Nissan má motor s prevratnou efektivitou. Nevyužije ho štandardne

4372
Zdroj: Nissan

Nissan tvrdí, že termálna efektivita jeho nového motora je až 50 percent! Motor ale neplánuje použiť na poháňanie kolies.

Japonská automobilka sa ešte neplánuje vzdať spaľovacích motorov. Neustále pracuje na zvyšovaní efektivity svojich motorov. Nový agregát, ktorý uviedol, bude mať o štvrtinu väčšiu efektivitu pri využívaní tepla, ktoré môže premeniť na kinetickú energiu.

Benzín má nevyužitý potenciál

Práve to je výborné na konvenčných palivách. Napríklad taký benzín má až stokrát väčšiu energetickú hustotu ako klasická lítiovo iónová batéria. Na rozdiel od batérií je však veľmi neefektívny. Benzín vo valci vybuchne a uvoľnená energia vytláča piest. Okrem tohto pohybu potrebného na pohon auta sa ale veľká časť energie uvoľňuje ako prebytočné teplo. Až 60% energetického potenciálu benzínu unikne v podobe tepla ako strata do ovzdušia. Znamená to, že dnešné motory pracujú s efektivitou iba 40%. Nie však v Nissane. Ten túto hodnotu vo svojom novom motore zdvihol o celú štvrtinu.

Technológia spojí benzín a batérie

Ak máte 40 minút času, môžete si pustiť celé video. My to pre vás skrátime. Nepôjde o bežný motor do klasického auta. Motor bude slúžiť ako generátor energie v konfigurácii E-Power v plug-in hybridných autách značky. V roli generátora nebude musieť tak pružne reagovať na zmeny otáčok a bude si môcť “bublať” v podstate nezávisle od toho, čo sa deje s plynovým pedálom. Znamená to, že motor nebude schopný vytáčať sa hore dole, ale vo svojich optimálnych otáčkach bude fungovať s nevídanou efektivitou. Spaľovať bude chudobnejšiu zmes s väčším množstvom vzduchu a menším množstvom paliva.

Systém tohto spaľovania nazýva STARC, ktorý okrem motora zahŕňa aj veľmi prepracovaný systém recirkulácie výfukových plynov. Vďaka tomu dostal efektivitu spaľovania až na 46%. Ďalšie 4% získal vďaka systému získavania odpadového tepla. Túto technológiu bližšie nevysvetlil.