TEST: Škoda Superb – prezidentská limuzína

192
 Vlajková loď českej automobilky Škoda nedávno prešla modernizáciou. K zásadným zmenám nedošlo, dizajnéri skôr vyretušovali niektoré detaily, vďaka čomu Superb vyzerá sviežejšie. Dostal LED diódy na denné svietenie v tvare dvojitého „C“ na vonkajších stranách svetlometov. Tretie „C“ je LED smerovka. Motív trojitého písmena „C“ sa opakuje aj v zadných svetlách. Pozmenená bola maska chladiča a Superb dostal aj nové logá okrídleného šípu.

Zo zadného sedadla
Škoda Superb je komfortné a dobre odhlučnené auto. Tentokrát sme sa však na ňu pozreli z pohľadu cestujúceho na zadnom sedadle. Aj keď Superb nie je najväčšie auto, ťažko by ste hľadali limuzínu, ktorá by mala na zadných sedadlách viac miesta. Dokonca ani autá ako Audi A8, BMW radu 7, Jaguar XJ, Lexus LS či Mercedes triedy S nemajú vzadu toľko miesta na nohy. Samozrejme, pokiaľ nejde o ich predĺženú verziu. Tie však stoja skoro trikrát toľko, čo Škoda Superb. Pasažieri na zadných sedadlách teda majú k dispozícii toľko miesta, že by si mohli aj zatancovať. Sedadlá pritom môžu byť aj vyhrievané. V ľavých zadných dverách je schovaný dáždnik, ktorý môže vodič pri otváraní dverí pohotovo vybrať a bezprostredne rozprestrieť nad hlavu našej hlavy štátu.

Čaro benzínu
Už v novembrovom čísle sme uverejnili test verzie kombi s motorom 2.0 TDI, pohonom 4×4 a prevodovkou DSG (nájdete ho tiež tu na webe). Tentokrát sme si vyskúšali sedan s motorom 2.0 TSI, ktorý bol taktiež spojený s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ale poháňal iba predné kolesá. Motor 2.0 TDI je taká klasika, najčastejšia voľba. Benzínu sa každý bojí kvôli vysokej spotrebe. Áno, 200-koňový benzínový turbomotor si potiahne z nádrže viac ako 170-koňový turbodiesel, ale čaro benzínu spočíva v jeho kultivovanosti. Do ozajstnej limuzíny sa naozaj hodí benzínový motor. Pri jazde ho takmer nepočuť. Vďaka prepĺňaniu má dostatok sily aj v nízkych otáčkach, ale keď potrebujete zrýchliť, motor sa ozve a poriadne zatiahne. Prevodovke chvíľku trvá, kým podradí aj o niekoľko stupňov, ale vzápätí na to predvedie, aký veľký potenciál v sebe tento motor ukrýva. Treba však priznať, že v meste sme jazdili za deväť litrov a na diaľnici to bolo vyše 8,5 l/100 km. Aj keď motor točí pri rýchlosti 130 km/h na šiestom prevodovom stupni 3 000 ot./min., jazda Superbom je stále tichá. Ak jazdíte mimo mesta vyhýbate sa diaľniciam, benzín ubúda z nádrže tempom zhruba 7 l/100 km.

Resumé
Záver je teda jasný. Všetko drahšie ako Škoda Superb sú úplne neopodstatnené výdavky, na ktoré sa my všetci skladáme. Keby náš štát prosperoval, situácia by bola iná. Ale v súčasnom stave si nemyslím, že by si ktorýkoľvek z politikov zaslúžil niečo viac. Ani prezident. Väčšina obyvateľov si totiž nemôže dovoliť ani takéto auto, ktoré je zase z pohľadu súkromného vlastníka naozaj luxusným vozidlom.

Základná cena modelu
 – Škoda Superb 1.4 TSI Life: 20 987 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb 2.0 TSI Ambition: 32 027 €
Záruka: 4 roky alebo 120 000 km (rozšírenie za príplatok, servis počas záruky zdarma)
Registračná daň: 957 €
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
147 (200)/5100-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
280 /1700-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
10,6/6,3/7,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
595/1700
Objem nádrže [l]:
60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1540
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4833
Šírka [mm]:
1817
Výška [mm]:
1462
Rázvor [mm]:
2761

Neviete, koho budete voliť za prezidenta? Ja v tom mám jasno a keby sa mala vyberať aj prezidentská limuzína, bolo by to rovnako jednoduché. Škoda Superb je na podobné účely ako stvorená.