Dobrý deň, moje meno je František a dnes vám chcem predstaviť absolútne nudný test prvého Golfu, ktorý sa mi za celú novinársku kariéru dostal do rúk. Možno vás prekvapí, že je to práve GTI v prevedení Clubsport, toto vozidlo však exceluje v takom širokom spektre vlastností, že písať o ňom je strašná nuda. Žiť s ním je ale pravý opak.
Neviem, čo je na tejto situácii zvláštnejšie. Či slovné spojenie “Golf GTI” a “nudný test”, alebo fakt, že sa mi za celých päť rokov do rúk ešte nedostal žiadny Golf. Ako je to možné? Jednoducho vždy prirodzene pripadol v redakcii do rúk niekoho iného, až som sa stal asi jediným vedúcim redaktorom v brandži, ktorý ešte s novodobým Golfom nejazdil. Až doteraz.
Tradičný univerzál
Slovo “novodobým” spomínam náročky. Golf druhej generácie bol totiž mojím prvým aj druhým autom, aj keď to druhé som kúpil len kvôli tomu, aby to prvé mohlo zostať nažive. Svojich Golfov som sa síce zbavil celkom rýchlo, no esencia toho auta vo mne pretrvala do dnešných dní. Esencia stroja, ktorý napriek svojmu veku jazdil súčasne a úplne bezproblémovo sa s ním aj žilo.
Ak je teda Volkswagen Golf barometrom rodinného auta už od roku 1974, Volkswagen Golf GTI je barometrom hot-hatchov od roku 1976, keď sa mu podarilo túto kategóriu založiť. V každej svojej generácii (okej, až na tú tretiu a štvrtú, ale o tom sa nehovorí) svetu pravidelne ukazuje, že jazdiť s hatchbackom sa dá naozaj rýchlo, delikátne a pokiaľ možno nenápadne. Ale najmä – každý deň.
Úprimne, aj na to vyzerá. Golf GTI vždy stál na opačnej strane, ako napríklad výrazná Honda Civic Type R, no posledná, ôsma generácia tento dizajnérsky trend posúva ešte o level vyššie. Od bežného Golfu je takmer na nerozoznanie – okrem širokej “papule”, ktorou je vybavený podobne ako modely Alltrack a R. Vzadu ešte na motorizáciu upozorní výraznejší strešný spojler a dvojica guľatých výfukov; pri pohľade z profilu zasa rebelujú nálepky na dverách a výrazné 18” kolesá s dizajnom “Richmond”.
Nový štandard
No a potom je tu interiér. Človeku sa derie do úst, že až na volant, sedadlá a dekorácie nič nenasvedčuje tomu, že sedíme v tristokoňovom aute, na druhej strane tu z funkčných ovládacích prvkov veľa nezostalo ani v prípade bežnej verzie. Volant je však poriadne iný, s hlbokým vykrojením do priestoru, tromi ramenami a vencom, ktorý dokonale padne do ruky. Chybičkou na jeho kráse sú len dotykové tlačidlá, ktoré budete náhodne spúšťať takmer nepretržite. Sedadlá sú tvarované výborne a dotykové na nich, našťastie, nie je vôbec nič.
Jediné výčitky tak mám len k ergonómii interiéru, čo je vzhľadom na značku celkom prekvapujúce. Tieto riadky ale nie sú jediným textom, v ktorom si vypočujete kritiku nového infotainmentu, s aktualizáciami systému to však snáď bude o niečo lepšie.
Graficky patrí k tomu lepšiemu z koncernu, no plynulosť jeho fungovania a logika systému by potrebovali ešte trocha kašičky popapať. Druhú, bizarnejšiu pripomienku mám k pokračovaniu dverovej lakťovej opierky do B-stĺpiku, o ktoré som si pri otvorených dverách niekoľkokrát nepríjemne udrel lakeť priamo do “brňavky”.
Priestor na zadných sedadlách je vecou, ktorú v Golfe nemusíte riešiť už jednu generáciu a podobné je to s batožinovým priestorom s objemom 374 litrov, resp. 1 230 po sklopení zadných sedadiel. Vďaka vynechaniu mnohých tlačidiel a jednoduchému dizajnu však Golf pôsobí vzdušne ako nikdy predtým.
Ťažko hľadať chyby
No, poďme domov – teda na cestu. Na ňu je GTI Clubsport vybavený presne tak, ako by mal byť – napríklad notoricky známym štvorvalcom 2,0 TSI z radu EA888, ktorý posiela na predné kolesá presne 300 koní (221 kilowattov) cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a elektronicky riadený diferenciál VAQ. Manuál k dispozícii pre GTI je, musí vám však stačiť “slabšia” verzia s 245 koňmi.
Aby sa v takto potentnom aute dalo každodenne žiť, je GTI Clubsport vybavený adaptívnym podvozkom s viacerými jazdnými profilmi, medzi ktorými je skutočne citeľný rozdiel. Auto sa štandardne nastaví na režim Sport, v režime Normal je z neho úplne obyčajný Golf s TSI-čkom a nastavenie “Special” (s trocha groteskným logom Nürburgringu-Nordschleife) vám vytrasie celé telo, ale zabezpečí úsmev až po sedmičky. A presne takto má správny dospelý hot-hatch fungovať.
Motor má takú dokonalú charakteristiku priebehu výkonu, až máte dojem, že nemá charakteristiku žiadnu – skrátka ide a ide stále, vďaka turbodúchadlu uloženému tesne pri stene kabíny má aj nezameniteľný, naliehavo syčivý prejav. Nie je to zrovna lahodná, agresívna bublanina ako v prípade Hyundai i30 N, tieto dve autá sú ale celkovo dosť odlišné na to, že slúžia jedinému účelu: zmasakrovať predné pneumatiky.
Sofistikovaná sila
Golf GTI pôsobí o niečo sofistikovanejšie, no ťažko povedať, či sofistikovanejším aj je. Oba stroje vedia byť pekelne rýchle, aj precízne na limite či pôsobiť ako bežný model, ak to situácia vyžaduje. Volkswagen si zaslúži pochvalu za svoj časom vycibrený, elektronicky riadený samosvor VAQ, ktorý vám – špecificky v zákrute v miernom kopci, keď má DSG v zábere dvojku a na druhej osi netrpezlivo nachystanú trojku – vyrazí dych. Kam pozriete a pootočíte volant, tam Golf smeruje.
To platí pre prednú nápravu, zadná dostala do vienka kúsok pasívnej rozšafnosti, takže pohodenie bokom do strany pri ubratí plynu či brzdení nie je žiadnym nezvyčajným javom. Celkovo sa však Golf vie správať veľmi neutrálne, deviácia je skôr takým milým, riadeným vedľajším efektom. Rovnako ako jeho spotreba, ktorá sa (typicky pre EA888) nezľakne ani desiatich litrov pri drsnom zaobchádzaní, bežne to však zvláda za hodnoty o dva-tri litre lepšie. No skrátka kalokagatia.
Základná cena modelu – Volkswagen Golf GTI 6MT: 35 080 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf GTI Clubsport 7DSG: 41 290 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračný poplatok: 2300 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + štartér-generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1984 |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 221 (300) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400 / 2000 ‐ 5200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,6 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 6,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 374 / 1230 |
Objem nádrže [l]: | |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1498 |
Rozmer pneumatík: | 225/40 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4295 |
Šírka [mm]: | 1789 |
Výška [mm]: | 1455 |
Rázvor [mm]: | 2628 |