5 rodinných off-roadov do 10 000 eur: Od legiend po škaredé káčatko

4030

Rodinný off-road je skvelá myšlienka  a dnes už nemusí byť ani taká drahá. Pozrite si zoznam piatich áut pre rodinné výlety mimo spevnených a nespevnených ciest do 10 000 eur.

1Land Rover Discovery

Zdravý a praktický stred medzi luxusným plnotučným Range Roverom a legendárnym Defenderom je skutočne skvelou voľbou pre rodiny s náročnými koníčkami. Osobne ide o môjho favorita, keďže je jeho dizajn tak úžasne nadčasový, že bude vyzerať robustne a moderne ešte minimálne najbližších 10 a viac rokov.

Discovery nie je ani zďaleka takým pojmom, akým je napríklad Range Rover alebo Defender. Prvé kusy Série 1 vtrhli mimo spevnené cesty len v roku 1989 a tie sa udržali pri živote do roku 1998. Discovery 3 však prinieslo v roku 2004 poriadny skok vpred….a do boku. Andy Wheel nakreslil jednu z najkrajších krabíc na kolesách, ktorej motorová časť a kabína stojí na samonosnej karosérii.

Kvôli komplikovaným produkčným postupom je však celá “kasňa” neskôr namontovaná na rebrinový rám, ktorý obsahuje odpruženie a prevodovku. Hmotnosť auta síce atakuje tri tony, no je extrémne pevné. Trojka mala pod kapotou 2,7-litrový naftový šesťvalec Jaguar, ktorý bol však na obrie auto pomerne slabý, 4-litrový benzínový šesťvalec od Fordu a ku koncu životného cyklu aj dvojnásobne preplňovaný naftový trojliter, ktorý je zaručene najlepšou voľbou. Vrcholom bol preplňovaný vidlicový osemvalec bežiaci na benzín a preplňovaný kompresorom.

Discovery 3 ako prvý z dvoch generačných stupňov druhej generácie modelu je poznačený stereotypmi o katastrofálnej nespoľahlivosti. Na druhej strane, množstvo majiteľov nezažilo so svojím autom do nájazdu 150 000 kilometrov jediný závažnejší servisný zásah. Nechoďme však okolo horúcej kaše. Disco 3 má toho na “rováši” mnoho. Najväčším strašiakom je vzduchový podvozok. Poškodený vak môže odstaviť kompresor, ktorý vás vyjde na sumu okolo 1000 eur.

Pri testovacej obhliadke teda “nafúknite” podvozok na najvyššiu výšku a tlmiace mechy polejte mydlovou vodou, aby ste videli, ktoré z nich sú deravé a ktoré je nutné vymeniť. Výmena mechu za nový vás vyjde na sumu okolo 400 eur aj s prácou, v závislosti od servisu. Obrími strašiakmi sú taktiež predný a zadný diferenciál.

Pokiaľ pri konštantnej rýchlosti počujete buď od prednej alebo od zadnej nápravy hukot, môže ísť o suché ložiská. Pre potvrdenie tejto teórie vypustite z diferenciálu trošku oleja do priehľadnej nádobky. Pokiaľ sa budú v oleji nachádzať kovové čiastočky, prevody sú zničené a bude nutné vymeniť celý diferenciál. Takéto divadlo začína na sume vyššie nad hranicou 1000 eur.

Land Rover Discovery 3 u nás nie je žiadny jednorožec. Do hranice 10 000 eur sú na našom trhu k dispozícii výhradne exempláre s 2,7-litrovým naftovým šesťvalcom a 6-stupňovým automatom. Nájazd okolo 200 000 kilometrov síce nie je problematický, no autu s “nalietanými” 350 00 kilometrami sa radšej vyhnite. Na druhej strane, nemáte problém naraziť na kúsok, ktorý má šnorchel, navijak či predný pevnostný nárazník. Trojlitrové naftové šesťvalce s dvojicou turbodúchadiel nájdete od sumy okolo 14 000 eur. Sú to ročníky 2010, no stále ide o luxusné a žiadané autá.

Späť