Prepálený olej z reštiky ako palivo: Volkswagen ním zníži emisie

2899
Zdroj: Unsplash

O tom, že diesel dokáže jazdiť aj na starý olej, ani nemusíme informovať. Pre dnešné naftové motory v autách to už totiž neplatí. Pre lode však áno. Volkswagen tak znižuje celkové emisie auta na mieste, kde by to nikto nečakal.

Pamätáte si na Dieselgate? Volkswagen si aférou v roku 2015 poriadne zavaril. Nutnosť zvolávacej akcie na desaťtisíce áut a pokuty v miliárdách. Napokon sa prišlo na to, že nebol jedinou značkou, ktorá si emisie prikrášľovala. Nuž, čo už. Minulosť je minulosť. Nemali by sme na ňu zabúdať, ale ani sa ňou nechať deptať. Aj v tomto duchu sa Volkswagen o to intenzívnejšie snaží napraviť si renomé a pokračovať výraznejšie smerom k ekologizácii výrobného reťazca. Najnovšie na to použije starý olej.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Znižuje emisie áut

Je všeobecne známe, že doprava stojí za priveľkým množstvom emisií oxidu uhličitého i oxidov dusíka. Najväčší podiel majú osobné autá, zanedbateľný nie je ani letecký, kamiónový, či lodný sektor. Do merania LCA (Life-Cycle Assessment) sa pri zisťovaní ekologickej záťaže daného produktu započítavajú nielen emisie, ktoré vyprodukuje, ale aj emisie, ktoré sa vyprodukujú pri jeho výrobe, doprave či likvidácii. Rozhodnutie Volkswagenu využívať alternatívnu formu paliva v dopravných lodiach tak vplýva aj na ekologickosť ich vozidiel. Síce nepriamo, ale zásadne.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Nielen olej, aj rastliny

Vo svojej podstate ide o princíp biopalív, ktoré v dnešnej dobe už sú pripravené na použitie. Do zmesi teda nepatrí iba olej z reštaurácií, ale aj oleje a súčasti z rôznych rastlinných odpadov. Prvá testovacia loď vyplávala poháňaná týmto palivom iba v polovici novembra. Ďalšiu vypravia na začiatku budúceho roka.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Vysoká úspora

Za rok tieto dopravné lode na ceste medzi jednotlivými továrňami v Európe vypustia až okolo 60 000 ton oxidu uhličitého. S novými palivami by sa vedeli dostať na úroveň 9000 ton. Úspora teda predstavuje až 85%! Navyše, emisie síry klesnú takmer na nulu.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Ďalšie spôsoby ekologizácie

Materský koncern Volkswagen AG informuje aj o plánoch zaradiť alternatívne spôsoby pohonu tiež na zaoceánske lode. I keď až také alternatívne nebudú. Pôjde o skvapalnený zemný plyn LNG, ktorý je však stále ekologickejší ako konvenčné palivá. Na pevninskej vlakovej doprave budú nasadené eko-lokomotívy.