TEST: Toyota Hilux | Robustnosť a emócie

Nová Toyota Hilux je pevnejšia a odolnejšia ako jej predchodca. Napriek tomu sa dá o tomto aute povedať, že má dušu.

3104

Toyota Hilux má v technickom preukaze uvedenú kategóriu vozidla N1. Znamená to, že ide o nákladný automobil. Toto nie je žiadne rozmaznané SUV, ale poctivé úžitkové auto. A nie hocijaké. Veď prvý Hilux bol predstavený už v roku 1968 a za takmer 50 rokov si našlo svojho majiteľa vyše 18 miliónov kusov tohto legendárneho pick-upu známeho svojou nezničiteľnosťou. Minulý rok bol Hilux stále najpredávanejším pick-upom v Európe, no napriek tomu Toyota prichádza s novou generáciou, ktorá je nielen kvalitnejšia, odolnejšia a bezpečnejšia, ale v neposlednom rade aj krajšia.

Útulné pracovisko

Toyota Hilux je pracovné auto, ale stále viac ľudí si ho kupuje kvôli svojim voľnočasovým aktivitám a využíva ho každý deň ako bežné auto. Práve preto sa v Toyote rozhodli, že ôsma generácia tohto modelu musí priniesť viac emócií. Po dizajnovej stránke je teda nový model podstatne zaujímavejší. Aj jeho interiér je k posádke podstatne prívetivejší. Potom, čo sa vyštveráte do vysoko položenej kabíny, sa ocitnete v prekvapivo útulnom interiéri. Pochváliť sa môže veľkým počtom odkladacích priestorov a až na pár detailov sa tu budete cítiť ako v bežnom osobnom aute. Dokonca nechýba ani 7-palcová dotyková obrazovka na vrchu stredovej konzoly. Škoda len, že nefunguje rovnako dobre ako vyzerá.

Dizajnom interiéru sa môže nový Hilux smelo porovnávať s osobnými autami.

Stavili na ekonómiu

Zatiaľ čo minulá generácia Hiluxu ponúkala 2,5-litrový aj trojlitrový štvorvalec, nový model si bude musieť vystačiť s jedinou pohonnou jednotkou. Úplne nový 2,4-litrový vznetový štvorvalec je síce jedinou motorizáciou v ponuke, ale dokáže vyvinúť výrazne väčší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach. A to dokonca aj v porovnaní s predošlým trojlitrovým motorom. Nová „dva-štvorka“ má o 40 Nm viac ako starý trojliter a o takmer 60 Nm viac ako predošlý 2,5-liter. Čo sa týka výkonu, na trojliter stráca 16 kW a v porovnaní s 2,5-kou je na tom o 4 kW lepšie. Podstatný je však ten krútiaci moment a hlavne spotreba. Tá by mala byť vďaka najmodernejším technológiám podľa Toyoty najnižšia vo svojej triede. Ak by sme ju však mali porovnať s ostatnými dvomi japonskými konkurentmi, príliš by sa nelíšila. Všetky tri autá jazdili v našom redakčnom teste s veľmi podobnou spotrebou. V prípade nového Hiluxu to bolo okolo desiatich litrov ako v meste, tak aj na diaľnici, kde motor pracuje pri rýchlosti 130 km/h vďaka novej šesťstupňovej automatickej prevodovke na flegmatických 2 000 ot./min. Mimo mesta ubúdala nafta z nádrže tempom 7,5 až 8 l/100 km. Myslím si však, že keby bolo auto vybavené manuálnou prevodovkou, možno by sa nám podarilo dosiahnuť lepšiu spotrebu. Automat ale má svoje výhody, a to najmä v teréne.

Budíky majú veľmi príjemnú grafiku a multifunkčný displej v strede je farebný.

Rodokmeň nezaprie

Nový Hilux vyzerá na pick-up fakt dobre. Pod peknou karosériou je to však stále pracovné auto s rebrinovým rámom a tuhou zadnou nápravou. Ak by ste niekedy chceli presne pocítiť rozdiel medzi SUV a terénnym autom, prevezte sa v Hiluxe. SUV sú konštruované ako bežné osobné autá – samonosná karoséria a nezávislé zavesenie kolies. Aj keď sú väčšie a občas si dokážu poradiť aj s nejakým ľahším terénom, pod povrchom sú to vždy len „osobáky“. Preto tak aj jazdia. Na rozbitých bratislavských cestách je však cítiť, že Hiluxu by viac vyhovoval nespevnený povrch. Na výmoľoch občas znervóznie. Z miesta vodiča síce človek cíti, že všetko sa to deje akoby mimo neho, niekde tam dole, ale prenos otrasov do kabíny cez rebrinový rám je predsa len o chlp intenzívnejší ako v SUV-čkach. Na druhej strane, v teréne je Hilux takmer neprekonateľný. Podobne ako všetky autá tohto typu si musí dávať pozor na zadnú nápravu, ktorá keď nie je zaťažená (teda keď je korba prázdna), môže mať na šmykľavom povrchu v náročnom teréne horšiu trakciu. Ak sa však zadok má o čo oprieť, Hilux nič nezastaví. Zdvih kolies sa v porovnaní s predchodcom zväčšil až o 20 %. Redukčná prevodovka je samozrejmosťou, rovnako ako uzamykateľný samosvorný diferenciál na zadnej náprave. S takouto výbavou do terénu v kombinácii so svetlou výškou až 293 mm sa nový Hilux nemusí báť prakticky ničoho.

Resumé

Nenechajte sa oklamať. Aj keď nový Hilux pôsobí na pohľad veľmi civilne a prívetivo, je to „profík“, na ktorého sa budete môcť smelo spoľahnúť či už pri svojom podnikaní, alebo voľnočasových aktivitách. Dokáže všetko, čo od neho budete očakávať a možno ešte oveľa viac. Jediným rozdielom je azda iba to, že Toyota neposlala tohto nového sympatického pracanta do sveta v montérkach, ale v prípade ôsmej generácie legendárneho Hiluxu sa rozhodla pre dress code „smart casual“.

Základná cena modelu – Toyota Hilux Single Cab 2.4 D-4D 4×2 Base: 24 996 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Hilux Double Cab 2.4 D-4D 6AT 4×4 Executive: 38 100 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2393
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/3400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1600-2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,5/6,7/7,8
Rozmery a hmotnosti
Rozmery nákladného priestoru (dĺžka/šírka/výška po horný okraj korby) [mm]:1525/1540/480
Objem nádrže [l]:80
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2095-2155
Rozmer pneumatík:265/60 R18
Dĺžka [mm]:5330
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1815
Rázvor [mm]:3085