Renault očami šéfdizajnéra Laurensa van den Ackera

779
Kto je Laurens van den Acker?

► narodil sa 5. Septembra 1965

► vyštudoval Technickú Univerzitu v holandskom meste Delft s titulom inžiniera na Fakulte Industriálneho Dizajnu

► kariéru dizajnéru nastúpil v roku 1990 v talianskej firme Design System v Turíne

► od 1993 dizajnoval exteriéry pre AUDI

► od 1998 najatý ako šéfdizajnér „Brand Imaging Group“ vo FORD Motor v Californii

► v 2003 bol hlavným dizajnérom modelu Escape (Ford USA

► od 2006 pôsobil ako šédizajnér automobilky Mazdy

► od 2009 šéfuje dizajnu značky Renault

Vzhľadom k jeho práci sme sa však nezameriame práve na nový Megáne, ale na to ostatné – späté s dnešnými víziami a konceptami budúcich modelov. Koncepty sú akousi ochutnávkou automobilu, niečím čo ukáže jasné krivky a smerovanie vzhľadu modelu. Koncepty kombinujú dizajn a inováciu, spájajú dva sny. Jedným je sen laickej verejnosti, ktorá v nich vidí budúcnosť a druhým je sen odbornej verejnosti, ktorá verí, že za z konceptu môže stať reálny produkt.

Aj na minuloročnom autosalóne v Ženeve Renault dokázal, že je jedným z hlavných hráčov na poli automobilového dizajnu konceptov, kedy ich na svojej výstavnej ploche ukázal naozaj požehnane. Aj keď vývojom konceptov vyjadruje spoločnosť svoje možnosti v rámci dizajnu a inovácií, nejde vždy o príklad budúcich modelov. Skôr ide o akési vytváranie pôdy pre neskôr sériovo vyrábané automobily.

Zrod nového konceptu je vždy o voľnej, bezbariérovej komunikácii medzi verejnosťou a dizajnérom. Práve tá svojim názorom určí, kam až sa môže dizajn posunúť. Verejnosť vníma koncept ako umelecké dielo, samotný dizajnér ako fascinujúce dobrodružstvo. Provokatívne koncepty bežne odrážajú kľúčové zmeny v dizajne automobilov, nové trendy alebo technológie.

Viacerí prítomní novinári na tlačovej konferencii, ktorá sa konala v podzemných garážach bratislavského hradu, položili Laurensovi zopár zaujímavých otázok:

Ako navrhujete ? Na počítači, alebo skicujete rukou na každý voľný kus papiera?
To je krása našej práce, že všetko vždy začína od skice. A potom sa ocitnete vo firme, ktorá do tej skice investuje miliardy eur. To je na našej práci najkrajšie aj najbláznivejšie. A mojou úlohou je nájsť tú správnu skicu medzi stovkou rôznych. Môžete byť chlapec zo Slovenska alebo z Indie, a nerozprávať po francúzsky, ale prídete dostudia a keď máte talent, naskicujete niečo, do čoho potom firma vloží kopec peňazí.

Môže podľa vás byť úspešné globálne auto, model pre celý svet?
Musíme odlíšiť vzhľad a druh vozidla. Renault je značka, ktorá sleduje potreby zákazníkov. Naše autá musia vyjadrovať , že sú z Francúzska, naše francúzske hodnoty. Ale určitý typ auta je relevantný pre rôzne trhy. Teraz napríklad robíme veľký crossover a nerobíme ho pre Francúzsko, robíme ho pre ázijské trhy, hlavne pre Čínu. Pracujeme tiež na malom dostupnom aute pre Indiu, ktoré sa asi nikdy nedostane do Európy. Ale výraz týchto áut bude podobný. Myslím, že môžeme urobiť veľmi silný dizajnérsky úkaz, ukázať svoje korene, ale zároveň robíme správne auto za správnu cenu pre správny trh. To je spôsob, ktorým sa snažíme rozriešiť tento kvíz.

Je vo vašich plánoch aj naďalej model Laguna?
Lagúnu úplne zmeníme, nová sa začne predávať v roku 2016. Vyvíjame ju v Kórei (pod značkou Samsung). Nielen pre Európu, ale aj pre Áziu. Je to segment, ktorý je pre nás veľmi ťažký, obzvlášť v Európe, kde je obsadený nemeckými a japonskými značkami. Je to teda pre nás veľmi ťažké, ale tiež veľmi dôležité mať zástupcu v tejto kategórii. Pretože keď nemáte auto tejto veľkosti, bolo by najväčším modelom auto nižšej strednej triedy (Mégane ). A tak to môže ísť aj ďalej, ako sa to stalo Fiatu , ktorý je dnes značkou malých áut. Pre image a sebavedomie značky je teda veľmi dôležité mať v ponuke ozajstné veľké auto. A nová Laguna bude úplne iná, od tej ktorú poznáte dnes. Vo všetkých ohľadoch.

V každej generácii Renaultov bol nejaký model , ktorý sa stal ikonou. Aký to bude zo súčasnej ponuky?
Je ťažké to odhaliť teraz, že to bola ikona sa prejaví tak po dvoch dekádach. Ale myslím, že Captur má potenciál. Je to nový koncept. Rozhodli sme sa ho exportovať do Kórei , tam vládne Hyundai a Kia s 80% podielom na trhu. A prvých tisíc áut sme tam predali za sedem minút. Chceli sme tam predávať štyritisíc Capturov, predávame desať a počul som o plánoch na pätnásť tisíc kusov. To sú znaky, že auto má určitú mágiu.

Aký Renault z minulosti máte najradšej? Aké auto je pre vás to naj? A čím vlastne jazdíte?
Renault má pokladnicu ikon, najradšej mám asi model 5 Turbo. Mám rád myšlenku malého hravého dieťaťa s veľkým srdcom. Jazdím novým čiernym Cliom RS, na nejakého veterána nemám garáž, sťahoval som sa v živote už dvadsaťšesťkrát. Auto mojich snov je Lancia Stratos od Marcella Gandiniho, jedného z najväčších talianskych dizajnérov. Mojou optikou je to socha vytesaná na kolesách.

Človek, ktorý zmenil „tvár“ vozidiel Renault k jej dnešnému vzhľadu a autorom novej dizajnovej stratégie spoločnosti Renault. V januári navštívil Slovensko aby odprezentoval nový Renault Mégane. A my vám prinášame reportáž z jeho TK v Bratislave.