TEST: Volkswagen Amarok | Priority

538

Ešte niekoľko rokov dozadu bol segment pick-upov absolútnou tragédiou. Schopnosti jeho modelov boli povážlivé a o komforte ani nehovorím. Síce nejde o najhorúcejší model, no momentálnym kráľom civilizovaných pracantov sa stal nový Volkswagen Amarok. Musel sa však poriadne posnažiť.

Volkswagen Amarok je v podstate už 8 rokov starý model. Do roku 2018 však prešiel nemalými zmenami a je bezpochyby najsexy hračkou spomedzi ponuky „úžitkáčov“ nemeckého koncernu.

Práve tento pick-up bol označovaný za jeden z prvých pracovných nástrojov, ktorého interiér pripomína civilizované osobné auto. Mal však jednu zásadnú chybu, ktorou bol motor. Dvojlitrový turbodiesel s dvomi turbami vystriedal vidlicový šesťvalec. No a ten sa dočkal pozitívneho zásahu.

S trianglom na zajace

S osviežením vizáže sa dva roky dozadu Volkswagen príliš nenatrápil. Čerstvý Amarok sa predstavil s mierne upravenou chrómovou maskou so šiestimi priečnymi prvkami. Aby toho nebolo dosť, dizajnéri pridali upravený dizajn hmloviek, nové LED svetlá a drsnejší spodok prednej masky.

V úvodzovkách „extrémnu“ premenu prednej časti však korunuje emblém odkazujúci na motor naftový motor V6. Zadná časť sa prakticky nezmenila, no označenie TDI nahradil odkaz na vidlicový šesťvalec.

Krok v čase

Pri predchodcovi bol interiér samozrejme dobový a preto dnes vyzerá prehistoricky. Faceliftom, ktorý sa udial pred dvoma rokmi nahradili staré prvky opäť tie, ktoré nájdete aj na palube osobných áut s logom „VW“.

Pripravte sa však na vrch palubnej dosky a stredový tunel z tvrdého plastu. Ide o kvalitný a na pomery triedy luxusný interiér, no nesmie si sám pod sebou píliť konár. Stále sa počíta s tým, že budete do neho nasadať minimálne 2-3 krát do týždňa v montérkach alebo zablatených čižmách.

Na druhej strane, sedadlá akoby tento fakt ignorovali. Sú nastaviteľné v 12-tich smeroch vrátane bedrovej opierky, ponúknu manuálne nastavenie dĺžky sedáka, sú vyhrievané a potiahnuté kožou Nappa. Práve posledný spomenutý talent týchto sedadiel dodáva interiéru príjemnú arómu.

Podstata

Keďže sa Amarok inak ako Double cab – kabína s dvojicou radov sedadiel – nepredáva, je nutné spomenúť jeho civilnú a možno až rodinnú stránku. Na pomery modelov Volkswagenu nie je na zadných sedadlách očarujúco veľa priestoru.

Taktiež si zadní pasažieri nemajú kam uložiť svoje batohy, či čokoľvek väčšie, čo neplánujú počas cesty držať v rukách. Inžinieri sa evidentne viac sústredili na úžitkové vlastnosti auta, než neho všestrannosť za každú cenu.

Na korbu sa zmestí pôdorys euro palety a to po šírke medzi blatníky kolies. Tým je zaťaženie umiestnené priamo nad nápravou a zlepšuje trakciu a jazdné vlastnosti. K dennodennému civilnému jazdeniu sa však na moment vrátime.

Najsilnejší

Volkswagen Amarok už síce nie je jediným európskym pick-upom, ktorý poháňa šesťvalec. Z novej verzie s výkonom 190 kW/258 koní však dokážete vyžmýkať ešte viac. Vidlicový šesťvalec s objemom 3 litre pôvodom od Audi, ponúkne krátkodobý nárast výkonu o 10 kW vďaka funkcii Overboost.

Tento kopanec trvá maximálne 10 sekúnd a nastáva pri rýchlosti medzi 50 až 120 km/h a pri 70 percentnom zatlačení plynového pedálu. Pokiaľ takýto výkon nepotrebujete, môžete ho mať aj v slabších verziách so 150 alebo 120 kW výkonom. Prevod krútiaceho momentu na kolesá má na starosti 8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom.

Či už v teréne alebo na ulici vie servírovať výkon veľmi citlivo a precízne, čo pri systémoch v úžitkových vozidlách nie je zrovna typické. Všetko to môže znieť veľmi lákavo, no kým Amarok poriadne nenaložíte, na nekvalitných cestách neoslní jazdným komfortom. Listové pružiny sú však uložené pozdĺž rámu, čo dodáva autu lepšie jazdné vlastnosti a najnižšiu nakladaciu hranu v triede.

Karoséria má taktiež najvyššiu torznú tuhosť vďaka siedmim priečnym prvkom rebrinového rámu. Poslednej verzii pick-upu od Volkswagenu nechýbajú najnovšie bezpečnostné prvky. Asi najzaujímavejším je stabilizačný systém, ktorého funkcia ARP vás chráni proti prevráteniu.

Nedá mi nespomenúť funkciu Rain Brake Support, ktorý pritláča brzdové doštičky tesne ku kotúčom po zapnutí stieračov. Tým stiera vodný film z diskov a zlepšuje brzdný účinok. Samozrejme, nechýba ani funkcia stabilizácie prívesu. Ten vám pri rozhádzaní stability nákladu skrz dobrzďovanie jednotlivých kolies stabilizuje príves.

Kovbojom s ľahkosťou

S autom som prežil celý týždeň v Bratislave. V zápchach a na zablatených parkoviskách biznis centier vôbec nešlo o nepríjemného spoločníka. Na dĺžku však meria asi toľko, čo prezidentská limizína a s tým musíte počítať.

S výnimkou obrích rozmerov a nepohodlnej jazdy danej jednoduchou zadnou nápravou je to užívateľsky dobrý nástroj. Stále to však slušne oblečený pracant.

Základná cena modelu – Volkswagen Amarok V6 TDI DoubleCab Trendline 6M: 33 084 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Amarok V6 TDI Aventura Exclusive: 54 276 €
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 1900 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2967
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:190(258)/3250-4500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:580/1400-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:-/-/-
Rozmery a hmotnosti
Rozmery nákladného priestoru (dĺžka/šírka/výška po horný okraj korby) [mm]:1620/1222/508
Objem nádrže [l]:80
Prevádzková hmotnosť [kg]:2244
Rozmer pneumatík:255/60 R20
Dĺžka [mm]:5321
Šírka [mm]:1954
Výška [mm]:1844
Rázvor [mm]:3097