Ferrari 250 GTO je prvým autom uznaným za umelecké dielo

1960
" "

Keďže umeleckému dielu prináležia špeciálne právne vlastnosti a legislatívna ochrana, súd pridelil tieto privilégiá jednému z najkrajších áut na svete. Ferrari 250 GTO je tiež aktuálne najdrahším autom na svete.

Nemyslím si, že bolo nutné tomuto autu robiť akúkoľvek reklamu. Ferrari 250 GTO je jedným z najznámejších áut na svete a rovnako jedným z najžiadanejších. Aby bolo už v úvode jasné, umelecké dielo je v Taliansku legislatívne chránené proti kopírovaniu.

Repliky

Návrh, ktorý má klasifikovať 250 GTO ako umelecké dielo, prišiel priamo z Ferrari. Malá firma v Modene (kde má Ferrari svoju fabriku) sa rozhodla, že začne vyrábať repliky slávneho modelu. Tribunál však rozhodol o tom, že produkčné práva, obchodná a reklamná stránka 250 GTO prináleží výhradne spoločnosti Ferrari.

Ide taktiež o prvé rozhodnutie tohto druhu na talianskej pôde, no zároveň nejde o prvý prípad, kedy sa firmy snažia brániť pred kopírovaním svojich produktov. Prípadov stúpa v posledných rokoch o to viac, kvôli záplave obchodného sveta čínskymi kópiami svetoznámych produktov. V tomto prípade je však prvýkrát predmetom ochrany pred kopírovaním auto ako celok.

No a čo?

Nie tak rýchlo… toto auto totiž sprevádza typicky taliansky príbeh, v ktorom je samozrejme zakomponovaný podvod. 250 GTO je pretekárskym autom a podľa homologizačných požiadaviek FIA (medzinárodnej pretekárskej asociácie), malo vzniknúť z tohto auta až 100 kópií.

zdroj: Flickr (Otis Blank)

Enzo Ferrari však vybabral s kontrolnou komisiou tak, že VIN kódy vyrobených kusov na seba nenadväzovali. Taktiež medzi sebou striedal už kontrolované kusy a vydával ich za ešte neskontrolované. Išlo o to, že vo Ferrari vyrobili len 39 kusov, ktorými museli 250 GTO homologovať na pretekárske účely.

…a?

Práve z dôvodu nízkeho počtu vyrobených kusov, fantastickej pretekárskej histórii a unikátnosti každého ručne vyrobeného kusu, ktoré sa medzi sebou dokonca líšili rozmermi či výkonmi motorov, dokáže cena tohto auta stúpnuť až na úroveň 70 miliónov dolárov.

Toľko ľudí má o toto auto záujem, pričom z neho existuje tak málo exemplárov, že by sa dobré repliky mohli predávať rádovo za milióny. Presne toto sa nepáčilo dámam a pánom vo Ferrari.

Pokiaľ ešte stále nevidíte zmysel v tomto právnickom cirkuse, pustite si video vyššie a poriadne vyhulte repráky!