Dacia Jogger je autom, ktoré je už od svojho uvedenia sprevádzané nadštandardnou dávkou pozornosti. Ponúka kopu miesta, odvezie sedem ľudí a jazdí veľmi príjemne. Tento balíček s cenovkou od 16 550 eur je ako z iného sveta.
Dacia už dlho nie je autom kompromisov. Svoju nálepku lacnej a núdzovej voľby si strhla a svojim autám dala šmrnc, ktorý by v niektorých prípadoch mohla závidieť aj materská automobilka. Podobne ako mnohí moji kolegovia, aj ja som zostal pobúrený, keď inžinieri z EuroNCAP vyznamenali Jogger jedinou bezpečnostnou hviezdičkou bez toho, aby ho vôbec otestovali. Našťastie tu je ešte zdravý rozum, ktorý vám po jazde týmto autom jednoznačne povie, že toto auto je výbornou voľbou.

Nie je to Sandero
Aby ste rozumeli, hodnotenie komisie bolo udelené na základe Dacie Sandero, ktorá je Joggeru veľmi podobná. No rozhodne nejde o jedno a to isté auto. Faktom je, že pri pohľade spredu by ste rozdiel spozorovali len veľmi trénovaným okom. No platforma CMF-B LS, na ktorej obe autá stoja, bola v prípade Joggera natiahnutá o neuveriteľných 30 centimetrov a rázvor kolies predstavuje doposiaľ najvyššiu cifru v ponuke Dacie. Vlastne, Jogger je vo všeobecnosti najväčším autom značky. Dokonca aj Lodgy bol o 5 centimetrov kratší a o 3 centimetre užší.

Pri pohľade zboku sa vo vás zobudí filozof. Ide o MPV, kombi alebo crossover? Nuž, Jogger je asi tak trochu zmesou všetkého. Má výrazné oplastovanie blatníkov i dverí a svetlú výšku porovnateľnú s Volkswagenom Tiguan Allspace. 20 centimetrov! Keď sa lepšie pozriete na roh okna vodičovych dverí, uvidíte mierny skok. Od tohoto bodu sa Jogger a Sandero nedajú porovnávať. Mimochodom, obrie dvere v druhom rade sú dokonalým nástupným otvorom.

Vzadu sa Jogger inšpiruje zvislým dizajnom svetiel značky Volvo a namiesto loga tam už nájdete iba nápis Dacia klasickými nálepkami. Na moje prekvapenie, toto riešenie naživo vôbec nevyzerá lacno. Skôr naopak, dopĺňa robustnú auru celého auta.

A predsa jeden kompromis
Štandardný objem batožinového priestoru je v Joggeri neuveriteľných 708 litrov. Aby však automobilka bola schopná ponúknuť sedem miest na sedenie za takúto nízku cenu, vypustili z návrhov dvojité dno.

A tak sedadlá zasahujú do batožinového priestoru aj vtedy, keď sú sklopené. Ak ich vyklopíte, priestor sa zmenší na 160 litrov. A ak budete prevážať niečo ešte väčšie, s pomocou domáceho náradia dokážete sedadlá bez problémov odskrutkovať a odložiť doma. Dno kufra však nebude rovné.

Interiér, ktorý milujeme
Robustnosť auta je citeľná aj v interiéri. Ten sa vás nebude snažiť rozmaznávať mäkčenými plastmi alebo zbytočnými drobnosťami. Všetko je tvrdé, no kvalitne spracované. Počas mojej cesty Joggerom po Slovensku som nepočul žiadne vŕzganie, ani iné prejavy materiálov.

Palubnú dosku však hodnotím pozitívne aj z hľadiska ergonómie. Všetky dôležité funkcie sú na dosah, za ničím sa netreba preklikávať nespočetným množstvom menu v infotainmente. Napokon, Jogger ani neposkytuje priveľa funkcií. Všetko dôležité v ňom však dostanete, vrátane bezdrôtového zrkadlenia smartfónu.

Malý makač
Pod kapotou sa nachádzajú iba dve motorizácie. Tá s LPG má výkon 100 koní a na dvojicu nádrží vás odvezie pokojne aj 1000 kilometrov. Tá na benzín má 110 koní a tiež sa nebojí zamakať. Jogger je jediným sedemmiestnym autom, ktorého hmotnosť je smiešnych 1,2 tony. A tak aj malý jednolitrový trojvalec dokáže pôsobiť celkom dynamicky.

Počas môjho testovacieho týždňa som precestoval z Bratislavy na Liptov a môžem zodpovedne povedať, že Jogger skutočne nie je ako Sandero. Jeho správanie na ceste je aj vďaka dlhšiemu rázvoru sebavedomejšie a cítite sa v ňom skutočne ako vo veľkom aute.

Horské priechody Donovaly i Strečno zvládalo bez problémov a jazdiť pár kilometrov nad limit (v tolerancii samozrejme) vôbec nevyvoláva pocit neistoty ani u vás, ani u auta. Ak si chcete s Joggerom užiť zábavu, jednoducho buďte mrzkí, vytočte motor a okrem revúceho trojvalcového prejavu sa naozaj dostaví aj zrýchlenie.
A ako to je s tou jednou hviezdičkou? Nuž, Joggerovi chýbajú niektoré asistenčné systémy, a tak si v dnešnej dobe zjavne nezaslúži plný počet. A jednu hviezdičku mu strhli za chýbajúcu signalizáciu nezapnutých bezpečnostných pásov v treťom rade. Ale že by práve „pípanie“ z tretieho radu malo rozhodnúť o tom, či kúpu nejakého auta budete zvažovať? No neviem…
Základná cena modelu – Dacia Jogger 7m Essential TCe 100 LPG: 16 550 EUR
Základná cena testovanej verzie – Dacia Jogger 7m Extreme TCe 110: 19 700 EUR
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 90 EUR
Technické údaje | 1,0 Tce |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 81 (110) / 5000 - 5250 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 200 / 2900 - 3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,2 |
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]: | 5,6–5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 708 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1336 |
Dĺžka [mm]: | 4574 |
Šírka [mm]: | 1784 |
Výška [mm]: | 1674 |
Rázvor [mm]: | 2897 |
Objem nádrže [l]: | 50 |