Nová Škoda Scala už klope na dvere, no možno by stálo za to zvážiť, či nutne potrebujete mať vždy to najnovšie. Škoda Rapid je totiž „vo výpredaji“.
Rapid Spaceback zoženiete už iba ako „skladovku“, zatiaľ čo klasický Rapid si môžete objednať ako nový ešte v priebehu februára. Potom už výroba končí a vo fabrike prejdú na Scalu. Tá by sa mala v predajniach objaviť už v máji. Na predajoch Rapidu však nie je nijako cítiť, že už je na konci svojho životného cyklu. V roku 2018 bol tretím najpredávanejším autom na Slovensku.
Recept na úspech
Kým v západnej Európe sa za Rapidom ľudia nejdú veľmi potrhať, na Slovensku je to hit. Prečo? No lebo Slováci milujú veľké autá, ale bohužiaľ, nemajú veľa peňazí. Rapid je obrovské auto za celkom dobrú cenu. No a ako sa to Škodovke podarilo? Pokiaľ chcete vyvinúť lacné auto, musíte použiť lacné ingrediencie. Nemyslím tým nekvalitné komponenty, ale nič technologicky náročné alebo vyspelé. Rapid je v podstate zhotovený z výbehových súčiastok a hlavne technicky vychádza z Fabie. Aby som bol presnejší, predná náprava je z Fabie, zadná zo staršej Octavie, resp. Roomstra. Rapid vlastne na trhu nahradil Octaviu Tour, čo bola minulá generácia Octavie, ktorú ste si mohli stále kúpiť ako novú, aj keď v predaji bol už aj jej nástupca. Vo výsledku tak máte Fabiu, len so zosilnenou zadnou nápravou, aby zvládla aj naložený 550-litrový kufor. No a ani miesto na zadných sedadlách Rapidu nemôžeme odoprieť. Je to naozaj priestranné auto.

Fabia pod kapotou
Keďže predná časť auta preberá techniku z Fabie, platí to aj pre pohonné jednotky. Pre Rapid však ostal v ponuke už iba motor 1.0 TSI v dvoch výkonnostných verziách. My sme si vyskúšali tú silnejšiu v kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ak mám byť úprimný, radšej by som bral ten motor s manuálom. Automat zbytočne podtáča motor, čo je nielen nepríjemné kvôli vibráciám trojvalcového motora, ale agregát sa takýmto štýlom jazdy rýchlo karbonizuje. Usadeniny karbónu pritom môžu pomerne rýchlo zničiť motor. Na to však existuje rýchla pomoc – stačí prevodovku prepnúť do športového režimu a prestane motor trápiť. Občas samozrejme podrží otáčky zbytočne vyššie, ale zas prepnutie medzi režimom D a S je záležitosťou zlomku sekundy. Ja som S používal iba pri rozbehoch. Pri ustálenej rýchlosti som tam prirodzene dal D. Auto je ale inteligentné a pokiaľ si aj v režime S zapnete tempomat, prevodovka tam automaticky hodí najvyšší možný kvalt.

Ani v režime S sa pritom nemusíte báť vysokej spotreby. V meste jazdí Rapid 1.0 TSI s automatom zhruba za sedem litrov. Na diaľnici motor točí necelých 3 000 ot./min., pričom z nádrže ubúda okolo 6,5 litra benzínu každých 100 km. Na okreskách sa však dá dosiahnuť aj o liter nižšia spotreba.
Resumé
S obľúbeným Rapidom sa výrobca lúči špeciálnou edíciou Team. Do akčnej výbavy automobilka zaradila množstvo užitočných a komfortných prvkov, ako napríklad automatickú klimatizáciu so senzorom vlhkosti, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením, navigačný systém Amundsen so 6,5-palcovým dotykovým displejom, zadné parkovacie senzory, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, svetelný a dažďový senzor či 16-palcové disky. Ak by ste narátali cenu týchto príplatkov, vyjde vám z toho, že s Rapidom Team môžete ušetriť aj 1 900 €.
Základná cena modelu – Škoda Rapid 1.0 TSI (70 kW) Active: 12 740 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Rapid 1.0 TSI (81 kW) DSG Style: 17 740 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 81 (110)/5000-5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 200 /2000-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,2 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,7/4,2/4,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 550/1490 |
Objem nádrže [l]: | 55 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1234-1317 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R15 |
Dĺžka [mm]: | 4483 |
Šírka [mm]: | 1706 |
Výška [mm]: | 1461 |
Rázvor [mm]: | 2602 |