Posledné kusy Citroënu C1 zišli z výrobnej linky len pred pár dňami. Jeho 17-ročná história bola úzko spojená aj s Českou republikou.
Citroën a Peugeot ohlásili koniec svojich najmenších modelov ešte na konci minulého roka. V tomto období zišli z výrobných pásov posledné kusy C1-ky a 108-ičky a továreň v českom Kolíne sa pre ne definitívne zatvára. Vyrábali sa po boku Toyoty Aygo, ktorá skončila tiež. Ako jediná sa však dožila pokračovateľa. Na úplne inom technickom základe, s príponou X, ale predsa. Poďme sa pozrieť na históriu Citroënu, ktorý poskytol mobilitu aj tým, ktorí si veľké autá nemohli dovoliť.

Hrdý globalista od roku 2005
Na konci roku 2004 prišli prvé správy o pripravovanej spolupráci francúzskeho koncernu PSA (dnes už Stellantis) a japonskej Toyoty. Mali spojiť sily, rozložiť náklady a vytvoriť trojičku malých automobilov, ktoré by dostali do pohybu Európanov. V roku 2005 tak vznikli Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. Mali rovnaký technický základ, vyrábali sa v českom Kolíne a delil ich v podstate len dizajn. Pod kapotu sa dostal jednolitrový benzínový trojvalec s výkonom 50 kW a v tom období ešte neboli problémom ani diesle. Inými slovami, 40-kilowattový naftový štvorvalec 1,4 bol druhým v ponuke. Prvá generácia zažila až dva facelifty. Jeden v roku 2009 a druhý v roku 2012.

Úplná zmena nastala v roku 2014, a to medzigeneračná. Trojička C1, Aygo a 108 (áno, všimli ste si zmenu) narástla do dĺžky a trochu aj pribrala na hmotnosti. Poháňali ju silnejšie motory s výkonmi od 51 do 61 kilowattov. Tentokrát všetky na benzín a s tromi valcami. Vo svojej druhej generácii sa Citroën C1 dočkal aj látkovej sťahovacej strechy, s ktorou ho nazývali C1 Airscape. Počas jeho 17-ročnej histórie vyrobila automobilka takmer 1,2 milióna kusov. Posledné si ešte môžete kúpiť v rámci dopredaja.

Čo ho nahradí?
Priamy náhradník z lavice hráčov nehlási. A s vysokou pravdepodobnosťou už ani nepríde. S aktuálnymi trendmi, ktoré prajú viac SUV modelom ako klasickým hatchbackom, to vyzerá, že tomuto typu áut pomaly odzváňa. Budúcnosť mestskej mobility vidí skôr v iných vozidlách a iných formách dopravy.
Ako dočasný nasledovník by mohol poslúžiť elektrický Citroën Ami, ktorý môžete šoférovať už od 16-tich rokov. Alebo siahnete po o niečo väčšej C3-ke od 13 490 eur. Citroën však plánuje uviesť aj lacnejšiu verziu C3 You, ktorá by mala spraviť spomínanú C3 ešte dostupnejším modelom.