Nový Renault Espace vie točiť aj zadnými kolesami

734
" "

Dimenzie
Minulá generácia sa vyrábala v dvoch karosériach – Espace a Grand Espace. Novinka nerobí rozdiely, päť- aj sedemmiestna verzia sú rovnako veľké. Do dĺžky merajú 4,85 metra, do šírky 1,87 m a do výšky 1,68 m. Zároveň sa môžu chváliť dlhším rázvorom v porovnaní s Grand Espacom o 16 mm (2,88 metra). Vďaka použitiu novej modulárnej platformy a rôznych ľahkých materiálov je piata generácia až o brutálnych 250 kilogramov ľahšia! To jej umožňuje tiež ubrať na apetíte o 20 %.

Menšie, ale dostatočne výkonné motory
Zatiaľ čo štvrtá generácia prekypovala množstvom motorizácii, začínajúc od objemu 1,9 a končiac 3,5-litrom, do crossoveru Renault Espace sa budú montovať výlučne agregáty s objemom 1,6 litra. Ponuku otvára 130-koňový nafťák s krútiacim momentom 320 Nm od 1 750 ot./min, ktorý sa dodáva s manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami.

Druhým dieselom je Energy dCi 160 EDC s twin-turbom. Disponuje príjemným výkonom 160 koní a krútiacim momentom až 380 Nm tiež od 1 750 ot./min. Štandardne je spojený so šesťstupňovou dvojspojkou EDC.

Podľa nás najzaujímavejším motorom je jedna-šestka z Clia RS. Rovných 200 konských síl a 260 Nm (od 2 500 ot./min) prenáša na predné kolesá prostredníctvom novej 7-stupňovej prevodovky EDC. Znamená to teda, že z tejto trojice poskytne najlepšiu dynamiku.

Prvý crossover, ktorý otáča aj zadné kolesá
Jedným z prekvapení, ktoré nový Espace ponúkne, je systém 4Control. Niektorí ho určite poznájú, Renault ho totiž dodával do poslednej generácie Laguny. Po lopate – auto je schopné otáčať aj zadné kolesá. V nízkych rýchlostiach ich točí naopak ako predné, čo zlepšuje parkovanie, manévrovanie v úzkych priestoroch mesta a podobne. V tých vyšších rýchlostiach sa točia rovnakým smerom ako predné. To zas umožňuje podstatne rýchlejšie a bezpečnejšie prechádzanie zákrutami.

Luxusná výbava
Táto sekcia bude tá najdlhšia. Rozprávame sa predsa o vlajkovej lodi, ktorá musí byť vo všetkom tá najlepšia z portfólia – inak to prosto ani nejde. Preto tu už v základe nájdeme napr. predné i zadné svetlá s čisto LED svietením, tempomat s obmedzovačom rýchlosti (aj adaptívny), aktívne krízové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla i jazdných pruhov, upozornenie na dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti či pri prekročení rýchlosti ako aj rozpoznávanie dopravného značenia.

Ďalej sa tu nachádzajú predné, zadné i bočné parkovacie senzory aj so zadnou kamerou, automatické diaľkové svetlá, head-up displej, automatická parkovacia brzda, asistent rozjazdu do kopca, bezkľúčový vstup a otváranie dverí batožinového priestoru pohybom nohy. Výšku, do akej sa má kufor otvoriť, je možné nastaviť podľa chuti či situácie.

Príjemný interiér musí byť
Veľmi dôležitým elementom celého vozidla je, samozrejme, interiér. Navyše Espace je ako stvorený na “nekonečné” výlety, preto je vnútro tohto modelu nádherným a luxusným miestom. Dominantným je tu stredový panel, na ktorom tróni 8,7-palcová dotyková obrazovka infotainmentu R-Link 2. O skvelý zvuk audia sa starajú reproduktory BOSE Surround Sound. Predné sedačky sú masážne a v prípade vrcholnej verzie Initiale Paris sú nastaviteľné až v desiatich oblastiach, z toho v ôsmich elektronicky. Navyše si vedia zapamätať až 6 polôh. Za nimi sa nachádza druhý rad sedadiel a za príplatok je možné mať aj ďalšie dve sedačky v treťom rade. Tieto je možné sklopiť do podlahy “jedným dotykom”, a to z pozície šoféra, tlačidlom v kufri alebo aj klasicky manuálne pomocou páky. V prípade potreby sa dajú jednoducho vybrať. K tomu je tu aj voliteľná panoramatická strecha s veľkosťou 2,8 m2 a je možné si vybrať z palety 17” až 20” diskov.

Podobne ako v minulej generácii, ani tu vodič nemá pred sebou klasické analógové budíky. Avšak je tu TFT obrazovka s vysokým rozlíšením, na ktorej sa zobrazujú všetky potrebné údaje. Dizajn a farbu tohto zobrazovania, farbu ambientného podsvietenia či rozsah masáže je možné navoliť prostredníctvom systému Multi-Sense. Stará sa aj o odozvu na stlačenie plynového pedálu, reakcie automatickej prevodovky, kalibráciu systému 4Control, tuhosť riadenia či zvuk motora.

Úložné priestory
Inšpirovaný modelom Captur, Espace zahodil klasickú priehradku na rukavice do kontajnera a nahradil ju 12-litrovou zásuvkou. Medzi prednými sedačkami sa pod lakťovou opierkou skrýva priestor na 7,4 l. Naľavo od volantu je voľných 0,3 litra, napravo od radiacej páky schováte pol litra či dokonca pod stredovou konzolou je ďalší liter priestoru s dvomi držiakmi na poháre. V predných dverách je miesto po 2,5 litra, v zadných po 0,85 l. No ani strední pasažieri nie sú limitovaní, v strede sa nachádza ďalšia zásuvka, ktorá pojme 2,5 l. No a do samotného kufra vopcháte krásnych 660 litrov. V prípade prázdnej kabíny sa naskytá priestor až 2 040 l.

Test kvality
Renault tvrdí, že nová vlajková loď si vytrpela náročné testy. Údajne zažila bežné trojročné užívanie v dobe len troch mesiacov. Spolu prešla 5,5 milióna kilometrov, zažila 520 hodín mučenia a 450 hodín klimatických testov.

Nová vlajková loď francúzskej automobilky Renault je naložená kopou moderných technologických výdobytkov. Zároveň schudla štvrť tony a je o 20 % úspornejšia.