Mercedes-Benz triedy GLC: najväčší medzi rivalmi

852

Dodnes model známy ako trieda GLK, nové GLC má podstatne robustnejšiu karosériu a disponuje tiež väčším vnútorným priestorom. Rozmery 4656 x 1890 x 1639 mm (d/š/v) prekonávajú nielen predchádzajúcu generáciu, ale aj najväčších rivalov BMW X3 či Audi Q5. Navyše sa môže pýšiť rázvorom náprav dlhým až 2873 mm, ktorý si medzigeneračne polepšil až o 118 mm. Miesta v interiéri bude v takmer každom aspekte viac. O 57 mm sa zväčšil priestor pre nohy zadných pasažierov, o 57 / 34 mm narástol priestor pre lakte vpredu / vzadu či dokonca voľnosť nad hlavou predných pasažierov je o 8 mm väčšia. To však neplatí pre zadných, ktorým bol tento parameter zmenšený o 7 milimetrov. Výrazne si však polepšil aj objem kufra, ktorý je ponovom v základe 550 a v maxime až 1600 litrov. Prekvapivým údajom popri nezanedbateľne väčšom exteriéri je pokles hmotnosti o 80 kg.

Pri pohľade na karosériu vidieť revolučné zmeny. Staré GLK vyzeralo skôr ako krabica. Nová generácia nesie línie súčasného dizajnového jazyku značky Mercedes-Benz, s ktorými výrobca debutoval pri triede S (W222). Znamená to, že predné svetlomety krásne zobleli, celkový profil auta je príjemnejší a koncové skupinové svetlá sú dizajnovo odvodené od tých na triede S Coupé. Nové GLC tak prinesie podstatne emocionálnejšie krivky, pričom konzervatívnosť patrí minulosti. GLC sa však stále drží celkového tvarovania bližšieho skôr ku kombi než SUV.

Štvorvalcový základ
Počiatočná ponuka motorizácia bude tvorená výhradne štvorvalcovými motormi. Výkonnovým základom je model GLC 220 d 4MATIC, ktorý disponuje 2,1-litrovým naftovým motorom s dvojstupňovým prepĺňaním. Je naladený na 125 kW / 170 k a rovných 400 Nm od 1400 po 2800 ot./min. Vďaka deväťstupňovej prevodovke bude jeho priemerná spotreba oscilovať medzi 5,0 až 5,5 l/100 km, pričom dokáže poskytnúť príjemnú dynamiku v klasickom zrýchlení za 8,3 sekundy. Nad ním sa bude nachádzať GLC 250 d 4MATIC, ktorý využívajúc rovnaký agregát ponúkne už 150 kW / 204 k a až 500 Nm od 1600 ot./min. Napriek výrazne lepším technickým parametrom jeho prevádzka má vyžadovať rovnakú dávku nafty. Akcelerácia 0-100 km/h sa však skráti o 0,7 s.

Medzi zážihové pohonné jednotky sa zaradí typ GLC 250 4MATIC s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom. Prepĺňanie jedným turbodúchadlom mu prinieslo 155 kW (211 k) a 350 Nm v rozsahu 1400 až 4000 ot./min. V kombinácii s rovnakou 9G-TRONIC prevodovkou si vypýta v priemere 6,5 až 7,1 litra paliva na sto kilometrov a dokáže vypáliť na stovku za 7,3 s. Posledným typom pohonu je hybrid benzínového a elektrického motora. Hore spomenutý zážihový agregát je vo verzii GLC 350 e 4MATIC doplnený elektrickým motorom s výkonom 85 kW / 116 k a krútiacim momentom 340 Nm. Teoretický maximálny výkon 241 kW (327 k) prinesie akceleráciu z nuly na 100 km/h len za 5,9 sekundy. Plug-in hybrid sa spolieha na kooperáciu so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.

Manuálna prevodovka nie je k dispozícii a každý model je kombinovaný s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Ten za bežných podmienok rozdeľuje krútiaci moment v pomere 45:55 (p/z).

Typický bohatý Nemec
Prémiové automobily sú hlavne vo vyšších triedach nabité všetkou možnou bezpečnostnou technikou, ktorá je k dispozícii. Výnimkou nie je ani GLC. Elektronickú asistenciu tvoria systémy ako aktívny asistent zotrvania v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie dopravného značenia s funkciou Wrong Way Warning, aktívny parkovací asistent s 360° kamerovým zobrazením vtáčieho pohľadu či množstvo rôznych asistentov varujúcich pred potenciálnou zrážkou. Nechýba adaptívne vzduchové pruženie, head-up displej, volič jazdného režimu Dynamic Select s piatimi módmi, full-LED svietenie a tiež adaptívne diaľkové svetlá. V ponuke sa objavia aj prvky vhodné pre off-roadovú jazdu, medzi ktorými okrem už spomenutého štandardného pohonu 4MATIC patrí aj asistent zjazdu z kopca. Zaujímavou voľbou v príplatkovom zozname budú prvky poloautonómneho riadenia, ktoré zahŕňajú napr. asistent riadenia či funkciu Stop & Go Pilot.

Palubná doska je skrášlená centrálnou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou sedem palcov. Prostredníctvom nej možno ovládať vstavanú navigáciu Garmin, rôzne médiá či audiosystém Burmester. Luxus umocnia aj živé informácie zo súčasnej dopravnej situácie, hlasové ovládanie a integrovaná WiFi.

V Nemecku nová trieda GLC začína na cene 44 500 EUR.

Nová generácia stuttgartského SUV strednej triedy prichádza s krajším dizajnom, väčším priestorom a nižšou hmotnosťou.