TEST: SEAT Leon Cupra – kde sa dvaja bijú, tretí víťazí

Nový SEAT Leon Cupra si to zamieril priamo na vrchol. Chvíľu aj držal rekord najrýchlejšej predokolky na Nürburgringu, no dlho to netrvalo a Mégane R.S. Trophy si ho uchmatol späť. Aká ja však Cupra v bežných podmienkach?

1309
" "

Čas na Nürburgringu je v poslednej dobe akoby jediným merítkom kvalít športových áut. Medzi predokolkami bol dlho najrýchlejší Mégane R.S., ktorý ale aj na ceste len ťažko hľadal konkurenciu. Na predajné úspechy Méganu R.S. sa už ale nemohol pozerať Opel a do boja nasadil svoju Astru OPC. Do ringu však nedávno vstúpil aj tretí hráč reprezentujúci španielsky temperament – nový Leon Cupra.

Zatiaľ čo Mégane R.S. aj Astra OPC sa predávajú výlučne ako trojdverové hatchbacky s úplne odlišnou karosériou v porovnaní so svojimi päťdverovými derivátmi, Leon Cupra sa na Slovensko bude dovážať iba ako päťdverák. Paradoxom je, že trojdverová verzia, ktorá je oproti päťdverovému modelu dosť výrazne odlišná, a podobne ako v prípade konkurentov disponuje dizajnovými prvkami pripomínajúcimi kupé, je v ponuke pod označením SC. V prípade vrcholnej verzie Cupra však možnosť voľby športovejšej trojdverovej karosérie oficiálne neexistuje. Neoficiálne sa dá s importérom individuálne dohodnúť, ale cena nie je stanovená. Ak by sme ale zabudli na trojdverovú verziu, Cupra stráca na svojich dvoch rivalov príťažlivosťou, ale získava praktickosťou.

Hot hatch po španielsky

Vzhľad Leonu v prevedení Cupra je patrične okorenený. Verzia 280 má už v základe 19-palcové kolesá, spoza ktorých vykúkajú červené brzdiče s nápismi „Cupra“. Strešný spojler aj spätné zrkadlá sú lakované čiernou farbou. Aj tak sa to však nechytá na dramatické kontrastné plasty Méganu R.S. či široký a nízky postoj mohutnej Astry OPC. Leon Cupra však na celej čiare tromfne svojich konkurentov svojim nádherným „svetelným podpisom“. Zadné, ale aj predné svetlá využívajú výlučne LED diódy. Nie len, že to vyzerá perfektne, ale to aj výborne svieti. Diaľkové LED svetlá robia z noci deň, pričom ich automatické vypnutie pri zaregistrovaní iného auta je bleskové.

Bohužiaľ, interiér až tak špeciálny nie je. Biele dekorácie na čalúnení sedadiel a dverí ma veľmi nezaujali. Poteší však podsvietenie dverí, ktoré je štandardne biele. Ak však prepnete auto do režimu „Cupra“, podsvietenie dverí sa zmení na červené a na stredovej konzole vám svieti oranžová šachovnicová zástava. Pre spolujazdcov, ktorí nemajú dynamickú jazdu práve v láske, sú toto signály, že je zle.

Čo dokáže dvojliter?

265 koní Méganu R.S. a 280 koní Astry OPC nie je až taký rozdiel. V prípade Leonu Cupra sa mi už ale jeho 280 koní zdalo o čosi živších. Zrejme to bude v hmotnosti. Zvukový prejav je suverénne najhorší. Výfuk je úplne civilizovaný, pričom sa vás Cupra bude snažiť opiť rožkom – falošný športový zvuk motora púšťa do interiéru cez reproduktory. Aj to iba v športovom režime. Musím povedať, že sa im ten zvuk podarilo napodobniť celkom dobre, ale keď okolo 3 000 ot./min. ešte občas zarezonujú reproduktory, pravej športovej atmosfére to veľmi nepomáha. Odhliadnuc od faux pas so zvukom je ale záťah Leonu Cupra fenomenálny. Veď to auto ide na štvorke 180 km/h. Pričom na tej štvorke zrýchľuje tak intenzívne, ako bežné autá na dvojke. Aj reakcie na plynový pedál sú na prepĺňaný motor až nečakane rýchle. Radosť dávať medziplyny pri podradzovaní. Ide to ako po masle. Tak rýchlo na plyn nereagujú ani moderné atmosférické motory. Neviem čo všetko s tým motorom Nemci stvárali, ale funguje perfektne. Nie len, že je Cupra subjektívne najdynamickejšia, ale je aj najúspornejšia. Porovnanie nami nameraných spotrieb paliva nájdete v tabuľke.

Presne podľa vašej chuti

Nie len tuhosť adaptívnych tlmičov, ale prakticky celé auto si viete prispôsobiť podľa vašich požiadaviek a momentálnej nálady. A podotýkam, že nezávisle. Ja som napríklad väčšinu testu prejazdil s tlmičmi v komfortnom režime (keďže máme tak „kvalitné“ cesty), ale všetko ostatné (motor, riadenie, atď.) som si nechal v najostrejšom režime Cupra. SEAT tak dokáže byť ostrý a komfortný zároveň, čo sa v Renaulte ani v Opli nedá. Ak sa však ocitnete na svojom obľúbenom kúsku kvalitného a točitého asfaltu, môžete si tlmiče pritvrdiť. Leon Cupra sa vtedy mení na rally špeciál. Keď som ho zobral na svoju obľúbenú cestu, zmohol som sa iba na neslušné nadávky. To auto držalo v zákrutách strašným spôsobom, zo zákrut vystreľovalo bez zaváhania a z rýchlostí, ktoré som dosahoval na krátkych rovinkách medzi zákrutami mám vypleštené oči ešte doteraz.

Resumé

Na Cupre mi vadí jej päťdverová karoséria (pre niekoho je to naopak výhoda) a umelý zvuk. Chlapi proste nemajú radi umelé veci… Ale to je asi tak všetko. Všetky tri autá sú zhruba rovnako výkonné a rovnako rýchle. Mégane je zo starej školy – nepotrebuje adaptívne tlmiče, má jednoducho geniálne vyladený konvenčný podvozok, Astra je najkrajšia a pôsobí najhodnotnejšie, ale Leon mi pripadá byť najuniverzálnejší a najpoužiteľnejší na bežné jazdenie. Aj pri plnom nasadení mi ale Cupra prišla ako najobratnejšia. Niekto by možno nazval jej riadenie v porovnaní s ostatnými preposilňovaným, ale mne sa páči, že je rýchle a precízne. Presne som vedel, čo sa deje s prednými kolesami. No a okrem toho je Cupra aj najúspornejšia. V SEATe skrátka odviedli kus dobrej roboty. Nebyť odľahčenej verzie Méganu R.S. bez zadných sedadiel, klimatizácie a rádia, rekord na Nürburgringu drží Leon Cupra dodnes.

Základná cena modelu – SEAT Leon Cupra 265: 24 890 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon Cupra 280: 26 720 €
Záruka: 4 roky bez obmedzenia km
Registračná daň: 2 047 €

Technické údaje:

 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
206 (280)/5700-6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1750-5600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
5,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,7/5,5/6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
380
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1395
Rozmer pneumatík:
235/35 R19
Dĺžka [mm]:
4271
Šírka [mm]:
1816
Výška [mm]:
1434
Rázvor [mm]:
2631