Volkswagen Passat, mokrý sen všetkých obchodných zástupcov a flotilových manažérov, prichádza v modernizovanej podobe. Všetko je na ňom krajšie a lepšie, no hlavne tak, aby si to nikto nevšimol.

Dizajnové zmeny sú už tradične minimálne. Napokon ide len o facelift, takže sa nie je čomu čudovať. Asi najväčšou zmenou v prednej časti sú matricové LED svetlomety, ktoré sú veľmi podobné tým na Touaregu. Vzadu si na prvý pohľad všimnete veľký nápis „Passat“ v strede veka batožinového priestoru.

Hodiny sú preč

Aj v interiéri sú zmeny viac technické ako vizuálne. Z palubnej dosky však zmizli klasické analógové hodiny, ktoré boli ozdobou typickou pre Passat. Nejde ani tak o samotnú funkciu hodín, ale skôr o formu, ktorá zvyšovala hodnotu interiéru. Na moju otázku, prečo ich odstránili, som dostal odpoveď v tom zmysle, že sa o tomto kroku viedli siahodlhé diskusie. Dôvodom bolo hodnotenie organizácie Euro NCAP, ktorá vyžaduje, aby bolo tlačidlo s aktiváciou výstražnej funkcie smeroviek na viditeľnom mieste. Preto ho v Passate umiestnili na miesto, kde predtým boli hodiny a pridali nápis „Passat“.

Prepracované motory

V rámci modernizácie dostal Passat motory spĺňajúce pripravované emisné normy. Všetky naftové agregáty sú vybavené katalyzátorom SCR a filter pevných častíc majú už aj benzínové motory. Ponuku naftových agregátov otvára motor 1.6 TDI (88 kW), ktorý sa štandardne dodáva s prevodovkou DSG. Dieselová paleta ďalej pokračuje tromi verziami motora 2.0 TDI, a to s výkonmi 110 kW, 140 kW alebo 176 kW. Základ benzínovej ponuky otvára motor 1.5 TSI evo s výkonom 110 kW. Silnejšiu alternatívu predstavuje motor 2.0 TSI s výkonom 140 alebo 200 kW. Plug-iny hybridný Passat GTE produkuje 160 kW.

Odšoféruje sa aj sám

Nový Passat je vybavený armádou asistenčných systémov, no najzaujímavejším z nich je „TravelAssist“, vďaka ktorému dokáže auto jazdiť bez vašej pomoci, a to až do rýchlosti 210 km/h. Podmienkou je, že musíte mať ruky na volante. No a na túto podmienku si vo Volkswagene pekne posvietili. Možno ste sa už stretli so situáciou, kedy vás auto upozorňovalo, aby ste dali ruky na volant, aj keď ste ho jednou rukou jemne držali. V Passate sa to nestane. Má totiž „dotykový“ volant, ktorý registruje dotyk podobne ako displej mobilného telefónu. Za zmienku stojí tiež vylepšenie adaptívneho tempomatu, ktorý nielenže prispôsobuje rýchlosť dopravným značkám, ale sám si pribrzdí aj pred zákrutou, križovatkou či kruhovým objazdom.

Prvé dojmy

V rámci medzinárodnej novinárskej prezentácie sme mali možnosť vyskúšať si až tri verzie nového Passatu. Začali sme klasikou – motorom 2.0 TDI s výkonom 140 kW vo verzii Alltrack. Tomuto autu nie je čo vyčítať. Prekvapil snáď len o chlp intenzívnejší hluk motora v nízkych rýchlostiach, kedy ešte nepočuť hluk od pneumatík ani od obtekajúceho vzduchu. Nie je to však nič, na čo by sme doteraz nebolí zvyknutí. Potom sme presadli do modelu R-Line s motorom 2.0 TSI, ktorý mal rovnaký výkon, no jeho prejav bol impulzívnejší. Najmä teda vo vyšších otáčkach, kam sa naftové motory nedostanú. S obidvomi motormi sa však jazdí veľmi príjemne a mal by som zrejme problém rozhodnúť sa. Spotrebu sme síce nemerali, ale tá by určite hrala v prospech naftového agregátu. Zaujímavou alternatívou je aj plug-in hybridná verzia GTE, ktorá dostala v rámci modernizácie väčšiu batériu. Vďaka nej je schopná na jedno nabitie prejsť vyše 50 km. Musím však pochváliť konštruktérov Volkswagenu za celkové vyladenie hybridného pohonu. S Passatom GTE, ktorý využíva motor 1.4 TSI, elektromotor a dvojspojkovú prevodovku, sa jazdí oveľa príjemnejšie ako s japonskou konkurenciou využívajúcou bezstupňovú prevodovku.