Mazda CX-60 PHEV: Veľkáč

1925
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Mazda CX-60 je najväčším SUV v európskej ponuke značky. Jej uvedenie bolo jasným odkazom, že Mazda aj dnes môže priniesť novinku, z ktorej všetci padnú na zadok. Má aj svoje “ale”?

Vlna SUV začala ešte na prelome milénií a už niekoľko rokov sú väčšie a terénnejšie pôsobiace autá každodennou súčasťou ciest. Ak pripočítame aj elektrickú CX-30, Mazda mala doteraz v tomto segmente iba troch hráčov a nový model sa žiadal ako soľ. A tak prišla Mazda CX-60.

Vlastná platforma je punková

Mazda vyvíjala pre CX-60-tku úplne vlastnú platformu s prioritne zadným pohonom. To je, čo? A ak ste doteraz nepadli na zadok, tento úplne nový model prichádza aj s 3,3-litrovým naftovým šesťvalcom. A to je poriadny punk! Ale naspäť k nášmu plug-in hybridnému modelu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Mazda je azda jedinou automobilkou, ktorá sa nesnaží priniesť senzáciu. Stavila skôr na svoje dedičstvo a zvolila tvary, ktoré už dávno poznáte a sú nadčasové. Reč je o dizajnovom jazyku Kodo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dominantou je obrovská mriežka chladiča lemovaná výrazným čiernym lesklým plastom, ktorú pretínajú úzke pásy denného svietenia. To pokračuje až do neveľkých hlavných svetlometov. Robustnosti dodáva nárazník s čiernymi lištami po bokoch a celkom výrazným prieduchom v strede.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak by zadnú časť navrhovala ktorákoľvek iná automobilka, pravdepodobne by prepojila koncové svetlá. Mazda však ostáva pri klasike, a tak sa vzadu vynímajú dva samostatné segmenty s naozaj vyšperkovaným svetelným podpisom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vnútri vás hýčka

Ani v interiéri sa dizajnéri nesnažili o revolúciu. Nachádzame tu klasické riešenia Mazdy, napríklad s otočným voličom na ovládanie multimédií. Dotykovým sa stane iba vtedy, pokiaľ používate Apple CarPlay. Je celkom prekvapivé, že automobilka túto funkciu neopomenula, no vo svojom továrenskom rozhraní ju nepoužíva.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vo vyhrievaných a odvetrávaných sedačkách je naozaj luxusné a ak sa rozhliadnete okolo, nič tu nevyzerá lacno alebo nedostatočne dobre. Každým dotykom naďabíte na mäkké povrchy alebo solídne zapracované tlačidlá. Za interiér tak Mazda dostáva palec hore.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z hľadiska priestrannosti je aj v takto veľkom aute jasné, že v automobilke dbali najmä o cestujúcich vpredu. Veľkosť priestoru na zadných sedadlách je viac ako dostačujúca, no nepatrí k premiantom vo svojom segmente. Vynahrádza to však opäť slušnou dávkou komfortu, dvojicou USBC zásuviek a aj jednou štandardnou na 230 voltov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak nabíjate, užívate si

Plug-in hybridná sústava poskytuje 327 systémových koní, ktoré dokážu rozpohybovať auto z nuly na stovku za 5,8 sekundy. Pochádzajú z 2,5-litrového benzínového a elektromotora. Výhodou je, že pri pohone všetkých kolies Mazda skutočne poháňa prednú aj zadnú nápravu mechanicky. Moderné hybridné autá totiž pohon zadnej nápravy často riešia iba elektromotorom. Tu má na kolesá vzadu priamy dosah aj spaľovací motor.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nevýhodou je, že celý výkon auta a dych berúce zrýchlenie sú dostupné iba pri nabitej batérii, keď môžu oba motory spolupracovať. Po prejdení približne 60 kilometrov sa batéria vybije a spaľovací motor sa začne ozývať veľmi príjemným, no o chlp intenzívnejším zvukom. Doladiť by si zaslúžili aj asistenčné systémy, ktoré často reagujú až príliš opatrne a napríklad pri regulácii vzdialenosti od vozidla pred vami vám nedovolia použiť vlastnú hlavu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Počas nášho testu sme absolvovali cestu z Bratislavy na Donovaly a naspäť a po stránke komfortu jazdy môžeme Mazdu iba chváliť. Spotreba bez nabíjania bola o niečo vyššia, približne 8,7 l/100 km, čo je v prípade takéhoto veľkého SUV stále akceptovateľné.

Základná cena modelu – Mazda CX-60 Prime-line e-Skyactiv D200: 44 390 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-60 Homura e-Skyactiv PHEV: 56 360 €
Euro NCAP: 5* (2022)
Záruka: 6 rokov / 150 000 kilometrov
Registračný poplatok: 350 €

Motor
Typ motora:plug-in hybrid
Valce/ventily:4 / 16
Zdvihový objem [cm3]:2488
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:141 (192) / 6000
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]:129 (175)
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)]:241 (327)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,8
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:1,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:570
Dĺžka [mm]:4745
Šírka [mm]:2134
Výška [mm]:1680
Rázvor [mm]:2870