TEST: Dacia Duster 1.3 TCe | V plnke

4774
Zdroj: Redakcia

Popri úspechoch, ktoré rumunská Dacia žne so svojimi novými modelmi, nezabúda ani na svoj bestseller Duster. Jeho ostatný facelift neupúta veľkými a nápadnými zmenami, ide skôr o drobné retuše, ktoré majú udržať pozornosť súčasných klientov, prípadne zaujať nových.

Duster s moderným a pomerne výkonným motorom v kombinácii so staro-novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC atakuje magickú hranicu dvadsaťtisíc eur. S niekoľkými príplatkovými položkami ju dokonca prekračuje. Dokáže si modernizovaný Duster túto cenu obhájiť?

Nový oranžový odtieň autu pristane.
Zdroj: Redakcia

Čo sa zmenilo zvonku

Na prvý pohľad nič. Pozornejší pozorovateľ si však všimne zložitejšiu štruktúru masky chladiča s chrómovými prvkami. Predné svetlá majú nový svetelný LED podpis v tvare písmena Y, prebratý z modelu Sandero. Obdobný sa objavuje aj na zadných svetlách. Diódová technika sa udomácnila ako v stretávacích, tak aj smerových svetlách, a to už v základnej výbave.

LED technika je po novom aj v zadných svetlách.
Zdroj: Redakcia

Kto je zvyknutý na Duster prevažne v nudných tmavých farbách, prekvapí ho nový sýty oranžový odtieň, ktorý dodáva autu šmrnc a priťahuje pohľady.

Čo sa zmenilo vnútri

V interiéri sú už zmeny viditeľnejšie. Moderný 8-palcový displej infotainmentu je umiestnený vo vyššej polohe a prináša rýchlejší softvér so slušnou odozvou na dotyky. Systém ponúka veľké ikony, jednoduché a intuitívne menu. Nechýba ani podpora Apple Car Play a Android Auto. Oceňujem, že ovládanie ventilácie ostalo plne manuálne prostredníctvom tlačidiel a otočných ovládačov na samostatnom paneli.

Ovládanie ventilácie Dacia zdieľa s materským koncernom Renault.
Zdroj: Redakcia

Medzi prednými sedadlami pribudla posuvná mäkká lakťová opierka s odkladacím priestorom. Naopak, opierka na dverách ostala tvorená tvrdým materiálom. Na stredovej konzole sú po novom dva USB vstupy, ďalšie dva sú k dispozícii pre pasažierov na zadných sedadlách.

Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, posed za volantom však nemusí vyhovovať všetkým.
Zdroj: Redakcia

Čo sa, našťastie, nezmenilo, je výborný výhľad všetkými smermi podporený rozmernými spätnými zrkadlami. Zmeniť sa, naopak, mohol vysoký „stoličkový“ posed s plytko umiestnenými pedálmi, ktorý môže prekážať vyšším vodičom.

Splašená Dacia

Výkonný agregát prepožičiava Dusteru zaujímavú dynamiku. Je zábavné sledovať prekvapené  pohľady vodičov, keď sa im v Dacii rýchlo strácate z dohľadu po ráznom štarte z križovatky. Akcelerácia mu nerobí problém ani v diaľničných rýchlostiach.

Veľké madlá plnia skôr estetickú funkciu.
Zdroj: Redakcia

Automatická dvojspojková prevodovka, žiaľ, často nevie, čo a kedy zaradiť. Pri ustálenej jazde sa snaží udržiavať príliš nízke otáčky, s ktorými sa motor príliš nerozumie a pri následnej potrebe akcelerácie váha s radením. Agilná pohonná jednotka sa negatívne neprejaví na spotrebe benzínu. Diaľničná a mestská jazda uberie z nádrže osem litrov na 100 km, na okreskách sa apetít auta zníži na hodnotu 6,5.

Mäkko a bezpečne

Nastavenie podvozku je ideálne na cesty s nie práve najkvalitnejším povrchom. Bežné nerovnosti príjemne filtruje, na väčšie upozorní. Náklony v zákrutách môžu spočiatku vystrašiť, stopu však auto vedie isto a bezpečne. Pri vysokej nájazdovej rýchlosti zasahuje razantne elektronika a vracia vodičovi stratený pud sebazáchovy.

Úplne nový je 8-palcový displej infotainmentu.
Zdroj: Redakcia

Motor svojím zvukom neobťažuje ani vo vyšších otáčkach. Naopak, pri dlhej diaľničnej jazde môže byť hluk od kolies a aerodynamický hluk trochu otravný.

Verdikt

Dacia Duster nie je ideálne auto, svoje nedostatky však dokáže vyvážiť zaujímavou cenou. Najvýkonnejší motor je k dispozícii výlučne s najvyššou výbavou Prestige. Ak dáme na misky váh použitý motor s automatickou prevodovkou a bohatou výbavou a konečnú cenu, stále ide o veľa muziky za relatívne málo peňazí. Napriek tomu si myslím, že väčšina záujemcov o Duster dá predsa len prednosť lacnejším alternatívam.

Základná cena modelu – Dacia Duster 1.0 TCe 67 kW 4×2 Access: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.3 TCe 110 kW 4×2 Prestige: 19 390 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
EuroNCAP: 3* (2017)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150) / 5 250–6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/ 1 700–3 250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:199
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h[s]:9,7
Spotreba kombinovaná [WLTP; l/100 km]:6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 338
Rozmer pneumatík:215 / 60 R17
Dĺžka [mm]:4 341
Šírka [mm]:1 804
Výška [mm]:1 693
Rázvor [mm]:2 673