Aj po rokoch sa hodnota elektromobilov neprepadne tak, ako pri spaľovacích autách.
Ľudovo sa hovorí, že auto stratí tretinu na svojej hodnote hneď po tom, ako opustí predajňu. I keď je tento pokles premrštený, auto na svojej hodnote skutočne stratí. V nemeckej štúdii výskumného ústavu Center of Automotive Research sa však zamerali na to, či rovnakou “chorobou” strácania na hodnote trpia aj elektromobily.
Elektromobily strácajú menej
Konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi majú dva roky po kúpe v priemere už len 69% svojej pôvodnej hodnoty. Pri elektromobiloch je toto číslo väčšie, a to až 79%. Výnimočné prípady si dokážu udžať až 83% svojej pôvodnej hodnoty. Plug-in hybridné modely sú v strede, rovnako ako ich pohon. Ich zostatková hodnota je 73% pôvodnej ceny.
Ako je to u nás?
Jeden z popredných internetových autobazárov inzeruje na svojej stránke k času písania tohto článku 431 elektromobilov. My sme sa rozhodli vybrať 5 rôznych modelov s rokom prvej registrácie 2020 (v ponuke autobazáru ich je 62) a porovnali sme ich s aktuálnou predajnou cenou. Je pritom nutné povedať, že do úvahy sme nezobrali prípadné štátne dotácie na podporu elektromobility. Rovnako je možné, že v priebehu približne dvoch rokov mohli ceny nových kusov mierne narásť. Pre približnú predstavu však údaje postačia.
Model | Dnešná cena nového auta (v podobnej výbave) | Cena v autobazáre | Najazdené kilometre | Podiel z pôvodnej ceny |
---|---|---|---|---|
Renault ZOE Intens R135 | 37 300 eur | 27 000 eur | 5 km | 72,38% |
Jaguar I-Pace EV400 SE | 89 784 eur | 82 690 eur | 5 600 km | 92,11% |
Smart EQ fortwo | 22 726 eur | 18 900 eur | 19 713 km | 83,16% |
Mazda MX-30 GT PLUS Luxury | 36 190 eur | 26 990 eur | 5 300 km | 74,57% |
Peugeot e-208 GT Pack | 35 540 eur | 27 000 eur | 20 000 km | 75,97% |