Z emisných pokút nemá obavy iba jedna automobilka

1993
Zdroj: Toyota
" "

Rok 2020 je pre drvivú väčšinu automobiliek pôsobiacich na európskom trhu hotovým zlým snom a počítajú s komplikáciami, ktoré súvisia s prekročením emisných limitov. Výrobcovia majú síce niekoľko možností, no ani jedna z nich nie je príjemná. 

Pokuty za nadlimitné gramy oxidu uhličitého môžu byť pre niektoré značky na starom kontinente doslova likvidačné. Za každý vyprodukovaný gram CO2 nad stanovený limit 95 gramov na kilometer a za každé auto poputuje do pokladne Európskej únie 95 eur.

V roku 2021 má ísť do kasy Bruselu podľa odhadov agentúry AP Consulting 14,65 miliardy eur. A to od 30 najväčších automobiliek. Kto to zaplatí? Najskôr zákazníci. Jediná značka však nemusí mať z prísnych emisných štandardov obavy a tou je Toyota. Platiť síce bude, ale sumu, ktorá v porovnaní s ostatnými nevyzerá tak zdrvujúco, aj napriek tomu, že v absolútnom vyjadrení vyzerá suma 18 miliónov eur naozaj nepriaznivo.

Pre Toyotu by to ale nemal byť veľký problém, keďže túto sumu rozpustí vo veľkom počte predaných vozidiel. Navyše, ide len o 0,1 % jej prevádzkového zisku. Toyota tým dokazuje, že stávka na hybridy bola správnou voľbou a že s príchodom plug-in hybridov a elektromobilov v budúcnosti dokáže podliezť stanovenú normu.

Japonci aj bez elektromobilov

Toyota nebude zdražovať autá a ani obmedzovať ponuku modelov o tie, ktoré vypúšťaju väčšie množstvo emisií. Značka pritom neplánuje uvádzať tento rok v Európe na trh žiadne elektromobily. Rok 2020 bude pre Toyotu opäť rokom hybridov, podobne ako tie predtým.

Toyota Prius AUTOGRÁTIS
Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Vozidlá s menším dopadom na životné prostredie vyvíja japonská značka už viac než dve dekády a vďaka tomu Toyote emisné limity EÚ dnes neprekážajú. Dokonca ich do roku 2025 dokáže tento výrobca plniť aj so súčasným modelovým radom.

Hybrid bol strategicky najlepšou voľbou

Na mnohých trhoch a hlavne vo východnej časti Európy budila stratégia značky rozpačité reakcie. Vysokou stávkou na hybridné pohony a dobrovoľné vyraďovanie naftových motorizácií z ponuky sa obchodný ťah značky odlišoval prakticky od všetkej konkurencie.

Politická klíma však v posledných rokoch naznačuje, že tieto kroky boli buď geniálne premysleným obchodným zámerom alebo produktom samotných veštcov. Kroky Európskej únie, vyplývajúce z prevalenia aféry Dieselgate a upriamovania pozornosti na klimatické zmeny, priniesli Toyote na starom kontinente obrovskú výhodu pred svojou konkurenciou.

Na seba len tie najvyššie nároky

Zatiaľ čo ostatné automobilky menili v priebehu posledných rokov svoje stratégie drastickým spôsobom a navyšovali s tým súvisiace náklady rádovo v miliardách eur, najväčšia japonská automobilka môže pokojne pokračovať v nastolenom kurze. Čo je však najlepšie, Toyota na svojej prezieravej stratégii šetrí miliardy eur.

Samotná značka si totiž dala v roku 2009 dobrovoľne za cieľ, že medzi rokmi 2010 a 2050 zníži emisie svojich modelov o celých 90%. V roku 2018 činil priemer emisií všetkých predaných áut vrátane prémiových modelov Lexus len 99,9 g CO2/km. Prísnu normu požadujúcu priemer 95 g CO2/km značka zvládne. A len za pomoci svojich hybridných modelov, bez jediného elektromobilu.

Za rok 2019 sa predalo viac ako 550-tisíc hybridných vozidiel Toyota a Lexus (52 % z celkového počtu), pričom tieto dve značky dnes ponúkajú celkovo 20 hybridných modelov – ponuka plne hybridných vozidiel je tak najširšia v celom odvetví. Najpredávanejším hybridným modelom v minulom roku bola Toyota C-HR.

V poradí druhú najnižšiu pokutu po Toyote má prognózovanú výrobca Jaguar Land Rover. Tu už ide o priam likvidačnú sumu pokuty a následný dramatický dopad na ceny. Britský výrobca síce odvedie v roku 2021 na sankciách „len“ 93 miliónov eur, tie však predstavujú 400% jeho zisku, ktorý vygeneroval v roku 2018.

Na zmiernenie tejto prognózy je však ešte čas, otázne je, či dokážu automobilky zareagovať dostatočne pružne a vytvoriť ponuku, ktorá dokáže zmierniť stanovenú výšku pokút.

PoradieVýrobca Odhad emisií CO2 - 2021 [g/km]
Pokuta (mil. €)
1.Toyota 95,1
18
2.PSA95,6938
3. Renault-Nissan-Mitsubishi
97,81 057
4. Hyundai-Kia
101,1797
5.Volkswagen109,34 504
6.BMW110,1754
7.Ford112,81 456
8.Daimler (Mercedes-Benz, Smart)114,1997
9.Honda119,2322
10.FIAT-Chrysler119,82 461
11.Volvo121382
12.Mazda123,6877
13.Jaguar Land Rover13593