Subaru Forester e-BOXER | Prvý elektrifikovaný model značky v Európe

2398

Od svojho debutu v roku 1997 sa Forester stal celosvetovo najpredávanejším Subaru. Kým aktuálne najpredávanejším modelom v Európe je Subaru XV, Forester bol lídrom viac ako 20 rokov. Pričom, od jeho uvedenia v roku 1997 sa tu predalo viac ako 334 000 exemplárov, z celosvetovo vyrobených 3,76 milióna kusov.

Od základu nový Forester prichádza na európsky trh s úplne novým pohonným ústrojenstvom e-BOXER. Tento nový systém pohonu Subaru kombinuje elektromotor s dvoma kľúčovými technológiami značky: motorom BOXER a symetrickým pohonom všetkých kolies (S-AWD).

Značka proklamuje, že táto generácia Forestera je bezpečnejšia ako kedykoľvek predtým.

e-BOXER ústrojenstvo v skratke

Nový model zachováva kombináciu S-AWD, ku ktorému pridáva pohonné ústrojenstvo e-BOXER. Tvorí ho 2,0-litrový horizontálny štvorvalcový motor s priamym vstrekovaním, ktorý obsahuje 80 % nových komponentov v kombinácii s elektromotorom v prispôsobenej prevodovke Lineartronic, čím sa dosahuje plynulejšie, o 30% lineárnejšie zrýchlenie a vysoko citlivé dávkovanie krútiaceho momentu.

Systém Subaru e-BOXER prispôsobuje rozdelenie výkonu medzi benzínovým motorom a elektromotorom tak, aby zodpovedalo podmienkam jazdy, pričom si volí medzi tromi režimami: jazdou na benzínový motor (Engine driving), jazdou na elektrinu (EV driving) a jazdou na benzín s podporou elektromotora (Motor Assist driving).

V závislosti od stavu vozidla a batérie môže čisto na elektrickú energiu prejsť vzdialenosť do približne 1,6 km pri nízkych rýchlostiach až 40 km/h. Pri stredných rýchlostiach sa výkon elektrického a spaľovacieho motora kombinuje tak, aby poskytoval lineárne a úsporné zrýchlenie s dobrou odozvou na plyn, zatiaľ čo pri vysokej rýchlosti poháňa vozidlo motor 2,0 DI BOXER a súčasne nabíja batériu.

Pomocný elektromotor a batéria sú uložené v pozdĺžnej osi vozidla. Ťažší motor je umiestnený v blízkosti ťažiska vozidla, zatiaľ čo batéria a ďalšie komponenty sú usporiadané nad zadnou nápravou, čím sa dosahuje ešte nižšie ťažisko a lepšie rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou vozidla.

Technologicky najmodernejšie Subaru v súčasnej európskej ponuke značky

Nový model ponúka bezpečnostné prvky, ktoré ho zaraďujú na špičku svojej triedy, na základe filozofie všestrannej bezpečnosti Subaru. Zvýšenie množstva prvkov z ocele s vysokou pevnosťou v ťahu zaručuje vyššiu bezpečnosť pri kolízii a nižšiu hmotnosť. Poskytuje vynikajúcu ochranu s o 40% zvýšenou účinnosťou absorpcie energie a prenosom energie nárazu. Vysoko pevný rám platformy a zosilnený ochranný rám batérie chránia vysokonapäťové elektrické komponenty ako je batéria, menič DC-DC a invertor.

V štandardnej výbave je k dispozícii technológia EyeSight vybavená dvojicou digitálnych kamier, ktoré monitorujú premávku. Zabezpečia tak predkolízne brzdenie, udržiavanie auta v jazdnom pruhu a iné funkcie.

Svetlá výška nového Forestera je minimálne 220 mm.

Nový Forester e-BOXER k bezpečnostnému balíku pridáva systém monitorovania vodiča. Nová technológia rozpoznávania tváre upozorňuje vodiča na únavu alebo rozptýlenie počas cesty. Zároveň automaticky pre daného vodiča nastavuje polohu sedadla, spätných zrkadiel a predvolieb klimatizácie. Automatické brzdenie pri cúvaní pomáha predchádzať kolíziám alebo znížiť poškodenie v prípade nárazu.

V novom modeli je dostupná 8-palcová navigácia, ale čo je zaujímavejšie – nové rozhranie klimatizácie Human Machine Interface (HMI) umožňuje presné nastavenie teploty podľa počtu cestujúcich.

Detekcia vozidiel vzadu (SRVD) ponúka tri hlavné funkcie, ktoré pomáhajú minimalizovať bežné príčiny nehôd: detekciu vozidiel v slepom uhle, pomoc pri zmene jazdného pruhu a výstrahu pred autami križujúcimi priestor za vozidlom. Monitor bočného pohľadu (SVM) zobrazuje na multifunkčnom displeji (MFD) oblasti, ktoré sú v slepom uhle. Pomáha pri kontrole okolia alebo pri vyhýbaní sa prekážkam. No a v sériovej výbave je 7 airbagov, vrátane vodičovho kolenného.

Lepšia dynamika a schopnosti SUV posunuté na vyššiu úroveň

Nový Forester už tradične ponúka ovládateľnosť osobného auta v kombinácii so schopnosťami SUV. Štandardom je stály symetrický pohon všetkých kolies, ktorý poskytuje spoľahlivosť a schopnosti v každom počasí, kým sériové vektorovanie krútiaceho momentu ponúka zlepšenú ovládateľnosť v zákrutách.

Globálna platforma Subaru (SGP) prináša výrazné zlepšenie tuhosti karosérie a podvozku. Percentuálne vyjadrené oproti doterajšiemu modelu sa tuhosť v ohybe zlpešila o 90 %, torzná tuhosť o 70 %, tuhosť predného odpruženia o 70 %, tuhosť zadného pomocného rámu o neskutočných 100 %. Výnimočne citlivé a stabilné riadenie umožňuje autu presne plniť pokyny vodiča. Výsledkom je menej korekcií jazdnej stopy počas jazdy a tým zníženie únavy na dlhých cestách.

Minimálna svetlá výška je 220 mm. Nový Forester je štandardne vybavený systémom X-Mode, ktorý ovláda motor, prevodovku, pohon všetkých kolies a brzdy pre optimálnu trakciu na klzkom povrchu a strmých svahoch. Novinkou pre rok 2019 je verzia s dvoma režimami Snow/Dirt (sneh/ hlina) a Deep Snow/Mud (hlboký sneh/bahno) pre zlepšené schopnosti v ťažkých podmienkach. Systém taktiež obsahuje funkciu udržiavania rýchlosti pri zjazde zo svahu. X-Mode teraz využíva aj elektromotor, vďaka čomu auto vystúpa do dlhých a hrboľatých svahov bez toho, aby ste museli príliš tvrdo šliapať na plyn. Toto ľahko ovládateľné zrýchlenie umožňuje vodičovi sústrediť sa na riadenie, čím podporuje bezpečnú jazdu. Pri zapnutom X-Mode sa režim Motor Assist aktivuje skôr, už pri 0 km/h (pri normálnej jazde a v režimoch I a S sú to 4 km/h), čím zlepšuje jeho účinnosť už od rozjazdu.

Pohodlie a funkčnosť


Celková šírka nového modelu sa zväčšila o 20 mm, čo znamená lepší komfort na predných sedadlách. Rázvor sa natiahol o 30 mm, čo viedlo k predĺženiu vzdialenosti (+33 mm) medzi predným a zadným sedadlom pre zlepšenie komfortu zadných pasažierov. Nárast v priestore nad hlavou a miestach pre bedrá a ramená ešte zvyšujú pohodlie cestujúcich a pocit priestrannosti v kabíne. Napriek predĺženému rázvoru je polomer otáčania len 5,4 m.

Maximálna šírka otvárania batožinového priestoru je 1300 milimetrov. Spolu so štvorcovým pôdorysom kufra to znamená výrazný nárast prepravnej kapacity. Mechanizmus elektrického otvárania bol integrovaný do veka kufra a zároveň má Forester ako prvé Subaru uzamykací systém, ktorý umožňuje zatvoriť veko kufra a zamknúť všetky dvere stlačením tlačidla.

SUBARU FORESTER e-Boxer AUTOGRATIS 00010
Maximálna šírka otvárania batožinového priestoru je 1300 milimetrov

Nastupovanie na zadné sedadlá je teraz pohodlnejšie vďaka optimalizácii uhla otvárania zadných dverí, úprave nástupného priestoru a tvaru C-stĺpika. Forester dostal umývačku zadnej kamery, takže jej objektív je vždy bez nečistôt, blata a špiny.

NEPREHLIADNITE:


Nový model debutuje v drsnejšom štýle, založenom na dizajnovej filozofii Dynamic x Solid, pričom si zachováva previazanosť so zvyškom portfólia značky. Výrazné farby, čierne prvky s vysokým leskom a exkluzívne zliatinové disky zvýrazňujú robustnosť a eleganciu nového modelu. Nové LED svetlomety sú štandardom pri všetkých modeloch, nová paleta farieb zahŕňa Jasper Green Metallic.

Nový dizajn predných sedadiel zvyšuje komfort na dlhých trasách, kým druhý rad ponúka väčší priestor pre cestujúcich, ako aj širší nášľap, ktorý umožňuje ľahší prístup k nákladu a príslušenstvu namontovanému na streche.

SUBARU FORESTER e-Boxer AUTOGRATIS 00009
Nabíjacie USB porty (max. 2,1 A) sú k dispozícii pre cestujúcich na predných aj zadných sedadlách.

V novom modeli je dostupná 8-palcová navigácia, ale čo je zaujímavejšie – nové rozhranie klimatizácie Human Machine Interface (HMI) umožňuje presné nastavenie teploty podľa počtu cestujúcich.