v podstate celkom jednoduché, no treba to mať na pamäti.

Bežný deň?

Prečo nie? Pri efektívnej jazde však ukrýva svoj temperament veľmi silene. Giulia QV je doslova ako temperamentný človek. Musíte mať takých ľudí v láske. A vôbec, dokonalosť vie byť poriadne nudná a život je krátky. Tak teda Carpe diem a miesto M3, kupujte Alfu!

Základná cena modelu – Alfa Romeo Giulia 2.2D MultiJet 136k: 33 400 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo Giulia 2.9 Twin Turbo V6 510k AT QV: 80 200 €
Záruka: 5 rokov 100 000 km
Registračná daň: 3900 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2891
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:375 (510)/6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 /2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:307
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:12,4/5,7/8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:480
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1620
Rozmer pneumatík:245/35 ZR19 vpredu, 285/30 ZR19 vzadu
Dĺžka [mm]:4639
Šírka [mm]:1873
Výška [mm]:1426
Rázvor [mm]:2820