Toyota Land Cruiser: Multitalentovaný čávo (2. diel)

312
Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

S Land Cruiserom sme ešte ani zďaleka neskončili. Asi tak podobne, ako on s nami: minule sme sa pozreli na pôvod tohto utilitárneho majstra a jeho úžitkové verzie, dnes nás čakajú tie novšie a civilnejšie, no rozhodne nie vymäknutejšie.

Sedem rokov po premiére Land Cruisera 40 uviedla Toyota na trh nový model založený na J40, ktorý spájal terénne schopnosti s priestrannou karosériou. Vozidlá z tejto línie sú charakteristické dlhou, uzavretou karosériou kombi (Station Wagon) a vysokou úrovňou komfortu a vybavenia.

Trocha vyššie kombi: Land Cruiser 50

Land Cruiser FJ55 kombi debutoval v auguste 1967. Nová karoséria bola založená na platforme s rázvorom 2 700 mm a za hranicami Japonska sa predával ako osobné vozidlo. Základný motor bol benzínový typu F s objemom 3,9 litra a šiestimi valcami. Kvôli splneniu emisných požiadaviek sa v roku 1975 v Japonsku objavil taktiež šesťvalcový, no až 4,2-litrový motor 2F s výkonom 135 koní.

Nástupcami  FJ55 sú  Land Cruiser 60 – prvé luxusné terénne kombi,  Land Cruiser 80 s permanentným pohonom všetkých kolies a napokon  Land Cruiser 100 – prémiový terénny krížnik.

Rely Dakar? Žiaden problém

Land Cruiser 200 nahradil stovku v septembri 2007. Nová konštrukcia na ráme s permanentným pohonom 4×4 bola ešte tuhšia, odolnejšia voči nárazom ako predchádzajúce generácie a interiér kabíny ešte luxusnejší.

Auto prešlo dvomi modernizáciami – v rokoch 2012 a 2015. Súčasnú dvestovku, v Európe známu ako Land Cruiser V8, poháňa vidlicový osemvalec so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je dostatočne silný na to, aby tento mastodont zrýchlil z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy, ale pre jeho fanúšikov je dôležitejší krútiaci moment 460 Nm a fantastické terénne vlastnosti. Ich potvrdením je prvé a druhé miesto, ktoré vozidlá Land Cruiser VDJ200 vybojovali  v triede produkčných áut T2 na tohtoročnom Rely Dakar.

Vo výbave aktuálneho modelu by sme našli balík technológie aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense, Bi-LED svetlá, štvorzónová klimatizácia, 10 airbagov, systém monitorovania mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, systém riadenia trakcie a stabilizáciu. Tento model však zatiaľ nie je v Európe k dispozícii – ako inak, než kvôli emisným normám.

Do voza aj do koča: Light Duty

Modely z línie Light Duty sú pomerne ľahké terénne autá na každý deň či relax. Podobne ako Station Wagon boli vytvorené pre bežných zákazníkov. V ľudskej reči to znamená, že sa neberú tak vážne ako výsostne luxusné alebo pracovné verzie, sú skôr takým stredom ponuky. Teréniaky so sympatickým názvom Prado, ktorý sa milovníkom umenia spája s múzeom v Madride, majú viacero variantov vrátane rôznych typov karosérií a rázvorov.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Je to ponuka pre ľudí, ktorí nejazdia často do terénu, ale na výlete do prírody nechcú riskovať, že uviaznu v blate alebo piesku, zároveň však očakávajú pohodlné a dobre vybavené auto. Tieto vozidlá sa líšia od modelov Heavy Duty svojimi prevodovkami a systémom zavesenia, pri ktorom sa namiesto listových pružín použili špirálové. Pod kapotou sa objavili aj menšie motory s nižšou spotrebou paliva.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Rekreačný Land Cruiser

V 80-tych rokoch sa Land Cruiser čoraz častejšie začal využívať na víkendové výlety, preto Toyota v roku 1985 uviedla novú verziu, s väčším dôrazom na komfort a štýl. Vzorom pre nový Land Cruiser Wagon bola séria 70 s krátkou karosériou a dostal 2,4-litrový turbodiesel (2L-T) a pružinové zavesenie, ktoré zlepšilo jazdné vlastnosti. Interiér dostal dizajn osobného auta, zadné sedadlo bolo pohodlnejšie.

V roku 1990 bol názov Prado pridelený k línii Light Duty  a pribudla päťdverová verzia s dlhým rázvorom osí a tromi radmi sedadiel.  Trojdverová verzia dostala dva rady sedadiel pre 5 osôb. Novinkou bol aj pohon 4×4. Ďalšími generáciami línie Light Duty bol Land Cruiser Prado 90 z roku 1996 a Land Cruiser Prado 120 z roku 2002. V septembri 2009 debutoval  model 150, vybavený novými systémami Crawl Control, uľahčujúcimi jazdu vo veľmi náročnom teréne pri nízkej rýchlosti, ako aj Multi-terrain Select, ktorý automaticky prispôsobuje trakciu typu povrchu.

Pre Európanov

Aktuálna verzia Land Cruiser 150 debutovala v septembri 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Vozidlo predávajú v Európe, Japonsku, Ázii a Austrálii. Na našom trhu ho poháňa 2,8-litrový motor zo série Global Diesel s výkonom 177 k.  Auto spája luxusnú výbavu s tradičnou výdržou, spoľahlivosťou a terénnymi schopnosťami. Moderné systémy podporujú v teréne aj menej skúsených vodičov.

Patrí medzi ne pomocný systém pre jazdu terénom, panoramatický monitor PVM so 4 kamerami zobrazujúcimi obraz prostredia automobilu na obrazovke, kameru zobrazujúcu natočenie predných kolies,  pomocný systém pre jazdu do kopca, pomocný systém pre jazdu z kopca, systém Crawl Control – automatický systém pre jazdu v teréne a aktívnu kontrolu trakcie.

Vďaka prispôsobeniu ponuky pre jednotlivé trhy a nespochybniteľnému prvenstvu terénnej Toyoty z hľadiska spoľahlivosti a životnosti je Land Cruiser dostupný skrátka úplne všade v našej galaxii a blízkom okolí. Konkrétne hovoríme o približne 170 krajinách a regiónoch, pričom jeho ročný globálny predaj dosahuje 400 000 exemplárov. Na toto vozidlo sa spoliehajú pracovníci baní, vojenské a záchranné zložky, farmári, organizácie humanitárnej pomoci aj športovci v rely. Land Cruiser predstavuje aj domov a priepustku na slobodu pre mnohých cestovateľov, ktorí spoznávajú svet na štyroch kolesách terénnej Toyoty.