Asi nám dáte za pravdu, že Škoda 130 RS je jedným z najikonickejších automobilov v histórii mladoboleslavskej automobilky. Svojho času získala množstvo titulov v rámci medzinárodných pretekov.

Škoda 130 RS nadviazala na silné stránky svojich predchodcov, modelov Škoda 180 RS a 200 RS. Vďaka vynikajúcej jazdnej dynamike sa Škoda 130 RS rýchlo stala zdatným súperom svojich etablovaných konkurentov. Vďaka mnohým víťazstvám v prestížnych súťažiach si v československom motoristickom športe získala povesť siláka.

Hviezda doma aj vo svete
Len mesiac po svojej verejnej premiére na okruhu v Moste v apríli 1975 dosiahla novo vyvinutá Škoda 130 RS coupé – označená ako typ 735 – pri svojom prvom súťažnom vystúpení pôsobivý výsledok. V pretekoch majstrovstiev Európy cestovných automobilov v Brne obsadili dva automobily Škoda 130 RS tretie a štvrté miesto v triede do 2000 cm³.

Medzi úspechy modelu Škoda 130 RS patrí víťazstvo v triede na legendárnej Rally Monte Carlo v roku 1977 a 12. miesto v celkovom poradí. Medzi ďalšie vynikajúce výkony patrí ôsme miesto v celkovom hodnotení Rally Akropolis 1979. V roku 1981 sa tento pozoruhodný výkon podarilo zopakovať a opäť preukázať schopnosť predstihnúť aj výrazne výkonnejších súperov.

Škoda 130 RS sa presadila aj na okruhovej scéne, keď v roku 1981 získala celkový titul v majstrovstvách Európy cestovných automobilov – čo bol jej najväčší úspech na okruhu – po tom, čo v predchádzajúcich sezónach neustále obsadzovala prvé tri miesta.

Ľahká konštrukcia a vynikajúce jazdné vlastnosti
O pohon modelu Škoda 130 RS sa staral kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou. Jeho výkon sa postupne zvyšoval z pôvodných 113 koní až na 142 koní v okruhovej pretekárskej verzii. Vďaka použitiu panelov z hliníkovej zliatiny a komponentov zo sklených vlákien pre stavbu karosérie vážil pretekársky automobil len 720 kg, čo mu umožnilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h.

Skutočná sila mladoboleslavského súťažného vozidla však spočívala v jeho ovládateľnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konštrukcia mu dodávala istotu za všetkých jazdných podmienok. Pri príležitosti 50. výročia premiéry sú v súčasnosti v depozitári prototypov a športových vozidiel v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi vystavené tri exempláre modelu Škoda 130 RS. Vozidlá sú v depozitári vystavené do 27. apríla.





