KIA dnes odhalila svoj prvý model na špeciálne účely (PBV – purpose-built vehicle) s označením Niro Plus. KIA sa totiž dnes neidentifikuje ako automobilka, ale ako “poskytovateľ riešení trvalo udržateľnej mobility”, takže rozširuje svoju ponuku o modely s jedným, účelovým zameraním, na ktoré sériovky nevyhovujú.
Kia očakáva, že jej PBV modely budú tvoriť dôležitú súčasť mobility budúcnosti.
Vtipný profil, seriózny účel
Firma upravila model e-Niro prvej, v Európe končiacej generácie tak, aby zodpovedalo súčasným nárokom a požiadavkám služieb spolujazdy. Kia Niro Plus sa v prvej fáze uplatní na kórejskom trhu ako bezemisné taxi – jeho predstavenie zároveň nadväzuje na februárovú premiéru vozidla Ray Van, prvého jednomiestneho vanu na kórejskom trhu, navrhnutého na uspokojenie rastúceho celonárodného dopytu po službách balíkových dopravcov.
Niekoľkými vylepšeniami modelu Niro EV teda vzniklo Niro Plus, pripravené naplniť silný dopyt kórejských prevádzkovateľov taxislužieb a služieb spolujazdy. Upravený model s dĺžkou 4385 mm (+10 mm) a výškou 1640 mm (+70 mm) ponúka cestujúcim priestrannejšiu kabínu. Vďaka väčším rozmerom majú vodič aj predný spolujazdec o 65 mm navyše v priestore hlavy; na zadných sedadlách potom rozmery v oblasti hlavy a nôh narástli o 72 mm, resp. 27 mm. K väčšej priestornosti kabíny prispelo aj zoštíhlenie konštrukcií, pretože Niro Plus v porovnaní s pôvodným modelom Niro EV používa tenšie sedadlá a výplne dverí.
K pohodliu a bezpečnosti vodiča výrazne prispieva integrovaný displej typu „všetko v jednom“, kde odpadá potreba používať niekoľko zariadení a obrazoviek. Na displeji sa budú zobrazovať všetky informácie dôležité pre taxikára a jeho pracovné potreby, teda napr. navigácia, taxameter, digitálny ukazovateľ prejdenej vzdialenosti alebo funkcia rozpoznávania hlasu. Systém bude obsahovať aj údaje o dôležitých bodoch záujmu a miesta najbližších dobíjacích staníc pre elektromobily.
Počúvať svojich zákazníkov
Kia plánuje partnersky spolupracovať s miestnymi aj celonárodnými firmami v rámci ponúkania on-line (OTA) softvérových aktualizácií a ďalších služieb. Ale nebojte sa, predaj modelu Niro Plus oznámili aj mimo domáceho, kórejského trhu.
Kia je jedným z prvých vyzývateľov celosvetového segmentu PBV s plánom získať do roku 2030 v tejto oblasti vedúce postavenie. Za týmto účelom firma vyvíja vyhradenú platformu, na ktorej budú postavené vozidlá PBV najrôznejších tvarov a rozmerov v súlade s neustále sa meniacimi potrebami zákazníkov a trhovými trendmi.
Prvý samostatný model kategórie PBV uvedie Kia v roku 2025, keď by mal celosvetový trh s týmito vozidlami dospieť do zrelšej fázy. Prvé vyhradené vozidlo na špeciálne účely bude rozmerovo zodpovedať vozidlám strednej triedy, avšak s možnosťou flexibilných zmien podľa priania zákazníkov.
Automobilka má v pláne pripraviť aj verziu modelu Niro Plus pre súkromných záujemcov, ktorí toto vozidlo využijú pri najrôznejších voľnočasových aktivitách, napríklad pri kempovaní. KIA však nevylučuje, že by z takéhoto auta mohla byť napríklad veľmi efektívna a šetrná dodávka, ktorá by nerobila zbytočne nemotornú prekážku na ceste.