TEST Toyota bZ4x: Vyhýbali sa jej, no nesklamala

1218
Zdroj: Rasťo Bujna

Toyota sa elektromobilom vyhýbala ako čert krížu napriek tomu, že trh s elektrifikovanými autami prakticky ovládla. Dokáže bZ4x splniť vysoké nároky, na ktoré si automobilka naučila svojich zákazníkov?

V roku 1997 prišiel Prius, ktorý znamenal revolúciu medzi autami. Išlo o prvý hybrid, ktorý za uplynulých 26 rokov Toyota vyšperkovala takmer k dokonalosti. No na elektromobil si doteraz netrúfli.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Model bZ4x prišiel iba minulý rok a všetci čakali, ako dopadne. Prvé dve písmenká názvu znamenajú Beyond Zero a reprezentujú lokálnu bezemisnosť elektrického auta. Číslom 4 Toyota odkazuje na model RAV4, ktorému sa veľkostne podobá. A písmeno X zas značí crossover. Mimochodom, pochopíte, že elektromobil, ktorý už v koreni slova skrýva absolútny odpor k vode, zvládne brodenie až v polmetrovej vode?

Skloňujú RAV4

Keď už v názve spomenuli RAV-ku, elektromobil je o 9 centimetrov dlhší, o 5 centimetrov širší a o 3,5 centimetra nižší. No a, samozrejme, keďže ide o elektro auto vyvíjané od základu, má aj novú platformu. Z hľadiska dizajnu ide o klasickú Toyotu. Inými slovami, všetkými výčnelkami a ostrými uhlami pôsobí veľmi technokraticky a futuristicky. V interiéri sa budete cítiť tak trochu ako v stíhačke. Multifunkčný volant vyzerá ako z nejakej počítačovej hry a má veľmi hrubý stred. Nad ním nájdete digitálny prístrojový štít bez tienidla a v strede 12,3-palcový multimediálny displej, ktorý plynulo prechádza do stredového tunela. Veľkým sklamaním je absencia odkladacej skrinky pri kolenách spolujazdca.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedenie vzadu je dostatočné aj pre vyšších cestujúcich. BZ4X čerpá z väčšieho rázvoru, ktorý oproti RAV4 narástol o 16 centimetrov na 2,85 metra. Podlaha ukrýva batérie, a tak budete mať kolená trochu vyššie. No a kufor? 452 litrov nie je úplne najviac v segmente a elektrická Toyota neponúkne ani predný “frunk”. Musíte si vystačiť s tým, čo nájdete vzadu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Predokolka je nezvyk

Toyota ponúkne vo svojom čisto elektrickom modeli verziu s pohonom predných kolies a výkonom 204 koní, alebo si môžete vybrať štvorkolku, ktorá ich má 217. My sme dostali na test základnejšiu verziu, čiže iba predné poháňané kolesá a o 13 koní menej. Mimochodom, to, že Toyota vo svojom elektromobile poháňa štandardne prednú nápravu, je celkom výnimočné. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 7,5 sekundy a maximálka podľa techničáka predstavuje 160 km/h.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Aj pri jazde v Toyote BZ4X musíme spomínať RAV4. Svojimi jazdnými prejavmi sa totiž celkom podobá. Riadenie je na crossover dosť presné a pri prejazde zákrutami zostáva karoséria duchaprítomná. A to platí nielen pre zákruty, ale aj nerovnosti. Ťažké auto, celkom veľké kolesá a Toyota vôbec nie je uskackaná. Ani prejazdy spomaľovačmi vám nebudú robiť vrásky a trestať vás údermi do chrbta.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Pokoj a sebavedomie

Ak by som mal na tomto aute vyzdvihnúť iba jednu jedinú vec, bol by to práve pokoj a sebavedomie v jazde. A ten pokoj tu platí aj vďaka skvelému odhlučneniu. Odvaľovanie pneumatík prakticky nepočuť a napriek tomu, že minimálne spredu nevyzerá bZ4x so strmou maskou práve najaerodynamickejšie, ani obtekanie vzduchu nie je počuť.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Toyota bZ4x ponúkne iba jednu kapacitu, konkrétne 71,4 kilowatthodiny, a to znamená tabuľkový kombinovaný dojazd menej ako 450 kilometrov. Ak by ste jazdili čisto v meste, zvládli by ste prejsť tesne nad 500. No dnes už existujú autá, ktoré jednoducho zvládnu viac. Nabitie z 10 na 80 % potrvá presne 30 minút. Čiže relatívne okej dojazd, dostačujúci výkon, výborný komfort na palube a naozaj dobré jazdné vlastnosti. Taká je Toyota BZ4X.

Základná cena modelu – Toyota bZ4x Comfort FWD: 43 990 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Toyota bZ4x Prestige+Safety FWD: 49 190 € (akcia)
Záruka – 3 roky/100 000 km a 5r/100 tkm na elektrické komponenty a 8r/160 tkm na 70 % kapacity batérie
Euro NCAP – 5*(2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor vpredu
Najvyšší výkon [kW (k)]:150(204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:265
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Dojazd [km]436
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:452
Kapacita batérie [kWh]71,4
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1920
Dĺžka [mm]:4690
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1650
Rázvor [mm]:2850
Mrkni naše nové video: