Koľko stojí nevinná nehoda na Nürburgringu? Pripravte si poriadny balík!

8117
Zdroj: Youtube
" "

Navštíviť “Zelené peklo” je snom každého blázna do áut. Všetko to znie veľmi romanticky. Pripravujete si svoj bavorák alebo Subaru na okruh, vrážate do neho čas, peniaze a konečne sa dostanete k tomu, že ho vezmete na výlet do Nemecka. Na Nürburgring. Tam sa však môže váš sen zmeniť na nočnú moru.

Totiž, jedlo, palivo či hotel nie sú jedinými výdavkami, ktoré vám môžu spraviť škrt cez rozpočet. Jedna voľná jazda na “Zelenom pekle”, ako sa nazýva Nürburgring v motoristických kruhoch, vás vyjde na 30 eur. Čo je v konečnom súčte “malina”.

Zdroj: Autogratis
Zdroj: Autogratis

Problém je, keď sa preceníte a skončíte mimo cestu. V tomto prípade sa vám môže celý výlet veľmi výrazne skomplikovať a nie len preto, že by ste si mohli zničiť vášho tátoša a tým pádom sa pripravili o spôsob návratu domov z výletu.

Ordnung muss sein!

Automobilový portál Carthrottle spočítal, koľko by vás vyšla kolízia na voľných jazdách okruhu Nürburgring. Vstup na “Touristenfahrten”, či v preklade “voľné jazdy”, je podmienený dvojicou faktorov. Po prvé, musí byť vaše auto hodné legálne schopné vstúpiť do premávky. “Emisná, technická, značky”. Tu sa Nemci nehrajú. Na druhej strane, čokoľvek, čo má značky, či je to dodávka, autobus, LaFerrari alebo Jawa Pionier, môže pokojne vstúpiť na okruh, pokiaľ má v poriadku papiere.

Totiž, Nürburgring je v tomto prípade legislatívne klasifikovaný prakticky ako spoplatnený úsek cestnej komunikácie. To znamená, že na ňom platia prakticky rovnaké pravidlá ako v prípade bežného diaľničného úseku. Tým pádom je zakázané predbiehanie z pravej strany, ohrozovanie okolitej premávky je trestané penalizáciou či dištancom a taktiež je zakázané na voľných jazdách driftovanie či iné alternatívne formy prepravy autom. Druhou podmienkou je zaplatenie prakticky veľmi prijateľného poplatku 30 eur a legendárny 25,4-kilometrový okruh vám leží pri nohách.

Z pekného sna do nočnej mory

Tak si teda jazdíte po Nürburgringu, dávate si štvrtú jazdu a zrazu, po “vyhrotení” ľavotočivého “Flugplatzu”, vyletíte s autom do bariér a rozhádžete niekoľko súčiastok po vozovke. Celé upratovanie bude tým pádom trvať asi hodinku. Začnime však s výpočtom nákladov.

Zdroj: Top Gear
Zdroj: Top Gear

Výjazd servisného vozidla vás vyjde na 150 až 200 eur, čo samo o sebe neznie nijak strašne. Toto je však vaša vstupenka do bankrotu. Totiž, povedzme, že ste sa “oplieskali” o 20 metrov zvodidiel, ktoré musia byť vymenené. Pri cene 60,69 eur na jeden metera zvodidla sa teda bavíme o cene 1213,80 eur, len za výmenu zvodidiel. Pokiaľ by ste však zvodidlá len mierne ohli a je možné ich zachrániť, cena za opravu jedného metra spadne na čiastku 17,59 eur.

Poškodenie podporných stĺpov, ktoré stoja na každom metri plechových zvodidiel je ešte strašidelnejšou položkou. Jeden z nich stojí totiž až 79,19 eur a ak by ste ich teda “zramovali” na 20-metrovom úseku všetkých 10, k účtu si prirátajte ďalších 791,90 eur. V prípade, že bude nutné zavolať “Safety Car”, čiže sprievodné vozidlo, každá začatá polhodina ich výjazdu vás bude stáť 82 eur. V tomto prípade však celý cirkus zaokrúhlime na jednu hodinu a tým pádom si k účtu prirátajte 164 eur.

Ešte nekončíme…

Ak je vaše auto zázrakom pojazdné, môžete si pogratulovať. Pokiaľ by tomu tak nebolo, odťahové vozidlo si “zacvakáte” sumou 300 eur. No a teraz si to spočítajte.

  • Výjazd servisného vozidla: 200 eur
  • Cena metra nových zvodidiel, krát 20 metrov poškodenie: 60,69 x 20 = 1213,80 eur
  • Cena podporného stĺpu zvodidiel, krát 10 stĺpov na 20-metrovom úseku: 10 x 79,19 = 791,9 eur
  • Polhodinová sadzba za výjazd sprievodného vozidla, násobená na hodinu výjazdu: 82 x 2 = 164 eur
  • Výjazd odťahového vozidla na okruh = 300 eur

Dohromady vás teda jedno zaváhanie na voľných jazdách okruhu Nürburgring vychádza na 2669,7 eur. Musím vás však sklamať, toto ešte stále nie je všetko. Uvedené ceny sú totiž bez DPH, ktoré je v Nemecku na úrovni 19%. K celkovej sume si prirátajte čiastku 507,20 eur a len táto búračka vás vyšla na 3177 eur. Nemusím ale nikomu hovoriť, že niektoré autá jazdiace na voľných jazdách ani len nedosahujú takúto hodnotu. A to ešte buďte radi, že vaše auto nezačalo horieť a nemusela na miesto nehody vyrážať sanitka.

Zdieranie?

Rozhodnie nie. Podobné výdavky by vám naúčtoval ktorýkoľvek kvalitný európsky okruh, na ktorom by ste sa rozhodli zahrať na neriadenú strelu a zramovať niekoľko metrov zvodidiel. Taktiež to nemôže vedenie okruhu nechať “len tak” a s prižmúrenými očami vás nechať zaplatiť len odťah a “drobné” posádke “Safety Caru”.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Ak by mal na rovnakom mieste kolíziu niekto ďalší a zvodidlá by sa nezachovali tak ako by mali, mohlo by prísť ku katastrofe a ohrozeniu života. To by si bralo na zodpovednosť samotné vedenie okruhu, čo by mohlo cez sériu pokút či obvinení viesť až k uzavretiu okruhu či ohrozeniu účastníkov voľných jázd. Existuje účinnejšia metóda ako donútiť ľudí rešpektovať pravidlá a mať rešpekt k okruhu s tak desivou históriou? Zatiaľ nikto nič lepšie nevymyslel.

Zdroj: Carthrottle