TEST: SEAT Leon ST | V najlepšej forme

960

SEAT Leon ST aktuálnej generácie patrí k jednému z najkrajších áut z radu modelov koncernu Volkswagen. Dokonca ani nebudem príliš preháňať, pokiaľ poviem, že patrí k najkrajším dostupným kombi na trhu vôbec. Éra tohto krásavca sa pomaly končí a jeho nástupca už pomaly klope na dvere. Dizajn síce nezostarol, no ako je na tom Leon v pozícii, povedzme, skúseného zástupcu trhu.

SEAT Leon ST vždy akosi trčal z radu svojich súrodeneckých modelov. Síce disponuje rovnakou technikou ako spriaznené modely od Volkswagenu či Škody, jeho dizajn, drobné riešenia a komunikácia španielskej značky boli vždy o čosi vzrušujúcejšie.

No a pri predaji áut idú v posledných rokoch do úzadia fakty a do popredia sa tlačia emócie. S tými vedel SEAT vždy narábať z celej rodiny koncernu Volkswagen najlepšie.

Zopár rokov by ešte zniesol

Pri vracaní testovacieho auta sme si s PR manažérom značky povzdychli. Je to jedno skvele vyzerajúce auto, ktorého dizajn rozhodne nepatrí do starého železa. Bavili sme sa o jeho nástupcovi a poviem vám, máte sa na čo tešiť.

Kým je tu však aktuálny model, venujme sa jemu. Celkovo dynamicky pôsobiaci exteriér okoreňujú čierne 18-palcové disky. Ostré hrany, prísny pohľad a zaujímavé čierne disky v matnej úprave završuje agresívnejšie vyhotovenie výbavy FR a dvojitá koncovka výfuku. Vyzerá ako rodinná raketa, a to je dobre.

Nemecká logika, španielsky šmrnc

SEAT pochopil dostatočne skoro jednu vec. V autách je čím ďalej, tým viac venovaná enormná pozornosť multimediálnym systémom, ktoré rozptyľujú vodiča od sledovania cesty. Obrazovka je teda od jeho príchodu na trh uložená čo najbližšie k horizontu.

Interiér zostáva svieži aj po rokoch intenzívnej služby. Najlepším bodom je vysoko položená obrazovka infotainmentu, kvôli ktorej nemusí vodič nijak výrazne klopiť zrak od vozovky.

Na absenciu fyzických tlačidiel nemôžem nadávať do nekonečna, no rozmiestnenie tých softvérových do rohov obrazovky bol skvelý ťah. Pokiaľ si zvyknete na ich umiestnenie, dokážete ich nahmatať bez toho, aby ste odvracali svoj pohľad od cesty.

Volant potiahnutý perforovanou kožou je skvelý, no bohužiaľ sa naň nedostalo tlačidlo prijímania a skladania hovoru.

Na volante mi však dlhodobo chýba tlačidlo prijatia a ukončenia hovoru a ja pevne verím, že pri novej generácii sa už s takouto triviálnou chybou nestretnem. Leon však nie je jediným modelom, ktorému chýba tento malý detail. Z hľadiska praktickosti v podstate žiadne vážne výhrady nemám.

Batožinový priestor má objem 587 litrov

Batožinový priestor má slušný objem 587 litrov, no s priestorom na zadných sedadlách bude musieť Leon do budúcna zabojovať. Aj napriek tomu, že sa so skoro 190-centimetrovou výškou posadím bez problémov sám za seba, tomuto parametru venovala modernejšia konkurencia prekvapivo veľké množstvo pozornosti a je v nej lepšia.

Divoké kombinácie

Testovací Leon ST hnal k horizontu známy benzínový motor 1,5 TSI. Aktuálne jediné dostupné vyhotovenie tohto motora ponúka deaktiváciu dvojice valcov pri nízkej záťaži a výkon 96 kW/130 koní. Tento motor je však k dispozícii výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Motor 1.5 TSI s výkonom 130 koní nerobí z Leona žiadnu raketu. Vďaka deaktivácii valcov má však veľmi priaznivú spotrebu.

Mne osobne to neprekáža, no verím, že by nebol zlý nápad ponúkať ju aj so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Každopádne, tento motor nie je žiadnym trhačom asfaltu a jeho 150-koňová verzia pôsobí omnoho podmanivejšie. Spotreba je však prekvapivo priaznivá.

SEAT Leon sa vo svojej aktuálnej generácii lúči so svetom bez digitálneho prístrojového štítu. Klasické budíky s dynamicky nahnutými číslicami pôsobia ešte stále moderne.

V meste je apetít motora na úrovni 6,2 litra, k čomu dopomáha hlavne spomínaná deaktivácia dvojice valcov pri nízkej záťaži. Tá sa však pozitívne prejavuje aj v mimo mestských podmienkach, kde dokáže udržať spotrebu na hranici len 4,7 litra benzínu.

Tlačidlom MODE na palubnej doske meníte charakter vozidla. Väčšinou však ide o tuhosť riadenia alebo odozvu na plyn.

Výhody tohto úsporného riešenia však využívate aj pri zjazde z kopca na diaľnici, kde jazdíte za 6,8 litra na 100 km. Prácu tejto technológie nemáte šancu zaregistrovať, kým nesledujete displej na prístrojovom paneli.

Základná cena modelu – SEAT Leon ST 1,0 ECO TSI 115 Style LIMITED: 15 550 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon ST 1,5 TSI 130 FR BLACK LIMITED: 18 400 €
Záruka: 6 rokov/150 000 km + servisné prehliadky grátis na 100 000km / 4 roky
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96(130)/5000-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 /1400-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,4
Spotreba - kombi WLTP[l/100 km]:5,1-6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:587/1470
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1271
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:4549
Šírka [mm]:1816
Výška [mm]:1454
Rázvor [mm]:2636