Nový Ford Puma ST je tu! Prináša vypínanie valcov, samosvor a ostrú zelenú!

2268
Zdroj: TS Ford

Ford Puma objavil tajomstvo malých, dynamických SUV a auto priemysel je teraz nasratý! Ešte predtým, ako spoznáme najnovší prírastok do športovej rodiny N od Hyundaiu, model Kona N, prichádza Ford Puma ST s 200-koňovým trojvalcom, samosvorom a veľkým apetítom.

Okrem sofistikovaných športových technológií, napríklad v tomto segmente unikátneho samosvorného diferenciálu (LSD) a patentovaných pružín so smerovaním sily, má Puma ST vo výbave aj voliteľné jazdné režimy vrátane režimu Sport a úsporného režimu Eco, ktorý bol použitý prvýkrát vo vozidle z radu Ford Performance. To dáva vodičom široké možnosti, využiteľné v najrôznejších jazdných situáciách.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Kombinácia týchto inovácií je zárukou dynamických jazdných schopností, ktorými sa modely z radu Ford Performance v Európe preslávili, pri súčasnom zachovaní komfortu a flexibility nového kompaktného SUV značky Ford.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Puma ST má pod kapotou 1,5-litrový motor EcoBoost s výkonom 200 k, vďaka ktorému zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. Optimalizovaný podvozok zahŕňa špeciálne navrhnutú torznú tyč, priečny stabilizátor a upravenú konfiguráciu tlmičov. Riadenie má o 25 percent rýchlejšiu odozvu a brzdy sú o 17 percent väčšie než v štandardnom modeli Puma. K dosiaľ najagilnejším jazdným vlastnostiam medzi vozidlami SUV značky Ford prispeli aj špeciálne vyvinuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Vylepšenia jazdných parametrov a agresívny vzhľad idú ruka v ruke s inovatívnymi prvkami. Patrí sem napríklad systém informovania o lokálnych nebezpečenstvách, využívajúci internetové pripojenie vozidla, alebo praktický, 80-litrový úložný priestor Ford MegaBox pod podlahou batožinového priestoru.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

„Skutoční automobiloví nadšenci sa nevzdajú vzrušenia z jazdy len preto, lebo potrebujú „rozumnejšie“ auto. Preto bolo pre nás prioritou číslo jeden, aby bol model Puma ST rovnako vzrušujúci a výkonný ako každý model s prívlastkom ST, ale bez obetovania čohokoľvek z praktickosti modelu Puma. Sme presvedčení, že sme vyvinuli najlepšie ovládateľné vozidlo v segmente malých SUV. Ponúka skutočný pocit fyzického kontaktu ako pravé ST. Šoférovať ho je radosť,“ povedal Stefan Muenzinger, manažér pre rad Ford Performance v Európe.

Áno, myslia to vážne

Ford tvrdí, že nová Puma ST si vynútila vyvinutie nových pneumatík od Michelinu. Pneumatiky Pilot Sport 4S by mali pomôcť v práci aj príplatkovému mechanickému samosvoru od spoločnosti Quaife. Puma ST sa tak stáva jediným malým SUV so “špérou” medzi prednými kolesami. Nevedeli ste, že niečo také potrebujete? No, už viete.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Príplatkový samosvorný diferenciál spolupracuje so systémom smerovania krútiaceho momentu, ktorý v zákrutách znižuje nedotáčavosť pribrzďovaním predného vnútorného kolesa, vďaka čomu vozidlo lepšie drží na ceste. Vyváženosť účinkov oboch týchto prvkov tím Ford Performance dôkladne vyladil v záujme optimálnej priľnavosti na suchom povrchu a hladkosti jazdy na mokrých povrchoch.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Okrem toho bol podvozok celkom pozoruhodne prekopaný. Torzná tyč zadnej nápravy má torznú tuhosť zvýšenú na 2000 Nm/stupeň, čo predstavuje zvýšenie o viac než 40 percent v porovnaní s modelom Fiesta ST a o 50 percent v porovnaní so štandardným modelom Puma. Do nosníka s profilom U je integrovaný priečny stabilizátor s priemerom 28 mm. K stabilite v zákrutách prispieva aj predný priečny stabilizátor s priemerom 24 mm.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Pružiny so smerovaním sily, patentované spoločnosťou Ford, takisto prispievajú k stabilite, agilite a živosti. Tieto vzájomne nezameniteľné, smerovo vinuté pružiny s neuniformným tvarom zámerne usmerňujú sily pôsobiace na zadnú nápravu tak, aby v zákrutách tlačili priamo na pružinu, čo zvyšuje laterálnu tuhosť.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Pružiny na prednej aj zadnej náprave pracujú v súčinnosti s dvojplášťovými, frekvenčne závislými tlmičmi Hitachi. Tie poskytujú potrebnú tuhosť na zaistenie lepšieho tlmenia nakláňania karosérie v kombinácii s potrebnou poddajnosťou na stlmenie menších nerovností na ceste v záujme vyššej kultivovanosti pri vysokých rýchlostiach. Špeciálne navrhnuté dorazy pruženia zlepšujú správanie vozidla pri silnom zaťažení náprav.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Riadenie má v modeli Puma ST prevod 11,4 : 1, takže je takmer o 25 percent strmšie než v štandardnom modeli Puma vďaka použitiu prepracovaných predných otočí s kratším ramenom riadenia v kombinácii so strmším pomerom hrebeňovej prevodovky riadenia. Výsledkom je výraznejšia odozva pri vjazde do zákruty.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

„Riadenie patrí medzi najdôležitejšie aspekty pri každom modeli ST, pretože zohráva kľúčovú rolu v interakcii medzi vodičom a vozidlom. Odozva modelu Puma ST na otočenie volantom je výnimočne presná. Priame a presné reakcie vozidla dodávajú pocit istoty, ktorý je kľúčovou ingredienciou radosti z jazdy,“ povedal Stefan Muenzinger.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Optimalizovaná brzdová sústava taktiež prispieva ku skutočnému zážitku z jazdy, ktorý ponúkajú modely s logom ST. Priemer predných kotúčov sa oproti štandardnému modelu Puma zväčšil o 17 percent na 325 mm. Zadné brzdy majú kotúče s priemerom 271 mm. Posilňovač bŕzd v modeli Puma ST je vyladený z hľadiska modulácie a spätnej väzby v záujme lepšieho pocitu pri športovej jazde.

Valce už vypínajú aj trojvalce

Sofistikovaný 1,5-litrový zážihový motor Ford EcoBoost s výkonom 200 k, prvýkrát použitý v mnohokrát ocenenom modeli Fiesta ST, je vybavený moderným turbodúchadlom a vysokotlakovým vstrekovaním paliva. Tieto technológie spolu s dvojitým nezávislým variabilným časovaním vačiek zaručujú športové jazdné parametre v spojení s optimalizovanou spotrebou paliva.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Tento celohliníkový trojvalec poskytuje prirodzene vysoký krútiaci moment už pri nízkych otáčkach, pričom k jeho výkonu napomáha radiálno-axiálne turbodúchadlo a integrované zberné výfukové potrubie, minimalizujúce vzdialenosť, ktorú musia výfukové plyny prekonať medzi valcami a turbodúchadlom. Oba tieto prvky prispievajú k rýchlejšiemu vytvoreniu plniaceho tlaku a minimalizácii oneskorenia účinku.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Maximálny výkon dosahuje tento motor pri 6000 ot./min. Maximum krútiaceho momentu, zvýšené na 320 Nm, je k dispozícii od 2500 do 3500 ot./min., čo prispieva k lineárnosti akcelerácie a živším reakciám.

Technológia aktívneho výfukového ventilu zvýrazňuje prirodzene športový zvuk trojvalcového motora, čím prispieva k pôžitku z jazdy. Nové sú aj uchytenia motora.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Po novom vedia valce odpájať aj trojvalce. Odpojenie alebo opätovné uvedenie valca do činnosti trvá 14 milisekúnd, teda 20-krát kratšie než žmurknutie. Táto technológia pracuje nepostrehnuteľne a pomáha znižovať spotrebu paliva na predpokladanú hodnotu 6,0 l/100 km pri emisiách CO2 na úrovni 134 g/km podľa NEDC (6,9 l/100 km a 155 g/km podľa WLTP). Emisie sadzí znižuje časticový filter s rýchlym zápalom.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Puma ST je v ponuke s rovnakou, hladko a priamo radiacou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou ako Fiesta ST. Má skrátený stály prevod a vozidlo s ňou dokáže z nuly na 100 km/h zrýchliť za 6,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h pri použití dizajnových 19-palcových zliatinových diskov kolies.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

V pretekárskom režime Track sú všetky prvky vplývajúce na jazdné vlastnosti vyladené v záujme čo najrýchlejších časov na pretekárskych okruhoch. Regulácia prekĺzavania kolies je vypnutá a systém ESC zasahuje len v obmedzenom režime „wide-slip“, čo zaručuje ten najrýdzejší pôžitok z jazdy.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Systém ESC navyše ponúka vodičom tri režimy: zasahovanie v plnej miere, režim „wide-slip“ s obmedzeným zasahovaním a úplnú deaktiváciu systému.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

Funkcia regulácie rozjazdu Launch Control, určená len pre pretekárske okruhy a dostupná v rámci voliteľného balíčka Performance, ponúka vodičom pocit maximálneho uspokojenia z konzistentne rýchlych štartov. Po zapnutí systému pomocou ovládacích prvkov na volante sa na 12,3-palcovom digitálnom bloku prístrojov aktivuje špeciálne grafické zobrazenie.

Narvaná výbavou

Do predného nárazníka je zabudovaný rozdeľovač vzduchu s logom Ford Performance, zvyšujúci prítlak na prednú nápravu takmer o 80 percent, čo zlepšuje stabilitu a priľnavosť kolies. Pre model Puma ST sú k dispozícii štandardné 19-palcové zliatinové disky kolies vo farbe Magnetite alebo so strojovo opracovaným povrchom. Lak karosérie môže mať niektorú zo šiestich farieb vrátane Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic a výrazného odtieňa Mean Green, dostupného len pre rad ST.

Zdroj: TS Ford
Zdroj: TS Ford

V štandardnej výbave je takisto lesklá čierna povrchová úprava strechy, lemov masky chladiča, bočných líšt, vonkajších spätných zrkadiel a zadného strešného spojlera, vďaka čomu je tento model ešte ľahšie identifikovateľný.

Vodiča a jeho spolujazdca pevne obopnú vyhrievané športové sedadlá Recaro s výrazným bočným vedením. Zdobí ich reliéfne logo ST na poťahoch z protišmykového materiálu Miko Dinamica. Vo výbave sú tiež nájazdové štíty z dielne Ford Performance, kožený volant so sploštenou spodnou časťou a hlavica radiacej páky ST. Sedadlá, manžeta radiacej páky a koberčeky s logom ST sú obšité stehmi vo farbe Metal Grey. Inak si nové ST-čko požičiava všetky praktické prvky novej Pumy, ktoré sme si zamilovali už počas nášho redakčného testu – a to je fajn!

NEPREHLIADNITE: