TEST: Mazda MX-5 RF | Už jej neujdete

Keď som si priviezol domov novú Mazdu MX-5 RF, okamžite som utekal k počítaču a na internete si vyhľadal cenník. Stačila len jedna jazda a vedel som, že je to vážne.

1604

Nezvyknem to robiť. Niekedy prejde aj celý týždeň a ja neviem, koľko stojí auto, ktoré momentálne testujem. Keď sa ma niekto opýta na cenu, vyzerám ako amatér, ale mňa to fakt väčšinou nezaujíma. Skôr či neskôr sa k cene dopracujem pri písaní recenzie, takže sa s investigatívou neponáhľam. Ďalším dôvodom je tiež to, že 99 % testovaných áut nemám v pláne si kúpiť. Ani Mazdu MX-5 som si kúpiť nechcel, ale vždy, keď sa dostanem za jej volant, niečo sa stane.

Už je to rok

Presne pred rokom som testoval najnovšiu generáciu Mazdy MX-5 a beznádejne som sa do nej zamiloval. Už vtedy som študoval cenník a rozmýšľal nad možnosťami financovania. Zvíťazilo však rácio, silne podporené stavom môjho bankového účtu. Teraz sa mi to ale deje opäť. Po roku som sa znova posadil za volant Mazdy MX-5. Tentokrát ide o novú verziu RF (Retractable Fastback), čo je v podstate targa s kovovou skladacou strechou. Na rozdiel od klasického roadstera je ovládaná elektricky a funguje do rýchlosti 10 km/h. Oproti roadsteru je však verzia RF o 45 kg ťažia. Čo to znamená pre dynamiku? Na stovke budete o 0,2 sekundy neskôr. Je to cítiť? Vôbec nie.

Vyrobená na mieru

0,2 sekundy hore-dole. Na Mazde MX-5 je aj tak najlepší ten pocit z jej šoférovania. MX-5-ka mi tak trochu pripomína môj predpotopný horský bicykel. Jeho hodnota je dnes už asi záporná, ale nech si sadnem na akýkoľvek nový bicykel, nie je to ono. Presne takýto pocit som mal z Mazdy MX-5. Ubehol celý rok, čo som v nej nesedel, medzitým som prestriedal vyše 60 áut, no napriek tomu som sa za volantom MX-5-ky cítil ako doma, už keď som odchádzal z areálu predajcu. Je to podobný pocit, ako keď zo skrine vytiahnete nejaké staré džínsy a s potešením zistíte, že sa do nich zmestíte aj po rokoch. V prípade tohto auta to nie je tým, že by som si pred rokom na neho za týždeň tak zvykol. Je to tým, aké intuitívne je jeho riadenie. Na každý povel reaguje okamžite, či už príde z volantu, plynového alebo brzdového pedála. Vďačí za to predovšetkým nízkej hmotnosti a jej ideálnemu rozloženiu.

Jazdí skoro zadarmo

Nízka hmotnosť má naozaj množstvo výhod. Okrem skvelej dynamiky a dokonalej ovládateľnosti sú „vedľajším účinkom“ aj nízke prevádzkové náklady. V meste spotreba paliva nepresiahne osem litrov, aj keď výrobca udáva 8,7 l/100 km. Ja som mal aj bez akéhokoľvek obmedzovania sa o liter nižšiu spotrebu. Mimo mesta som jazdil za 5,5 l/100 km a na diaľnici ubúdal benzín z nádrže tempom zhruba 7 litrov každých 100 km. Otáčkomer pritom pri rýchlosti 130 km/h ukazuje 3 200 ot./min.

V športovom aute je najdôležitejším prístrojom otáčkomer. V Mazde to vedia.

Resumé

Na modeli RF je (pre mňa) najhoršie to, že vyzerá hádam ešte lepšie ako klasický roadster. Tá bočná línia typu fastback skrátka nemá chybu. Už keď som si myslel, že som z toho vonku, na trh príde táto nádhera… To mi robia asi naschvál. Obetoval by som aj tých 45 kg hmotnosti. Oproti roadsteru, ktorý je už aj tak dosť drahý, je však RF-ko minimálne o 2 500 € drahšie. Práve tu by asi smerovala moja jediná výčitka. Vzhľadom na to, že ide o auto pre ľudí bez rodiny (prípadne o druhé auto do rodiny), je Mazda MX-5 drahá. Nedovolil by som si popierať kvality tohto kultového vozidla. Sám som jeho čaru prepadol, ale myslím si, že cena je nastavená tak, že aj táto generácia modelu MX-5 ostane minimálne na slovenských cestách pomerne zriedkavým exemplárom.

Základná cena modelu – Mazda MX-5 RF 1.5 Skyactiv-G130 Attraction: 29 290 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution: 32 090 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:118 (160)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 /4600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,7/5,4/6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:127
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1045
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3915
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1230
Rázvor [mm]:2310