Popri úspechoch, ktoré rumunská Dacia žne so svojimi novými modelmi, nezabúda ani na svoj bestseller Duster. Jeho ostatný facelift neupúta veľkými a nápadnými zmenami, ide skôr o drobné retuše, ktoré majú udržať pozornosť súčasných klientov, prípadne zaujať nových.
Duster s moderným a pomerne výkonným motorom v kombinácii so staro-novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC atakuje magickú hranicu dvadsaťtisíc eur. S niekoľkými príplatkovými položkami ju dokonca prekračuje. Dokáže si modernizovaný Duster túto cenu obhájiť?
Čo sa zmenilo zvonku
Na prvý pohľad nič. Pozornejší pozorovateľ si však všimne zložitejšiu štruktúru masky chladiča s chrómovými prvkami. Predné svetlá majú nový svetelný LED podpis v tvare písmena Y, prebratý z modelu Sandero. Obdobný sa objavuje aj na zadných svetlách. Diódová technika sa udomácnila ako v stretávacích, tak aj smerových svetlách, a to už v základnej výbave.
Kto je zvyknutý na Duster prevažne v nudných tmavých farbách, prekvapí ho nový sýty oranžový odtieň, ktorý dodáva autu šmrnc a priťahuje pohľady.
Čo sa zmenilo vnútri
V interiéri sú už zmeny viditeľnejšie. Moderný 8-palcový displej infotainmentu je umiestnený vo vyššej polohe a prináša rýchlejší softvér so slušnou odozvou na dotyky. Systém ponúka veľké ikony, jednoduché a intuitívne menu. Nechýba ani podpora Apple Car Play a Android Auto. Oceňujem, že ovládanie ventilácie ostalo plne manuálne prostredníctvom tlačidiel a otočných ovládačov na samostatnom paneli.
Medzi prednými sedadlami pribudla posuvná mäkká lakťová opierka s odkladacím priestorom. Naopak, opierka na dverách ostala tvorená tvrdým materiálom. Na stredovej konzole sú po novom dva USB vstupy, ďalšie dva sú k dispozícii pre pasažierov na zadných sedadlách.
Čo sa, našťastie, nezmenilo, je výborný výhľad všetkými smermi podporený rozmernými spätnými zrkadlami. Zmeniť sa, naopak, mohol vysoký „stoličkový“ posed s plytko umiestnenými pedálmi, ktorý môže prekážať vyšším vodičom.
Splašená Dacia
Výkonný agregát prepožičiava Dusteru zaujímavú dynamiku. Je zábavné sledovať prekvapené pohľady vodičov, keď sa im v Dacii rýchlo strácate z dohľadu po ráznom štarte z križovatky. Akcelerácia mu nerobí problém ani v diaľničných rýchlostiach.
Automatická dvojspojková prevodovka, žiaľ, často nevie, čo a kedy zaradiť. Pri ustálenej jazde sa snaží udržiavať príliš nízke otáčky, s ktorými sa motor príliš nerozumie a pri následnej potrebe akcelerácie váha s radením. Agilná pohonná jednotka sa negatívne neprejaví na spotrebe benzínu. Diaľničná a mestská jazda uberie z nádrže osem litrov na 100 km, na okreskách sa apetít auta zníži na hodnotu 6,5.
Mäkko a bezpečne
Nastavenie podvozku je ideálne na cesty s nie práve najkvalitnejším povrchom. Bežné nerovnosti príjemne filtruje, na väčšie upozorní. Náklony v zákrutách môžu spočiatku vystrašiť, stopu však auto vedie isto a bezpečne. Pri vysokej nájazdovej rýchlosti zasahuje razantne elektronika a vracia vodičovi stratený pud sebazáchovy.
Motor svojím zvukom neobťažuje ani vo vyšších otáčkach. Naopak, pri dlhej diaľničnej jazde môže byť hluk od kolies a aerodynamický hluk trochu otravný.
Verdikt
Dacia Duster nie je ideálne auto, svoje nedostatky však dokáže vyvážiť zaujímavou cenou. Najvýkonnejší motor je k dispozícii výlučne s najvyššou výbavou Prestige. Ak dáme na misky váh použitý motor s automatickou prevodovkou a bohatou výbavou a konečnú cenu, stále ide o veľa muziky za relatívne málo peňazí. Napriek tomu si myslím, že väčšina záujemcov o Duster dá predsa len prednosť lacnejším alternatívam.
Základná cena modelu – Dacia Duster 1.0 TCe 67 kW 4×2 Access: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.3 TCe 110 kW 4×2 Prestige: 19 390 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
EuroNCAP: 3* (2017)
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1332 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150) / 5 250–6 000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/ 1 700–3 250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 199 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h[s]: | 9,7 |
Spotreba kombinovaná [WLTP; l/100 km]: | 6,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 445 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 338 |
Rozmer pneumatík: | 215 / 60 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4 341 |
Šírka [mm]: | 1 804 |
Výška [mm]: | 1 693 |
Rázvor [mm]: | 2 673 |