Juhokórejská automobilka KIA prichádza na trh s dvomi úplne novými modelmi, ktoré doteraz nemali v portfóliu značky obdobu. Ako jeden, tak aj druhý, sa dá považovať za trefu do čierneho.
Automobilový priemysel v poslednej dobe chŕli jednu novinku za druhou, a to neskutočne rýchlym tempom. Výnimkou nie je ani značka KIA, ktorá v tomto období priniesla na náš trh dve zásadné novinky – športové GT-čko Stinger a kompaktné SUV Stonic. V rámci novinárskej prezentácie sme si vyskúšali obidve.
KIA Stonic
Kompaktný crossover segmentu B bol len otázkou času. Práve tento segment je totiž tým najrýchlejšie rastúcim a kto v ňom ešte nemá svojho zástupcu, prichádza oveľa. KIA má vo svojom portfóliu už viacero kompaktných crossoverov – elektrický Soul, hybridné Niro, no a teraz prichádza s najmenšou, ale zato podstatne konvenčnejšou novinkou.
Zocelené Rio
Crossover znamená kríženec. V tomto prípade medzi klasickým hatchbackom segmentu B (Rio) a SUV. Samotná KIA totiž nehovorí o svojom novom prírastku ako o SUV, ale ako o crossoveri. Možno aj preto, že Stonicu chýba pohon 4×4. Po technickej stránke má totiž toto auto bližšie k Riu ako k sesterskému Hyundaiu Kona, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zodpovedá tomu aj ponuka motorov, ktorá je až na rozdielny naftový motor prakticky totožná.
Verzia | 1.2 D-CVVT | 1.4 D-CVVT | 1.0 T-GDi | 1.6 CRDi |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 61,8 (84)/6000 | 73,6 (100)/6000 | 88,3 (120)/6000 | 81 (110)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 121,6/4000 | 133,3/4000 | 171,5/1500-4000 | 260/1500-2750 |
Max. rýchlosť [km/h] | 165 | 172 | 184 | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 13,2 | 12,6 | 10,3 | 11,3 |
Kombinovaná spotreba [l/100 km] | 5,2 | 5,5 | 5,0 | 4,2 |
Hmotnosť [kg] | 1145-1238 | 1160-1253 | 1185-1278 | 1255-1349 |
Všetky motory sú kombinované s manuálnou prevodovkou, 7-stupňová dvojspojka dorazí neskôr.
Agilita prioritou
No a aký ten Stonic vlastne je? V tlačovej správe sa toľkokrát skloňuje slovo „európsky“, že to už ani nie je vtipné. KIA si dáva obrovský pozor na to, aby ich autá mali európsky dizajn a aby ich jazdné vlastnosti vyhovovali požiadavkám európskych vodičov. Táto novinárska prezentácia sa konala v Košiciach. Keďže to tam trochu poznám, nedalo mi neprehnať. Stonic krásnymi „európskymi“ cestami smerom na Smolník. Pod kapotou sme síce mali „iba“ atmosférickú „jedna-štvorku“, ale jazdu som si užil vďaka príjemnému posedu za volantom, relatívne rýchlemu riadeniu a hlavne dobre vyváženému podvozku.
Odporúčame: TEST Kia Picanto | Veľký medzi malými
KIA tvrdí, že zavesenie kolies bolo prepracované tak, aby si podvozok zachoval obratnosť aj pri mierne zväčšenej svetlej výške. Môžem len potvrdiť, že náklony karosérie sú minimálne a Stonic bleskovo reaguje na povely vodiča.

Ceny
KIA Stonic prichádza na slovenský trh s cenou 13 290 €, čo je o 2 490 € viac v porovnaní s Riom. Bavíme sa o atmosférickej „jedna-dvojke“ a základnej výbave. U ostatných motorizácií sú rozdiely ešte väčšie. Na „jedna-štvorku” budete potrebovať minimálne 13 990 €, pričom druhý stupeň výbavy začína na sume 14 890 €. Benzínový turbomotor je dostupný jedine s najvyššou výbavou, a to od 18 290 €. Milovníci nafty si musia pripraviť minimálne 17 490 €.
KIA Stinger
Keď som sa niekedy v prvej polovici 90-tych rokov prvýkrát zoznámil so značkou KIA prostredníctvom modelu Sephia, ani mi len nenapadlo, že tento kórejský výrobca bude niekedy konkurovať značkám ako BMW či Audi. Ten deň je však tu. Možno je pre vás ťažké predstaviť si, že by sa nejaká KIA mohla porovnávať napríklad s BMW, ale je to tak. Jasné, KIA nikdy nebude BMW, tak ako Soul nikdy nebude Berlín, ale toto auto je v rovnakej triede ako napríklad BMW radu 4 Gran Coupé či Audi A5 Sportback.
Nová vlajková loď
Stinger prekonáva hneď niekoľko prvenstiev. Predstavuje najvýkonnejšie sériové vozidlo v dejinách automobilky. Táto majestátna limuzína, ktorej dĺžka presahuje 4,8 m, je zároveň prvou Kiou, ktorá zvláda zrýchlenie z nuly na stovku do piatich sekúnd.
Pozrite si aj: TEST Kia Optima SW | Cestovanie prvou triedou
Maximálna rýchlosť by sa mala vyšplhať až na 270 km/h. Pochopiteľne sa bavíme o vrcholnom modeli s prívlastkom GT, ktorý má pod kapotou 3,3-litrový vidlicový šesťvalec prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Základnou motorizáciou je benzínový štvorvalec s objemom dva litre. Asi najpredávanejším však bude 2,2-litrový turbodiesel, pri ktorom si môžete zvoliť pohon zadných alebo všetkých kolies. Benzínový štvorvalec je výhradne zadokolka, zatiaľ čo šesťvalec sa u nás bude predávať iba s pohonom 4×4. Vo všetkých prípadoch sa výkon na kolesá prenáša prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky.
Verzia | 2.2 CRDi | 2.0 T-Gdi | 3.3 T-GDi |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 147 (200)/3800 | 188 (255)/6200 | 272 (370)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 440/1750-2750 | 353/1400-4000 | 510/1300-4500 |
Max. rýchlosť [km/h] | 230 | 240 | 270 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,6 | 6,0 | 4,9 |
Kombinovaná spotreba [l/100 km] | 6,4 | 8,3 | 10,6 |
Hmotnosť [kg] | 1774-1873 | 1642-1758 | 1780-1832 |
Športiak alebo GT-čko?
Spoza volantu som mal zo Stingera veľmi dobrý pocit. Posed je naozaj nízky – oproti doterajšej vlajkovej lodi, Optime, v Stingeri vodič sedí až o 4,5 cm nižšie. Je však cítiť, že konštruktéri venovali interiéru veľkú pozornosť. Keďže chce KIA Stingerom konkurovať prémiovým automobilkám, musí tomu zodpovedať aj kvalita vypracovania. No a s čistým svedomím môžem prehlásiť, že ten interiér má naozaj prémiovú úroveň, rovnako ako aj jazdný prejav. Mal som však pocit, akoby charakter podvozka nekorešpondoval s filozofiou auta. Vzhľadom na to, že Stinger je GT-čko a nie športiak, by mohol byť aj o chlp komfortnejší. Niežeby mi to vadilo, to zas vôbec nie, ale Stinger je auto na prekonávanie dlhých vzdialeností, nie na prekonávanie traťových rekordov na okruhoch.

Ceny
Stinger začína na Slovensku s ambicióznou cenou 40 900 € za benzínový štvorvalec. Diesel je o dve tisícky drahší, zatiaľ čo na šesťvalec budete potrebovať minimálne 58 900 €. Nie je to málo, ale treba si uvedomiť, že toto nie je hocijaká KIA. Toto je auto, ktoré sa môže svojim prémiovým konkurentov bez obáv postaviť zoči-voči.