BMW Z8 malo motor z M5, zahralo si v Bondovke a dnes oslavuje 20 rokov

2905
Zdroj: BMW

Hral v Bondovke, motor mal z namosúreného sedanu M5 a bol helikoptérou rozpílený na polovicu ešte pred tým, než stihol poriadne zažiariť. Zoznámte sa s roadsterom BMW Z8, ktorý v týchto dňoch oslavuje 20 rokov od svojho vzniku. Ale ten čas letí…

BMW Z8 prišlo s karosériou s dĺžkou 4,4 metra. Navrhol ho dizajnér Henrik Fisker a vychádzal pritom z tradície legendárneho modelu BMW 507 z roku 1956, ktorý vytvoril Albrecht von Goertz (1914-2006). „Ak by som mal navrhnúť model BMW 507 dnes, vyzeral by ako Z8”, povedal v roku 2003. Podľa úspešnej tradície roadsterov značky BMW dostal model Z8 dlhú a širokú kapotu, pozíciu vodiča posunutú nízko a k zadnej náprave ako aj nízku líniu bokov.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Verejnosť sa so štúdiou modelu BMW Z8 prvý raz stretla v roku 1997 na autosalóne v Tokiu, kde sa predstavila pod označením BMW Z07. Následne sa v roku 1999 na autosalóne vo Frankfurte odhalila sériová verzia a na jar roku 2000 prišla na európsky trh. Počas troch rokov predaja sa vyrobilo dovedna 5 703 vozidiel. Všetky vyrobili ručne špecialisti v nemeckom závode v Mníchove.

Najvýkonnejší motor svojej doby

Medzi najvýznamnejšie vlastnosti patrilo mnoho prvkov podvozka z hliníka, rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50 : 50 a použitie pohonnej jednotky BMW M S62, ktorá pochádza z modelu BMW M5 E39 a na jeho vývoji spolupracovalo aj oddelenie BMW Motorsport.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Ide o atmosférický motor V8 s objemom 4,9 litra a výkonom 294 kW (400 k), ktorý bol spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V danom momente išlo o najvýkonnejší sériovo vyrábaný motor značky BMW a možno povedať, že BMW Z8 by si nezaslúžilo nič menej.

Zdroj: facebook.com/Bmw.M.Official

Celý výkon smeroval na zadné kolesá, kde ho ešte strážili stabilizačný systém Dynamic Stability Control (DSC) a samosvorný diferenciál. BMW Z8 bolo zároveň aj prvým európskym automobilom sériovo vybaveným pneumatikami typu Run Flat obutými na diskoch kolies s priemerom 18 palcov, ktoré vozidlu aj po strate tlaku po prepichnutí umožňovali prejsť do vzdialenosti 140 km.

NEPREHLIADNITE:

BMW Z8 informovalo vodiča o strate tlaku pomocou snímačov umiestnených v pneumatikách. V tom čase išlo o inovatívnu technológiu. BMW Z8 dokázalo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosiahlo maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 250 km/h.

Roadster plný výnimočnosti a zaujímavostí.

Model BMW Z8 bol naozaj exkluzívny a jedinečný a značka BMW si priala, aby jeho zaobstaranie bolo zážitkom na úrovni vozidla. Značka preto budúcim majiteľom tohto roadsteru ponúkala možnosť prísť priamo do Mníchova a zúčastniť sa záverečnej fázy zostavovania ich vozidla. Pri preberaní kľúčov zároveň získali ručne zhotovenú knihu s fotografiami z procesu výroby ich vlastného vozidla ako aj reálne vzorky laku a čalúnenia svojho BMW Z8.

Zdroj: Topaz Detailing

Úroveň exkluzivity modelu BMW Z8 podčiarkovalo aj to, že medzi prvých používateľov vozidla patril aj najslávnejší tajný agent všetkých čias. BMW Z8 používal James Bond ako služobné vozidlo vo filme The World Is Not Enough (Jeden svet nestačí). BMW Z8 dokazovalo svoje športové schopnosti a technologickú vyspelosť aj počas sezóny 2002, keď pôsobilo ako safety car v seriáli Majstrovstiev sveta motocyklov kategórie MotoGP.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

V súčasnosti zosobňuje esenciu roadsterov model BMW Z4. Toto dvojmiestne vozidlo so sťahovacou strechou ponúka rovnaké proporcie a dizajn, akými sa vyznačoval model BMW 315/1 z roku 1934 a následne aj jeho pokračovatelia v podobe modelov BMW 328 Roadster (1937), BMW 507 či BMW Z1 z osemdesiatych rokov.