Nové BMW radu 7 je tu! U nás zatiaľ len na elektrinu, no s kinom v interiéri

1461
Zdroj: BMW

BMW predstavilo siedmu generáciu radu 7 a spolu s ňou uzrela svetlo sveta jej elektrická dvojička. Prináša komfort, ktorý sme v “sedmici” ešte nikdy nevideli a technologické riešenia, z ktorých padnete na zadok. To všetko zabalené do úplne iného obalu, ako je zvykom.

Digitalizácia, udržateľnosť, ekológia. Tieto pojmy zarytým petrolheadom v spojení s autami naháňajú husiu kožu. V prípade nových modelov BMW radu 7 a i7 si však nemyslíme, že automobilka urobila zle, keď si tieto pojmy vzala za svoje.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Naopak, predstavila modely, ktoré budú stáť na piedestáli značky a to, čo ponúkajú, rozhodne stojí za to.

Nový dizajn už nie je o ľadvinkách

Z hľadiska dizajnu je najväčšou zmenou exteriér. Predná maska síce obsahuje gigantické ľadviny, ale pozornosť priťahujú najmä úzke (tie vrchné) a výrazné (tie spodné) svetlomety. A to nielen na čierno-čiernej spaľovacej verzii, ale aj na krémovom elektromobile.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Nový “monolitický” dizajn svojim reliéfom najmä pri pohľade zboku jemne pripomína modely Rolls-Royce, o čom svedčí nielen tvar zadnej časti prechádzajúci do kufra, ale aj línia vo výške pása. Mimochodom, otváraním dverí sa nemusíte namáhať. Spraví to za vás elektronika.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Vzadu nám príde nová vlajková loď mierne chaotická. Uzučké koncové svetlá sú doplnené masívnymi líniami nárazníka, ktorý vystupuje z celého reliéfu auta a pridáva mu ešte zopár centimetrov navyše. Nie je to zrovna harmónia proporcií, no pri pohľade na veľkorysé tvarovanie zadných dverí zasa nadobúdame pocit, že do tohto auta sa bude náramne dobre nastupovať.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Ostrosť, akú ste nevideli

To je fajn, pretože vystupovať sa vám pravdepodobne nebude chcieť. Po vzore modelu iX dorazila digitalizácia aj na palubu sedmičky; systém iDrive a prístrojový štít sú integrované do jedného panelu, podporujú 5G prenos a aj streamovanie videí prostredníctvom YouTube. Z palubnej dosky zostala prakticky len jej nosná línia zhmotnená veľkým displejom, ktorá má po novom aj názov – BMW Interactive Bar. V niektorých situáciách bude dostupná autonómna jazda tretej úrovne.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Že bude toto BMW radu 7 trocha inej povahy ako jeho predchádzajúca generácia, to je jasné napríklad už od prvého pohľadu na jeho sedadlá. Nenájdeme tu typicky nemecké, pevné sedáky s výrazným, športovým bočným vedením, ale skôr francúzsky komfortné kreslá nie nepodobné tým v modeli iX. 

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Zásadnou novinkou, ktorú BMW vo svojich materiáloch vyzdvihuje, je prítomnosť kina pre zadných pasažierov. Fakt, nekecáme – zadní cestujúci budú mať k dispozícii rovno niekoľko displejov pre náhlu potrebu doplnenia dopamínu. Hlavnou fičurou bude BMW Theatre Screen – 8K obrazovka s 31-palcovou uhlopriečkou a formátom obrazu 32:9. Aby sme boli presní, má rozlíšenie 7680 na 2160 pixelov, čo sa už tak trocha bije s realitou. Samozrejmosťou je 5G pripojenie aj tu.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Ďalšou srandičkou, ktorá brnká na komfortnú strunu je Sky Lounge, presklená panoramatická strecha s pridanými LED pásikmi, lebo bežná obloha je predsa nuda. Vizuálny mejdan napokon zastreší dvojica 5,5-palcových displejčekov v zadných dverách, lebo tam sme ich predsa ešte nemali. BMW zatiaľ presne nešpecifikovalo ich funkcionalitu, je ale možné, že na seba preberú práve ovládacie funkcie komfortných prvkov.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Len na elektrinu?!

Dosť bolo kecania o komforte, poďme na techniku. V prvom rade sa musíme rozlúčiť s dvomi vecami, ktoré boli s radom 7 dlhé roky späté – s krátkou verziou a spaľovacími motormi (aspoň zatiaľ). Počkať, čože?

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Presne tak. Nové BMW radu 7 teraz vôbec prvýkrát ponúka na výber spaľovacie motory, plug-in hybridné systémy (s dojazdom do vzdialenosti viac ako 80 kilometrov), ako aj plne elektrický pohon – no nie v roku 2022 a v Európe. Uvedenie na európsky trh bude spočiatku zahŕňať iba model BMW i7. 

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

V USA, Číne a na ďalších vybraných trhoch budú pri uvedení na trh, okrem plne elektrickej verzie, v ponuke dva modely, každý vybavený benzínovým motorom a 48 V mild hybridnou technológiou s elektromotorom vo funkcii štartér-generátora umiestneným priamo v prevodovke a poháňajúcim kľukový hriadeľ. Dôležitou vlastnosťou elektrických modelov je možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až do 195 kW, takže po 10 minútach sa dokáže dojazd zvýšiť až o 170 kilometrov. Nabíjanie zlepšuje možnosť predohriať batériu, aby bola ideálne pripravená na takých nabíjací výkon.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Očakáva sa, že plug-in hybridné verzie nového BMW radu 7 s elektromotorom zabudovaným priamo do prevodovky a benzínovým radovým 6-valcovým motorom budú na mnohých trhoch nasledovať od začiatku roka 2023. Ich systémový výkon sa zvýšil, znížila sa spotreba paliva, zdvojnásobil sa nabíjací výkon a energetická hustota vysokonapäťovej batérie stúpla oproti predchádzajúcim modelom o viac ako 50 percent.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Bude medzi nimi aj prvý model BMW M so šesťvalcovým radovým benzínovým motorom, plug-in hybridným systémom pohonu a označením M760e xDrive s výkonom 420 kW (571 koní). Hneď po uvedení na trh v Európe pribudne verzia s naftovým motorom a mild hybridnou technológiou.

Ďalšie varianty plne elektrického BMW i7, vrátane budúceho špičkového modelu BMW i7 M70 xDrive s výkonom až 440 kW (600 koní), prídu na trh neskôr. Ale keď už prídu, tak budú šialene rýchle – z nuly na stovku sa má táto splašená električka dostať už za 4 sekundy.

Bude to stačiť na to, aby si získala srdcia fanúšikov? To uvidíme už čoskoro.