TEST: Citroën SpaceTourer | Hlavu hore

Trochu smutne vyzerajúci Citroën Jumpy nahradil v ponuke tejto francúzskej automobilky úplne nový, sebavedomo pôsobiaci, veľkopriestorový van s označením SpaceTourer. Zisťovali sme, či jazdí rovnako dobre ako vyzerá.

2802

Jumpy nebolo zlé auto, ale dizajn nepatril medzi jeho silné stránky. Jasné, je to subjektívne, ale moderný dizajn jeho nástupcu, aspoň podľa môjho názoru, ladí oku omnoho viac. Ťažko dizajn vôbec porovnávať, keďže predchodca bol predstavený pred desiatimi rokmi. Predošlá generácia však mala na danú triedu netypicky dlhú a prudko sa zvažujúcu kapotu, ktorá vytvárala jednu líniu s veľkým čelným sklom. Nový model má podstatne vyššiu prednú časť a výrazne kratšiu kapotu, ktorou pripomína skôr americké vany. Dizajnéri sa navyše pekne pohrali s návrhom prednej časti. Dominantné logo plynulo prechádza do dvoch ozdobných chrómovaných liniek, ktoré sa tiahnu až do vnútra svetlometov. Tie, ako to už dnes býva zvykom, sú asi najväčšou ozdobu auta. Aj zadné svetlá sa vďaka ich peknej grafike dajú považovať za dekoračný prvok.

Ako v osobáku

Táto kategória áut vždy trpela tým, že vychádzala z úžitkových modelov. Verzie prerobené na prepravu ľudí sa preto nevyznačovali ktovieakým komfortom. V prípade najnovšieho modelu však v tomto smere Citroën značne pokročil. Dve verzie, osobnú a úžitkovú, odlíšil aj iným názvom. Zatiaľ čo dodávka sa stále volá Jumpy, nový názov SpaceTourer dostala len osobná verzia tohto modelu. S „úžitkáčom“ som síce nejazdil, ale musím povedať, že na palube SpaceTourera je to veľmi útulné. Nechýba dokonca ani aktuálna elektronika. Ďalším mínusom týchto áut spojeným s tým, že vychádzajú z úžitkových modelov a predávajú sa pomerne lacno, je totiž to, že automobilky v nich používajú väčšinou staršiu elektroniku a techniku buď z lacnejších, alebo starších modelov… niekedy oboje. SpaceTourer však môže byť vybavený aj navigáciou s veľkým 7-palcovým dotykovým displejom. Nechýba armáda najmodernejších asistenčných a bezpečnostných systémov ako je sledovanie mŕtveho uhla, výstraha pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, čítanie značiek s rýchlostným obmedzením, či dokonca automatické brzdenie v prípade hroziacej zrážky s autom či s chodcom, adaptívny tempomat alebo head-up displej. To všetko sú veci, ktoré sa v takýchto autách donedávna bežne nevyskytovali.

SpaceTourer sa môže pochváliť 7-palcovým displejom s 3D navigáciou. Funkcie MirrorLink a Apple CarPlay sú samozrejmosťou.

Variabilita je základ

SpaceTourer je k dispozícii v troch veľkostiach (XS, M a XL). Rozlišujú sa dĺžkou, pričom verzia XS má aj skrátený rázvor. My sme testovali prostrednú verziu M. Bez ohľadu na to, ktorú verziu si vyberiete, sa Citroën SpaceTourer štandardne dodáva ako päťmiestne auto s obrovským kufrom. Je však logické, že ak niekto siaha po takom veľkom aute, bude chcieť prepravovať minimálne 6 ľudí. Je preto trochu zvláštne, že za sedadlá navyše treba priplácať. Francúzi sa však takto rozhodli zrejme preto, aby si každý vybral takú konfiguráciu sedadiel, ktorá mu bude vyhovovať najviac.

Sedadlá v obidvoch zadných radoch sú posuvné a dá sa nastavovať aj sklon operadla.

Nami testované auto malo napríklad vpredu dve sedadlá. Tretí človek sa preto dopredu neposadí, ale aspoň je medzi sedadlami ulička, ktorou sa dá prejsť dozadu. Tam malo naše auto dva rady troch sedadiel, pričom jedno bolo samostatné a dve spojené. Ideálne by bolo, keby boli všetky sedadlá samostatné, ale pri ich vyberaní je to vždy lepšie takto, ako keby to boli iba dve trojmiestne lavice. Jedno sedadlo je dostatočne ľahké na to, aby sa dalo bez problémov vybrať, ale na vybratie dvojsedadla sú už potrební dvaja. K dispozícii sú však aj verzie, v ktorých sú zadné sedadlá otočené oproti sebe. Môžu byť štyri alebo aj päť. V strede medzi nimi môže byť za príplatok konferenčný stolík.

Sedadlá sa dajú sklopiť alebo aj úplne vybrať.

Vrchol postačí

Pod kapotou nami testovaného SpaceTourera pracovala silnejšia verzia dvojlitrového turbodiesla, ktorá sa môže pochváliť výkonom 177 koní a krútiacim momentom až 400 Nm. Tento motor sa kombinuje výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Musím povedať, že je to zohratá dvojica. Dostatok výkonu nie je najmä v prípade tak veľkého auta nikdy na škodu. Prevodovka si zaslúži veľkú pochvalu za to, že dokáže silu motora efektívne využívať a zbytočne ňou neplytvá. Nepochybne má táto vydarená prevodovka vplyv aj na mimoriadne priaznivú spotrebu, ktorú sa nám podarilo dosiahnuť. Mimo mesta sa totiž spotreba pohybovala okolo siedmich litrov nafty na 100 km, čo je na tak veľké a výkonné auto s automatickou prevodovkou skvelý výsledok. Odstupňovanie prevodovky je tiež výborné. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri pohodových 2 000 ot./min a z nádrže si ťahá iba zhruba osem litrov nafty každých 100 km. Najvyššiu spotrebu sme zaznamenali v meste. Aj tam sa však pohybovala okolo veľmi prijateľných deviatich litrov.

Namieto radiacej páky je tu takýto kruhový volič automatickej prevodovky. Elegantné a dizajnovo zaujímavé riešenie.

Nová platforma

Za takúto spotrebu, a v neposlednom rade aj dynamické vlastnosti, vďačí SpaceTourer novej modulárnej podvozkovej platforme EMP2, ktorú zdieľa s menšími osobnými súrodencami z koncernu PSA. Vďaka modernej konštrukcii sa podarilo udržať prevádzkovú hmotnosť auta pod dvomi tonami. Čo sa týka podvozka, vpredu je zosilnený pseudo McPherson so stabilizátorom a vzadu nezávislé zavesenie kolies. Napriek tomu odvezie SpaceTourer až 1 400 kg. Dostal aj špeciálne odpružený pomocný rám náprav, ktorý prispieva k ďalšiemu utlmeniu nárazov a hladšiemu filtrovaniu nerovností. Pre zvýšenie komfortu pasažierov disponuje silentblokmi a tlmičmi s účinkom variabilným v závislosti od zaťaženia. Toto je teória, ale musím povedať, že v praxi sa zaťažené auto správa lepšie.

Resumé

Doba pokročila a pokrok je cítiť už aj v segmente, do ktorého sa technologické novinky dostávajú až na záver. Tu má prioritu priestor, nosnosť a variabilita interiéru. To všetko Citroën SpaceTourer zvláda s prehľadom, ale okrem toho prináša aj najmodernejšiu technológiu, príjemný dizajn a komfort osobného auta.

Základná cena modelu – Citroën SpaceTourer XS 1.6 BlueHDi 95 k Business: 22 590 €
Základná cena testovanej verzie –Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 180 k Business: 31 272 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:133 (177)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,1/5,4/5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640/1100/3968
Objem nádrže [l]:70
Prevádzková hmotnosť [kg]:1950
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4956
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1890
Rázvor [mm]:3275