Nová Mazda 3 má posilniť puto značky so zákazníkmi

454

Mazda tvrdí, že s príchodom novej generácie modelu 3 nastáva nová éra. Cieľom je dosiahnuť prémiový status – získať si dôveru zákazníkov a stať sa neodmysliteľnou súčasťou ich života.

Mohli ste si to prečítať v našich testoch, môžete to vidieť na vlastné oči na autách vystavených v predajniach – Mazda jednoducho robí všetko pre to, aby dosiahla prémiový status. Vidieť to na rastúcej kvalite vypracovania interiéru, používaných materiáloch, odhlučnení a jazdnom komforte. Mazda sa skrátka s každým novým modelom približuje prémiovým výrobcom a v prípade novej „Trojky“ to hovorí otvorene – chceme našim zákazníkom ponúknuť prémiový zážitok z jazdy.

Čo je to zážitok z jazdy?

V každodenných situáciách, či už idete do práce, do obchodu, alebo s rodinou na výlet, auto zrýchľuje, zatáča a brzdí. Pokiaľ to robí prirodzene a intuitívne, spôsobuje to potešenie z jazdy a máte chuť šoférovať ešte viac. Toto je hlavným poslaním značky Mazda a novej „Trojky“ obzvlášť. Cieľom konštruktérov bolo, aby vlastniť, šoférovať a skrátka tráviť čas s novou Mazdou 3 bolo skutočne uspokojujúcim zážitkom.

Všeobecný záujem

Znie to krásne, ale či je to naozaj tak, zatiaľ nevieme povedať. Musíme však uznať, že nová „Trojka“ vyzerá jednoducho fantasticky! Zatiaľ čo väčšina výrobcov sa snaží prísť s dizajnom, ktorý nikoho neurazí (ale zároveň nikoho ani nenadchne), cieľom dizajnérov novej Mazdy 3 bolo vzbudiť túžbu v naozaj každom. Opakujem, ešte neviem ako to auto jazdí, ale už len na základe dizajnu by som si dovolil tvrdiť, že to bude najšportovejšie auto vo svojej triede. No a po skúsenostiach so značkou Mazda môžem povedať, že to vôbec nemusí byť nereálne.

Dizajn aj naďalej ťaží z dizajnového jazyka „Kodo“, ktorý Mazda používa už pár rokov, ale ide o jeho vyspelejšiu interpretáciu zachytávajúcu esenciu japonskej estetiky. Výsledkom sú naozaj elegantné a sofistikované krivky. Podobne ako všetky predošlé generácie, aj štvrtá generácia Mazdy 3 bude dostupná ako päťdverový hatchback, tak aj ako štvordverový sedan. Zatiaľ čo nový hatchback je oproti tomu predošlému o 6 mm kratší, sedan je s celkovou dĺžkou 4 662 mm oproti minulému sedanu dlhší o 77 mm. Nový hatchback meria na dĺžku len 4 459 mm, takže sedan je oproti nemu dlhší o 203 mm. V porovnaní s predošlou generáciou je hatchback nižší o 10 mm a sedan o 5 mm. Šírka oboch karosárskych verzií je identických 1 797 mm. Rázvor narástol o 25 mm na výsledných 2 725 mm.

Vtiahne vás do deja

Vodič je za volantom Mazdy 3 stredobodom pozornosti. Interiér ho krásne obklopuje a športový posed za volantom umocňuje aj vysoký stredový tunel, vďaka ktorému je radiaca páka bližšie k volantu. Zväčšil sa rozsah nastavenia ako sedadla tak aj volantu. Takzvaná „kolíska“ (nastavovanie sklonu sedáku) bude ponovom štandardom.

Ozdobou interiéru je nová generácia multimediálneho systému MZD Connect s 8,8-palcovým displejom. Ponechala si ovládanie na stredovom tuneli, čo je aj podľa nás najlepší možný spôsob ovládania. Novinkou je návod na obsluhu uložený v pamäti ako aplikácia. Pokiaľ sa vám na prístrojovom paneli rozsvieti nejaká ikonka, automaticky vám systém ponúkne odkaz do návodu na obsluhu.

Heslom pri navrhovaní interiéru bolo „menej je viac“, takže dizajn je naozaj jednoduchý. Konštruktéri sa snažili poskytnúť vodičovi sebavedomie plynúce z jednoduchosti ovládania všetkých prvkov, čo mu pomôže viac sa koncentrovať na šoférovanie a lepšie si užiť jazdu. Použité materiály sú už tradične na vysokej úrovni. Za zmienku stojí aj červené kožné čalúnenie, ktoré je vyhradené pre hatchbacky s motorom Skyactiv-X.

Benzínový vznetový motor

Nová Mazda 3 bude prvým modelom, ktorý prinesie do praxe dlho avizovaný revolučný motor Skyactiv X. Ide o nový druh spaľovacieho motora, ktorý kombinuje výhody zážihových a vznetových motorov. V niektorých režimoch sa totiž zmes vzduchu a benzínu vo valcoch vznieti vplyvom vysokej teploty bez nutnosti zapálenia sviečkou. Takéto riešenie umožňuje zvýšenie výkonu bez navýšenia spotreby paliva či produkcie emisií.

V ponuke však samozrejme ostatnú aj štandardné motory. Základ bude predstavovať benzínová „jedna-päťka“ pričom silnejšou zážihovou alternatívou bude dvojliter. Pre benzínové motory Skyactive-G aj pre novinku Skyactiv-X bude k dispozícii aj „mild hybridný“ systém, ktorý pomôže znížiť spotrebu paliva. Mazda však, na rozdiel od svojich krajanov, ešte nezanevrela ani na naftu. V ponuke preto bude aj 1,8-litrový turbodiesel. Prevodovky budú šesťstupňové, či už automat alebo manuál. V ponuke by sa dokonca mali objaviť aj verzie s novým pohonom všetkých štyroch kolies i-Activ AWD, ktorý má v porovnaní s doteraz používaným pohonom AWD u iných modelov značky až o 60% menšie mechanické straty. Istotu však budeme mať až koncom druhého kvartálu 2019, kedy štvrtá generácia Mazdy 3 dorazí do Európy.