Motor s nepríliš sexy označením 1GZ-FE bol použitý iba v druhej generácii ikonickej Toyoty Century, ktorú stále dostanete len v Japonsku a len vtedy, keď ste riadne za vodou. Napriek tomu, že je oveľa menej známy ako napríklad rad 2JZ, táto V12 s nami žila celých 20 rokov – od roku 1997 do 2017.
No a teraz sa našiel niekto, komu napadlo nekompromisne ho umiestniť do Toyoty Hilux z roku 2012. Aj s dvomi turbami.
Nepýtame sa prečo
No, áno, je to tak. Tomuto konkrétnemu dvanásťvalcu pomáhajú dva slimáčiky s označením Garrett GT35. Pôvodný motor bez nich stačil na nejakých 276 koní (206 kilowattov; not great, not terrible), teraz však dokáže vygenerovať takmer presný dvojnásobok – 540 koní (402 kW). Krútiaci moment je tiež podstatne vyšší, z pôvodných 481 newtonmetrov vyskočil na impozantných 970 Nm.
To, že Toyoty dokážu byť veľmi inžiniersky preexponované zvýrazňuje aj fakt, že sa vo vozidle používa stále tá istá štvorstupňová automatická prevodovka. To znamená, že pôvodná skriňa zvládne viac ako dvojnásobok krútiaceho momentu, než na aký bola navrhnutá! Pôvodné sú aj brzdy, na ceste sú však už silnejšie, ktoré výkonu aj hmotnosti dvanásťvalca budú stíhať.
Tento projekt má na starosti juhoafrická spoločnosť Fatboy Fab Works a vozidlo bolo prvý raz možné vidieť na pretekoch Simola Hillclimb, pričom naň pozornil portál Double Apex, ktorý k článku priložil aj video. Tešíme sa na ďalšie zábery a informácie o tomto projekte. Vyzerá, že ešte má veľa čo ponúknuť!